خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان خبر داد:

تامین ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد برای وام ازدواج /مشکلی بابت پرداخت وام به ۱۳ ساله‌ها نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۰۸۱

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد برای وام ازدواج تامین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست ویدئو کنفرانس معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با موضوع بزرگداشت هفته ازدواج صبح امروز با حضور محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان و اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برگزار شد.

محمد مهدی تندگویان در این نشست اظهار داشت: از فردا هفته ازدواج آغاز می‌شود، ما در بحث ازدواج چند دغدغه را داشتیم، کاهش انجام ازدواج در سال‌های گذشته یک روند نزولی داشته که این روند ادامه دارد.

وی افزود: ما در دو دهه گذشته کاهش فرزند آوری را داشتیم که قطعا تاثیر گذار است. خیلی از زوجین بحث فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند و بحث فرهنگ تک فرزندی از که جا افتاده اصلا فرهنگ خوبی نیست. در مجموع شیب کاهشی ازدواج داریم و فکر می کنم کرونا نیز بحث ازدواج را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

معاون ساماندهی امور جوانان بیان کرد: نباید ازدواج را به خاطر کرونا تاخیر انداخت و همه اینها هشدارهای جدی است که ما به جوانان می‌‎دهیم. توصیه ما این است که جوانان بدون برگزاری مراسم‌ها زندگی‌شان را شروع کنند زیرا هم به کاهش شیوع کرونا کمک می‌کنند و هم فرهنگ ازدواج ساده راه می‌افتد.

تندگویان گفت: امسال با توجه به مشکلاتی که پیش آمده سعی کردیم از ظرفیت خیرین استفاده کنیم تا در ازدواج جوانان تسهیل شود. سال گذشته مجمع ملی خیرین را شکل دادیم که اکنون در اکثر استان‌ها فعال است. ما توانستیم ظرفیت خیرین در حوزه ازدواج را هدفمند کنیم. افرادی که بنا به ازدواج دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند که با وحدت رویه کمک‌ها به آنها تعلق بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: ما در برخی از استان‌ها خیرینی داریم که به شکل سنتی بحث ازدواج و کمک به زوجین را پیش می‌برند اما بنا داریم این کمک‌ها به شکل وحدت رویه باشد. اینطور نباشد که یک خانواده از چند جا کمک بگیرد و در کنار آن یک خانواده هیچ کمکی دریافت نکرده باشد. بنابراین از خیرین می‌خواهیم که fi مجمع خیرین استان‌هایشان بپیوندند.

تندگویان در رابطه با آمار کمک‌های خیرین به زوجین گفت: خیرین ما ۱۵ هزار جهیزیه، ۵ هزار مراسم ازواج، ۳ هزار و ۶۰۰ وام ازواج، ۳ هزار و ۲۰۰ وام مسکن تامین و پرداخت کردند، و همچنین ۳ هزارو ۵۰۰ وام اشتغال داده شده و ۴ هزار اشتغال برای زوجین تامین شده است.

وی افزود: امسال وام ازدواج برای هر نفر ۵۰میلیون تومان شده که کارمزد آن ۴ درصد است . تا پایان خرداد ماه کل متقاضیان در کل کشور ۴۲۰ هزار ۳۵۰ نفر بوده‌اند که ۴۰ درصد آنها دریافت کردند. درواقع ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد برای وام ازدواج تامین شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: امسال به علت افزایش وام ازدواج، تعداد متقاضیان را افزایش دادیم که البته امیدواریم توام با امر ازدواج باشد و مواردی مثل ازدواج‌های صوری را نداشته باشیم. از سال ۹۶ هر کسی که وام نگرفته باشد می‌تواند درخواست وام بدهد.

تندگویان گفت: همچنین اتاق‌های رایگان برای زوجینی که توان برگزاری مراسم را ندارند، فراهم شده که زوجین می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر امسال زوجین بحث مراسمات را حذف کنند خیلی از هزینه‌هایشان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: شاید وام ازدواج پاسخگوی جوانان باشد اما وام های تجمیعی برای مسکن و اشتغال در نظر داریم که طرح آن را هم ارائه کردیم، به این صورت که هر جوان صاحب یک وام تجمیعی شامل وام اشتغال، ازدواج و مسکن شود.

ثبت بیش از ۱۴ هزار طلاق در سال ۹۸

اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه بیان کرد: جوانان در شرف ازدواج می‌توانند به مراکز مشاوری که در سایت وزارت ورزش درج شده است مراجعه کنند. از نظر ما این مشاوره‌ها از رخداد طلاق جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص آمار ازدواج‌ها و طلاق‌های سال ۹۸ گفت: در سال ۹۸ حدود ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ مورد ازدواج را داشتیم. همچنین تعداد ۱۴ هزار و ۸۳۱ مورد طلاق در سال ۹۸ داشتیم که لزوما این طلاق‌ها برای ازدواج های سال ۹۸ نبوده است.

هدف ما جلوگیری از مهاجرت جوانان است

وی افزود: من به جوانان توصیه می‌کنم که به اداره کل معاونت جوانان در استان‌ها مراجعه کرده و از طریق بانک رسالت برای کسب و کار و اشتغال روستایی اقدام کنند؛ کار مزد بانک رسالت هم دو درصد است. سال گذشته در بانک رسالت 4 هزار شغل ایجاد کردیم در واقع هدف ما به نوعی جلوگیری از مهاجرت جوانان است.

تندگویان بیان کرد: استفاده از مراکز مشاوره‌ای خیلی تاکید می‌شود زیرا به جوانان کمک خوبی خواهد کرد.  اگر بتوانیم آموزش اولیه قبل از ازدواج را اجباری کنیم؛ یعنی هر جوان موظف باشد یه دوره را بگذراند، خیلی می‌تواند در شناخت طرفین و آشنایی نسبت به زندگی موثر واقع شود.

آموزش و پرورش به جوانان ما مهارت و ارتباط یاد نداده است

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: ما مهارت‌هایی که یک زوج باید برای شروع زندگی داشته باشند در دوره آموزش و پرورش به آنها آموزش ندادیم، اگر فن مهارت ارتباطی را در دوره آموزش و پرورش به فرزندانمان یاد می‌دادیم قطعا خیلی موثر بود. باید حداقل 40 درصد آموزش‌های مدارس به مهارت ارتباطی و اشتغال اختصاص یابد. ما معتقدیم اگرجوان توانمند باشد و مهارت داشته باشد می‌تواند زندگی‌اش را تامین کند.

وی تاکید کرد: مهارت مهم‌ترین مشکل جوانان  ماست. ما به جوانان تعهد و مهارت آموزش ندادیم و جوانان از تعهد ترس دارند. اکنون انقدر رسیدگی‌ها به یک تک فرزند زیاد است که عملا تعهدی پذیری را از آنها می‌گیریم.

تندگویان در رابطه با وام ازواج گفت: وام ازدواج سالانه در کشور چندبرابر می‌شود اما هیچ دستور العملی برای پرداخت ندارد. افراد صرفا با ارائه یک عقدنامه می‌توانند وام بگیرند، باید در مدل دریافت نظارتی باشد که وام صرف امر ازدواج شود. چون این نظارت‌ها نیست، نگرانی‌ها افزایش یافته است.

معاون ساماندهی امور جوانان گفت: از سال گذشته که وام ازدواج 30 میلیون تومان شد شاهد سایت‌هایی هستیم که خرید و فروش وام ازدواج را انجام می‌دهند و این نشان می‌دهد که این وام به جامعه هدف نمی‌رسد و متاسفانه در راستای آن بحث ازدواج ها و طلاق‎‌های صوری برای دریافت وام ازدواج داشتیم. ما از رییس جمهور خواستیم که با توجه به آسیب‌های پیش آمده است یک دستور العمل برای پرداخت‌های وام  داده شود.

سال گذشته 122 هزار نفر زیر 18 سال وام ازدواج گرفتند

تندگویان خاطرنشان کرد: باید جلوی ازدواج‌های اجباری به بهانه وام و هدر رفت منابع وام ازدواج گرفته شود و سال گذشته 122 هزار نفر زیر 18 سال وام ازدواج گرفتند. امسال با وام 50 میلیونی، حدود 50 هزار میلیارد منابع در کشور توزیع می‌شود که برای توزیع آن دستورالعملی نیست و باید این دستور العمل حتما طراحی شود.

وی خاطر نشان کرد: البته بحث ما حذف وام ازدواج برای زیر 18 ساله ها نیست بلکه باید یک دستور العملی برای این گروه سنی در نظر گرفته شود که طی آن ما مطمئن باشیم دختر یا پسر زیر 18 که امکان اشتغال یا افتتاح حساب ندارند به وام دست خواهند یافت و کسی دیگری از وام آنها بهره‎مند نمی‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان در پایان گفت: اگر کسی بالای 50 سال وارد زندگی مشترک شد عملا بحث فرزند آوری متنفی او است؛ آیا برای چنین موردی که بحث ما بحث فرزندآوری و تشکل خانواده است باید منابع اختصاص داده شود؟سن قانونی ازدواج در کشور ما از 13 سال است، ما هم مشکلی نداریم که به 13 ساله‌ها وام داده شود اما باید رصد شود که وام به دست خود این افراد برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز