خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

مبتلایان کرونا در جمع حضور پیدا نکنند/ روز شنبه برای مراسم محرم تصمیم‌گیری خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۹۷۳

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: خواهشی که دارم این است؛ مبتلایان کرونا که از بیماری خود آگاه هستند، در جمع حضور پیدا نکنند و در خانه بمانند

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن ابراز تشکر از افزایش میزان رعایت‌های مردم در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی گفت: مراسم عزا و عروسی بیشترین عامل ابتلاهای کرونایی بوده، همچنین وجود مسافرت و مهمانی‌هایی که صورت می‌گیرد باعث خطر است.

وی ضمن تاکید بر زدن ماسک گفت: باید از مردم تشکر کرد چون میزان استفاده از آن در این هفته ارتقا داشت و اگر به همین شکل پیش برود با تعداد کم تری بیمار در بیمارستان‌ها مواجه خواهیم بود.البته باید فاصله گذاری را هم در نظر گرفت، به خصوص در فضای بسته و از ماسک نه فقط برای سلامتی خودمان بلکه برای حفظ سلامت دیگران نیز باید استفاده کرد.

رئیسی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها ادامه داد: خواهشی که دارم این است که  مبتلایان کرونا که از بیماری خود آگاه هستند در جمع حضور پیدا نکنند و در خانه بمانند، این نکته بسیار مهم است.ما می بایست برنامه ریزی کنیم ضمن اینکه زندگی و کسب و کار را انجام می‌دهیم پروتکل‌ها هم را رعایت کنیم و زدن ماسک بسیار مهم تر از آن است که چه ماسکی میزنیم چون این دیگر سبکی از زندگی ما شده و باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

شنبه برای مراسم محرم تصمیمگیری خواهد شد

معاون وزارت بهداشت و درمان در رابطه با برگزاری مراسم محرم گفت:در مورد مراسم محرم هم این موضوع قابل بیان است که ما پیوند ناگسستنی با این موضوع داریم اما شیوه‌ی برگزاری مراسم هنوز برنامه ریزی نشده و شنبه در ستاد ملی تصمیم گیری خواهد شد.

 رئیسی ادامه داد: به صورت کلی هر کجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد، شانس شیوع بیماری بالا خواهد رفت که برای این موضوع ما یک سری شاخص داریم. به طور مثال اگر تجمع در جایی که سرپوشیده است ممنوع نباشد و همچنین مواردی مثل اینکه در یک مکان تهویه مناسب نباشد و فرد در آن فصا زمان زیادی حضور داشته باشد، جزو فضای حفاظت نشده محسوب می‌شود و خطر ابتلا را بالا می‌برد.

۴۴ درصد مسافران مترو کارمندان دولت‌اند

رئیسی ضمن اشاره به لیست مشاغلی که دچار محدودیت دوباره شده‌اند، گفت: این لیست شامل مشاغل ۳ و ۴ شد و این یک لیست کلی است که صادر شده، اما برای شهر تهران با موارد بیشتری روبه رو شدیم. به طور مثال موضوع مترو و مسایل حمل و نقل عمومی مطرح است که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب به مشکل برمیخوریم.

معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برداشتن طرح ترافیک و کم شدن ورودی مترو عامل ازدحام در مناطق مرکزی شهر است و همین دلیل ایجاد خطرات ابتلا خواهد بود، ادامه داد: ما به دلیل ورودی مترها و حمل و نقل عمومی بحث طرح ترافیک را انجام دادیم، در تحقیقی که انجام شده ۴۴ درصد تراکم حمل نقل عمومی برای کارکنان دولت است و ۲۷ درصد مربوط به کار ضروری افراد است و شاید یکی از راهکارهای کاهش تردد این است که ادراتی که میتواند دور کاری انجام دهند .

کاربران سامانه ۴۰۳۰ را افزایش دادیم

رئیسی در مورد ارائه خدمات ۴۰۳۰ گفت: ما روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس با ۴۰۳۰ داشتیم و بعد از کاهش مبتلاها این مقدار کم شد تا به ۳۰ الی ۲۰ هزار تماس رسید و برای همین تعداد نیروهای این سامانه را کم کردیم و اما دوباره با افزایش ابتلاها دیروز تصمیم گرفتیم تعداد کاربران را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مراکز ۱۶ ساعته در سطح شهر هم در همان زمان کاهش پیدا کرد و دوباره با افزایش شیوع مراکز ۱۶ ساعته را افزایش دادیم و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

هنوز داروی مطمئن برای کویید۱۹ یافت نشده

رئیس در ادامه بیان کرد: هنوز هیچ داروی مطمئنی برای درمان کویید۱۹ در دنیا وجود ندارد و این را به عنوان یک اصل قبول کنید. صحبت‌هایی هم که در مورد داروهای درمانی شنیده می‌شود در حد پژوهش‌های صورت گرفته است، تنها درمان، مراقبت صحیح و درست است و نه استفاده از دارو که از این مهمتر بحث پیشگیری است.

وی در ادامه به سه فاز مختلف از این بیماری اشاره کرد و گفت: در مورد داروی اینترفرون که به عنوان یک درمان وارد پروتکلهای درمانی شده اما این بیماری سه فاز مختلف دارد که هر کدام روند درمانی خودش را دارد و دارویی که استعاده می‌شود متفاوت، بنابراین شاید یک دارو که افراد در فاز اول بدون تجویز استفاده می‌کنند برای فاز دوم باشد و اثری نداشته باشد.

مراسم عزا و عروسی بیشترین عامل ابتلا است

رئیسی در ادامه افزود: مراسم غزا و عروسی بیشترین عامل ابتلاها بوده، همچنین وجود مسافرت و مهمانی‌هایی که صورت میگیرد، این مسائله باعث خطر جدی است و باید به این نکات توجه شود.

رئیسی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها ادامه داد: خواهشی که دارم این است که بیمارانی که به بیماری خود آگاه هستند که مبتلا به ویروس کرونا هستند در جمع حضور پیدا نکنند و در خانه بمانند، این نکته بسیار مهم است.ما باید برای رعایت پروتکل‌ها ضمن زندگی د کسب و کار برنامه ریزی کنیم.

ضمن اینکه زندگی و کسب و کار را انجام دهیم و توجه داشته باشیم که زدن ماسک بسیار مهم تر از آن است که چه ماسکی میزنیم چون این دیگر سبکی از زندگی ما شده و باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

تست سلولوژی انجام ندهید

رئیسی در رابطه با استفاده بعضی افراد از تست سلولوژی برای تشخیص کرونا گفت: نمی‌دانم بعضی افراد اصلا چرا تست سلولوژی انجام می‌دهند؟ این تست صرفا برای بحث اپیدمولوژی بررسی می‌شود، یعنی فقط این موضوع که قبلا فرد مبتلا بوده یا نه را نشان می‌دهد. این آزمایش را نباید انجام داد ولی گاهی تبلیغ این تست را هم می‌بینیم. تست سلولوژی در رابطه با مواجه قبلی است و اصلا ممکن است آی جی جی که مثبت شده برای ویروس کرونای دیگری غیر از کویید۱۹ باشد. حتی گاهی فردی که کرونا داشته و خوب شده اگر تست سلولوژی دهد در جواب تست نشان ندهد.

وی ادامه داد: ما تولید داخل این تست را داریم و قیمتش ۵۰ هزارتومان است اما اصلا این را پیشنهاد نمیکنم. فعلا تست ملوکولی تنها تستی است که کرونا را تشخصی می‌دهد اما این موضوع هم به فردی که نمونه برداری می‌کند خیلی مربوط است چون کار دقیقی است، برای همین میگویند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد جواب کاذب خواهد بود.

این جهش ژنتیکی افزایش فوتی نداشته

رئیسی گفت: در مورد جهش ژنتیکی کرونا دو بحث وجود دارد یکی اینکه بااین جهت میزان سرایت بیشتر شده و دوم اینکه روی مرگ و میرها تاثیری ندارد، یعنی اگر قبلا یک فرد مبتلا سه نفر را مبتلا می‌کرد در حال حاضر می‌تواند ۸ الی ۱۰ نفر را مبتلا کند، با این وجود روی مرگ و میر تاثیری نداشته است. خیلی ها در دنیا به دنبال تغییر رفتار ویروس هستند ولی ما باید دنبال تغییر رفتار مردم باشیم، چون در غیر این فعلا تغییر رفتار مثبت از این ویروس نخواهیم دید.

۸۰ درصد مبتلاها علامتی ندارند

رئیسی با اشاره به اینکه چرا از بعضی بیماران کرونا تست گرفته نمی‌شود، گفت: پزشک در مراکز ۱۶ ساعته باید قانع شود تا تست کرونا انجام دهد، بیش از ۸۰ درصد مبتلاها علامتی ندارند و بنابراین اگر بخواهیم از همه تست بگیریم منطقی و شدنی نیست چون اگر فرض کنید یک جوان که مبتلای مخفی است حتی تست هم دهد جز در خانه ماندن کاری نمی‌تواند انجام دهد.

سه عامل اصلی شیوع کرونا

وی در ادامه بیان کرد: عروسی عزا و مسافرت سه عامل اصلی ابتلا در سطح کشور است و مسافرت‌های تابستانی خطر جدی در رابطه با کرونا است و نمی‌توان برای جلوگیری از این سفرها جاده ها را بست و فقط باید مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

پروتکل‌های کنکور سخت رعایت می‌شود/بازرسی بدنی نداریم

رئیسی گفت: در بحث کنکور تعداد زیادی از افراد خود را برای آن اماده کردند و باید در نظر گرفت که خود کنکور یک عامل استرس زا یک کار طاقت فرسا است و اگر زمان برگزاری کنکور را طولانی‌تر کنیم خیلی ها از نظر روحی به مشکل میخورند. بعد دیگر این موضوع سلامت جسمی و برای حفظ سلامتی فرزندان کشور سخت گیرانه برخورد میکنیم. یعنی باید از قبل مکان امتحان، نحوه فاصله گذاری‌ها، میزان تراکم افراد در محل و تهویه در فضا مورد تایید ماباشد. برای ورودی‌ها بازرسی بدنی را نداریم و به شکل دیگر این موضوع کنترل می‌شوند.

وی در پایان گفت: اما نکته بعدی اینکه در مورد تاخیر در کنکور ما باید روند بیماری را در نظر بگیریم که به چه صورت است و باید خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم، چون اگر از آبان به بعد برگزار میکردیم شاهد موج آنفلونزاهای که بر کرونا سوار می‌شود هم بودیم که دردسر بیشتر می‌شود و باید این موضوع را کنترل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز