خبرگزاری کار ایران

برگزاری مسابقات قرآنی در بستر شاد/ افزایش زمان مسابقه از ۸ روز به یک ماه

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۷۷۹

مدیرکل قرآن، عترت و نماز از برگزاری مسابقات قرآن مرحله کشوری در دهه اول مرداد خبر داد و افزود: در شرایط کنونی این مسابقات در فضای مجازی برگزار خواهد شد هرچند این روش بسیار زمان‌بر است اما سلامتی دانش آموزان اولویت اول ماست.

به گزارش ایلنا، محمدرضا مسیب زاده اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به‌عنوان دستگاهی مولد و سردمدار تأمین منابع انسانی است لذا اگر آموزش‌وپرورش پویا و فعالی داشته باشیم، کشور پویا و فعالی خواهیم داشت.

 وی افزود: این نهاد زیر بنایی هرساله در حیطه دینی فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را برای دانش آموزان طراحی و ارائه می‌کند حتی در همین شرایط کرونایی که بسیاری از مشاغل و اصناف و حتی نهادها برنامه‌هایشان محدود شده است اما آموزش‌وپرورش به عنوانی یکی از دستگاه‌های زیربنایی با راه‌اندازی شبکه شاد گام بلندی را در مسیر ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی و در شرایط تعطیلی مدارس برداشته است.

مسیب زاده تصریح کرد: کانال فعالیت‌های پرورشی، برنامه‌های قرآنی، برنامه‌های مشاوره‌ای در بستر شاد فعال و در دسترس دانش آموزان قرار دارد.

وی در خصوص برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح کشور افزود: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سال جاری در حال برگزاری است مرحله اول و دوم آن در مدرسه و منطقه قبل از شیوع کرونا به‌صورت حضوری، مرحله سوم و استانی آن با توجه به شرایط هراستان به‌صورت حضوری و یا در فضای مجازی برگزار شد.

تجمیع مسابقات شکوفه‌های اوقاف و مسابقات قرآن دانش‌آموزی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز از برگزاری مسابقات قرآن مرحله کشوری در دهه اول مرداد خبر داد و افزود: در شرایط کنونی این مسابقات در فضای مجازی برگزار خواهد شد هرچند این روش بسیار زمان‌بر است اما سلامتی دانش آموزان اولویت اول ماست.

وی از تجمیع مسابقات شکوفه‌های اوقاف و مسابقات قرآن دانش‌آموزی باهدف جلوگیری از موازی کاری‌ها خبر داد و اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه بین آموزش‌وپرورش و اوقاف ما مسئول برگزاری مسابقات قرآن شدیم لذا عملکرد خوب آموزش ‌و پرورش در چهار مرحله مسابقات قرآن؛ مدرسه، منطقه، استان و کشور موجب کسب رتبه اول در بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح کشور شد.

مسیب زاده خاطرنشان کرد: انتخاب آموزش‌وپرورش به‌عنوان دستگاه برتر در مسابقات قرآن از سوی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور صورت گرفته است و این موفقیت یکی از فعالیت‌های بی‌شمار است به‌طوری‌که این مسابقات تنها یکی از 25 فعالیت رسمی در حوزه قرآن، عترت و نماز است.

مشارکت 7 میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز در سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن

وی آموزش عملی نماز، برنامه‌های دارالقرآن‌ها، جشن تکلیف، استماع تلاوت، فعالیت‌های ویژه قرارگاه مجازی، برنامه‌های شبکه شاد و برنامه‌های حوزه عترت را ازجمله فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز برشمرد و عنوان کرد: در مسابقات قرآن که آموزش‌وپرورش موفق به کسب رتبه اول در بین دستگاه‌ها و نهادها شد بیش از 7 میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز از سطح مدرسه تا مرحله کشوری مشارکت داشتند لذا کسب این مهم را به همه دست‌اندرکاران سطوح مختلف مسابقات قرآن تبریک می‌گویم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش برگزاری شش دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به‌عنوان تنها مسابقات قرآن دانش‌آموزی در سطح بین‌المللی را یکی دیگر از افتخارات آموزش‌وپرورش دانست و افزود: مسابقات قرآن بین‌المللی قرار است در سال آینده به میزبانی ایران برگزار شود البته در صورت استمرار شرایط کرونایی ممکن است این مسابقات برگزار نشود چنانکه مسابقات قرآن بزرگ‌سالان نیز تاکنون به‌واسطه شرایط کرونایی برگزار نشده است.

گستره و نظم در برگزاری مسابقات قرآن از دلایل کسب رتبه برتر توسط آموزش‌وپرورش

وی ادامه داد: گستره برگزاری مسابقات، نظم در اجرای برنامه‌ها، انتخاب اساتید و داوران مجرب، استفاده از محتواهای متناسب با سن و توان شرکت‌کنندگان، در دسترس بودن محتواهای قرآن و اجرای عدالت در این خصوص، فضای مطلوب و نیروی انسانی متخصص و زمان مناسب اجرای مسابقات ازجمله دلایل انتخاب آموزش‌وپرورش به‌عنوان دستگاه برتر در مسابقات قرآن است.

مسیب زاده، سازمان اوقاف، ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، وزارت علوم و را ازجمله رقبای آموزش ‌و پرورش در مسابقات قرآن برشمرد و گفت: آموزش‌وپرورش اولین دستگاهی است که بر اساس تأکید وزیر در شرایط کرونایی فعالیت‌های خود را در فضای مجازی ادامه می‌دهد لذا مسابقات قرآن مرحله کشوری را از اول تا دهم مردادماه در فضای مجازی برگزار می‌کنیم. البته تجربه برگزاری مسابقات قرآن در فضای مجازی را در دوره مقدماتی مسابقات بین‌المللی داریم لذا در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

وی بستر اصلی برگزاری مسابقات قرآن مرحله کشوری را شبکه شاد اعلام و عنوان کرد: اول تا دهم مرداد مرحله مقدماتی و از دهم تا پایان مرداد مرحله نهایی به‌صورت زنده و هم به شکل ارسال آثار مسابقات برگزار خواهد شد در مرحله استانی نیز از شبکه شاد استفاده کردیم و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

استان‌های خراسان رضوی و شهرستان‌های تهران میزبان مسابقات قرآن مرحله کشوری

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: دو استان خراسان رضوی و شهرستان‌های تهران میزبان مسابقات قرآن دانش‌آموزی مرحله کشوری هستند و دبیرخانه مسابقات قرآن در فضای مجازی در این دو استان قرار دارد. مسابقات پژوهشی در فضای مجازی به میزبانی خراسان رضوی و مسابقات آوایی میزبانی شهرستان‌های تهران برگزار خواهد شد لذا تمام زیرساخت‌ها آماده ‌شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از فوق‌برنامه‌هایی که هرساله در حاشیه برگزاری مسابقات برگزار می‌شد امسال نیز با شیوه‌ای جدید در فضای مجازی انجام می‌شود مانند بازدید از اماکن سیاحتی، ارسال جوایز، یاد بود مسابقات و ... همه این فعالیت‌ها در فضای مجازی و غیرحضوری انجام می‌شود.

مسیب زاده بر عدم تعطیلی برنامه‌های قرآنی در شرایط کرونایی تأکید و اذعان کرد: مسابقات قرآن مرحله کشوری هرساله در دو دوره چهارروزه برگزار می‌شد اما امسال به‌واسطه شرایط کرونایی و بهره‌مندی از فضای مجازی و ضرورت دقت بیشتر در طول یک ماه برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر این موضوع که مسابقات در تمامی مراحل یک فرایند است نه هدف، افزود: با اعمال روش جدید برگزاری مسابقات در فضای مجازی دانش آموزان حدود یک ماه در حال و هوای مسابقات قرآن قرار دارند.

شرایط استثنایی امسال نباید در سال‌های آتی یک اصل شود

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بر اساس دو اصل مسابقات قرآن را در سال جاری پیگیری می‌کنیم یکی اینکه شرایطی که اکنون در آن قرار داریم انتخاب نیست بلکه اجبار است و دوم اینکه استثنایی که امسال در آن قرار گرفتیم مواظب باشیم در سال‌های بعد به‌عنوان یک اصل قرار نگیرد؛ زیرا تربیت مؤثر در فضای چهره به چهره و حقیقی انجام می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت فضای مجازی، اظهار کرد: وظایف ما در پرداختن به فضای مجازی بسیار سنگین و دارای اهمیت است چراکه رهبر معظم انقلاب اهمیت پرداختن به فضای مجازی را در حد اهمیت انقلاب اسلامی دانستند.

مسیب زاده تصریح کرد: در شرایط پیش‌آمده همکاری در برگزاری مسابقات قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا فعالیت‌ها و مسابقاتی را با مساعدت شبکه‌های تلویزیونی ازجمله شبکه قرآن در ایام کرونایی برگزار کردیم.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزام به دستورالعمل‌های اردویی و گوشزد کردن آن به استان‌ها تأکید و عنوان کرد: مشارکت خانواده در مسابقات قرآن در فضای مجازی از ویژگی‌های روش جدید برگزاری مسابقات است البته در مناطق اگر قرار است دانش‌آموز در فضایی مطلوب برای شرکت در مسابقات حضور یابد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز