خبرگزاری کار ایران

سال ۹۹ اردوگاه باهنر از رهن بانک خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۶۰۹

با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در اولین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

به گزارش ایلنا، در اولین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش پرداختند.

برنامه‌ها و موارد مطرح‌شده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:

اقساط اوراق سکوک اردوگاه شهید باهنر تاکنون به طور مرتب پرداخت شده است

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: حجم و گستردگی آموزش‌وپرورش آن را به یک ابر سیستم تبدیل کرده است لذا اصل کفایت، اصل مهمی برای برنامه‌ریزی‌ها در آموزش‌وپرورش است و اگر آگاهی به درصد ورودی منابع داشته باشیم می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم لذا از سازمان برنامه‌وبودجه می‌خواهیم تا این ورودی‌ها را برای ما مشخص کند.

وی با اشاره به مسائلی که توسط معاونان برنامه‌ریزی استان‌ها مطرح شد، گفت: هزینه‌های پرسنلی در آموزش‌وپرورش بر سایر هزینه‌ها سایه انداخته است و در استان‌ها تقریباً تمامی منابع صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود لذا توجه به هزینه‌های کیفیت ‌بخشی مهم است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به پرداخت اوراق سکوک 4 هزار میلیارد تومانی اردوگاه شهید باهنر گفت: پرداخت اقساط اوراق سکوک اردوگاه شهید باهنر از حساسیت بالایی در آموزش‌وپرورش مطرح است و همه اقساط آن تاکنون پرداخت ‌شده است و آخرین قسط آن در سال ۹۹پرداخت می‌شود و این اردوگاه آزاد می‌شود.

20 درصد زیر نظام های سند تحول با معاونت پرورشی و فرهنگی مرتبط است

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد سند تحول تربیتی و مهم‌ترین چرخش آن از یک نظام آموزشی به نظامی فرهنگی و تربیتی است که همه ارکان آموزش‌وپرورش در این هدف نقش دارند اما نقش معاونت پرورش و فرهنگی در این زمینه بیشتر است. تقویت هویت ملی، توسعه و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت، اقامه نماز، فرهنگ قرآنی، حجاب و عفاف و ... از عمده برنامه‌های ذکر شده در سند تحول است که مسئولیت اجرای آن با معاونت پرورشی و فرهنگی  است.

وی افزود: 47 تا50 برنامه از 251 برنامه‌های زیر نظام سند تحول نقش معاونت پرورشی و فرهنگی در آن پررنگ است. همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی که از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام است و در این حوزه ارتقا مهارت‌های روانی دانش آموزان کمک‌کننده است لذا در این زمینه نقش سازمان برنامه‌وبودجه در سیاست‌گذاری به رفع این آسیب‌ها می‌تواند کمک کند.

وی بابایان اینکه فعالیت‌های فرهنگی نیاز به بودجه دارد، به بودجه برخی از فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری اقامه نماز بااینکه به هر امام جماعت۴۰۰۰تومان داده می‌شود۲۰میلیارد تومان، اردوهای راهیان نور برای600 هزار دانش‌آموز30 میلیارد تومان، غربالگری دانش آموزان در طرح نماد به70 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، لذا تخصیص بودجه‌های فرهنگی برای انجام فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی برای انجام پروژه‌های ملی آموزش‌وپرورش و فائق آمدن بر جنگ نرمی که با آن مواجه هستیم، مهم است.

افتتاح 14 هزار کلاس درس در سال جاری

مهر اله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بابیان اینکه هیچ پروژه نیمه فعال در کشور نداریم و این موضوع جز با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه میسر نبوده است، گفت: در سال جاری ۱۴هزار کلاس درس تحویل می‌شود که تأمین اعتبار آن توسط خیرین مدرسه‌ساز و دولت است.

وی گفت: از محل پروژه‌های مشارکتی از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون 4 هزار و800 میلیارد تومان بوده است که تخصیص کامل گرفته است و بیش از 8 هزار و500 میلیارد تومان نیز اعتبار عمرانی برای پروژه‌های تخصیص پیداکرده است که اقدام ارزشمندی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مقایسه اعتبارات این سازمان بین سال‌های 96 تا 99 گفت: در سال 96، 480 میلیارد تومان و در سال 99، اعتبارات سازمان توسعه و نوسازی مدارس کشور به 6 هزار 800 میلیارد تومان رسیده است.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی در زمینه برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و بخاری نفتی در مدارس کشور انجام‌شده است، گفت: امسال 14 هزار کلاس درس تحویل می‌شود، سال گذشته هم 14 هزار کلاس درس تحویل داده ‌شده بود. کلاس‌های سال گذشته در مدارس کوچک با مشاعات کم تحویل داده‌شده بود اما کلاس‌های امسال در مدارس بزرگ با سالن‌های ورزشی، کتابخانه و مشاعات زیاد تحویل می شود.

به حمایت سازمان برنامه و بودجه در خرید کاغذ نیاز داریم

ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی اظهارکرد: تهیه کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی باعث مشکلاتی می‌شود لذا تأمین نیازهای ارزی کاغذ کتاب‌های درسی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نیاز به مدلی اقتصادی در شرایط تحریم‌ها داریم و با ساماندهی و تراکم تجربه‌ها می‌توان به مدلی رسید و در این زمینه می‌توان به کشورهای دیگری که درگیر تحریم‌ها هستند کمک کرد.

سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی به 6 درصد برسد

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه انجام رتبه‌بندی فرهنگیان در سه مرحله تنها با موافقت جنابعالی امکان‌پذیر بود و در این زمینه مساعدت‌های خوبی با آموزش‌وپرورش انجام دادید، اظهار کرد: با توجه به اصل کفایت سازی، استاندارد سازی بودجه باید صورت گیرد و سهم آموزش‌وپرورش از بودجه به 20 تا 25 درصد باید ارتقا پیدا کند و از تولید ناخالص داخلی به ۵تا ۶درصد برسد، که فاصله ‌داریم.

 وی بابیان اینکه در تناسب سازی هم نیاز به برنامه‌ریزی داریم، گفت: سرانه پوشش تحصیلی با تناسب بودجه در حالت حداکثری 67 درصد است درحالی‌که آموزش‌وپرورش بیش از 92 درصد پوشش تحصیلی دارد و همچنین تناسب کیفیت‌بخشی با هزینه‌های جاری در آموزش‌وپرورش‌ کشورهای پیشرفته به نسبت۶۰به۴۰است که در ایران این نسبت ۹۸به ۲درصد است لذا در این زمینه نیاز به توجه داریم.

 

دانشگاه فرهنگیان تنها مسیر ورود نیرو به آموزش وپرورش باشد

احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس اظهارکرد: می‌توان روسای کمیسیون مجلس را به این گفتگوها دعوت کرد و تعامل بهتری را با مجلس برقرار کرد.

وی با اشاره به مظلومیت و تلاش‌های دولت در توسعه و آبادانی کشور در شرایط تحریم‌های ناعادلانه گفت: در ایام شیوع کرونا درحالی‌که بسیاری از افراد در قرنطینه بودند، وزارت آموزش‌وپرورش در تلاش برای اجرای پروژه شاد بود.

معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به برگزاری آزمون نیروهای حق‌التدریس گفت: در تلاش هستیم تا تنها راه ورود به آموزش ‌و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد لذا باید همه تلاشمان را در تکمیل استخدام‌های تبصره 10 ماده 17 را داشته باشیم تا سایر مبادی ورودی به آموزش‌وپرورش بسته و تمام شود.

احمدی لاشکی اردوگاه شهید باهنر را آبروی آموزش‌وپرورش دانست و آزادسازی سند آن را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم دانست.

افزایش تعداد دانش آموزان مدارس غیر دولتی از 8 درصد به 12 درصد

مجتبیزینی وند، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی با سرمایه‌گذاری مردم تأسیس ‌شده است و سهم عمده‌ای در ارتقا کیفیت آموزشی داشته‌اند، اظهار کرد: تأسیس مدارس غیردولتی یکی از راه‌های افزایش مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش است. سهم مدارس غیردولتی از 8 درصد ‌به 12درصد کل دانش آموزان رسیده است که این سهم به‌غیراز سهم خرید خدمات آموزشی است.

وی افزود: ۱۷ هزارمدرسه غیردولتی،16 مرکز آموزشی غیردولتی، 32 هزار مرکز پیش‌دبستانی، ۵۰۰۰مدرسه هیات امنایی و 2 هزار مرکز آموزش از راه دور تحت مدیریت این سازمان اداره می‌شود.

زینی‌وند در سهم پرداخت حقوق معلمان گفت: مدارس غیردولتی با پوشش دانش‌آموزی خود بیش از ۵هزار میلیارد تومان برای دولت صرفه‌جویی داشته است که این سهم به‌غیر از سهم مکان و تجهیزات است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تشکر از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: سهم پرداخت دولت در بیمه‌های نیروهای مدارس غیردولتی از ۷میلیارد در سال گذشته به۲۰۰میلیارد تومان رسیده و در سال جاری ۲۷میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری به مدارس غیردولتی اختصاص‌ می یابد.

طرح کنترل چاقی و اضافه وزن 14 میلیون دانش آموز به زودی آغاز می‌شود

حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اظهار کرد: ابلاغ سرانه بهداشتی مدارسدر شرایط شیوع کرونا باعث شد تا بتوانیم امنیت مدارس ازنظر بهداشتی ضدعفونی کنیم و امیدواریم سرانه بهداشتی مدارس از هم‌اکنون لحاظ شود تا بتوانیم مدارس را به‌طور ایمن بازگشایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه کنترل اضافه‌وزن و چاقی ۱۴میلیون دانش‌آموز اظهار کرد: این پروژه‌ها نیاز به حمایت‌های مالی دارد و می‌تواند باعث اجرای خوب پروژه‌ها شود که به توسعه پایدار کشور می‌انجامد.

برون سپاری هنرجویان به کیفیت بخشی منجر می‌شود

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه بیانکرد: تقویت انگیزه‌ها با ورود شما به آموزش‌وپرورش بر کیفیت روندهای یادگیری کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سه حوزه در آموزش متوسطه نیاز به توجه دارد، گفت: در حوزه تجهیزات، به مدت چندین سال به هنرستان‌ها تجهیزات داده نشده است درحالی‌که رشته‌ها به‌روز شده است اما تجهیزات آن‌ها به‌روز نشده بود و از مجموعه ششم تا نهم بودجه‌ای برای این کاردیده نشده بود که با دستور جنابعالی رفع گردید.

معاون آموزش متوسطه در مورد اعتبارات برون‌سپاری گفت: در صورت پرداخت نشدن این اعتبارات با مشکل در خرید خدمات مواجه می شویم. 120 هزار نفر هنرجو در کارگاه‌ها و مراکز صنعتی دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که در نیروی انسانی و فضا صرفه جویی شده و همچنین این نحوه خرید خدمات به افزایش کیفیت یادگیری منجر می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی گفت: برون سپاری باعث صرفه جویی در 7 هزار کلاس درس می‌شود که در نیروی انسانی، تجهیزات و فضا نیز این صرفه جویی‌ها لحاظ می‌شود.

کمرئی اعتبارات کیفیت‌بخشی را نشان حیات در آموزش‌وپرورش دانست و گفت: این اعتبارات باعث برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات می‌شود که پویایی و تحرک آموزش‌وپرورش را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز