خبرگزاری کار ایران

بارگذاری عملکرد مالی سال ۹۸ سازمان بهزیستی روی سامانه شفافیت/ جابجایی و برکناری ۱۶۵ مدیر

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۳۰۶

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: عملکرد مالی سال ۹۸ برای اولین بار بر روی سامانه شفافیت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی‌دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تبریک به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بهزیستی گفت: این سازمان در سال ۵۹ توسط شهید فیاض بخش بنیانگذاری شد و به نوعی سازمان مولود انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: طبق قانون وظیفه آن حمایت از افراد دارای معلولیت، گروه‌های خاص، زنان و کودکان و سالمندان است.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۲۱ هزار نفر در سراسر کشور در سازمان بهزیستی مشغول فعالیت هستند تصریح کرد:  می‌دانید در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با صدرو بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری وارد مرحله جدیدی در کشور شدیم و امیدواریم در این چارچوب سازمان بهزیستی منشا خدمت باشد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات ما شفافیت است سامانه شفافیت راه‌اندازی شد ستاد شفافیت نیز آغاز به کار کرده است و فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. بیش از ۲۸۰۰ ملک سازمان بهزیستی بر روی این سامانه قرار گرفته است و همچنین سامانه مشارکت‌های مردمی که کلیه تفاهم‌نامه‌ها، قرارداها و... در این سامانه قرار گرفته است و تمامی مددجویان به تمام پرداختی‌هایی که از سال ۹۱ به آنها انجام شده است دسترسی دارند و می‌توانند وضعیت پرداخت‌ها را در این سامانه مشاهده کنند همچنین عملکرد مالی سال ۹۸ برای اولین بار بر روی این سامانه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ که در ردیف اصلی سازمان بهزیستی ۲۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود ۲۱۰۰ میلیارد یعنی ۷۶ درصد تخصیص پیدا کرده است همچنین اعتباراتی از تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودحه که ۲۷۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود ۲۷۲۵ میلیارد تومان تخصبص پیدا کرده است در سال ۹۸ شاهد بودیم که برای اولین بار بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال، تاسیس بهزیستی، بهزیستی در گام دوم، شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی در بستر خانواده است گفت:۷۵درصد اعتبارات بودجه سال ۹۸ تخصیص پیدا کرده است، در سال گذشته ۴۵۸ میلیارد تومان به صورت الکترونیکی به صورت مستمری مددجویان سازمان بهزیستی از محل اعتبارات پرداخت می‌شود این مبلغ برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت برای شروع ماده ۲۷ این قانون کمک هزینه معیشت معلولان شدید و خیلی شدید که در دهک درآمدی ۱.۲.۳ هستند ۲۸۰ میلیارد تومان در سال گذشته پرداخت شد به این صورت که  هر سه ماه برای ۱۹۱ هزار خانوار این کمک هزینه پرداخت می‌شود. همچنین کمک هزینه برای خانوارهای دارای فرزند سه قلو به بالا و همچنین خانوارهای دارای دو قلو که در دهک ۱.۲.۳ درآمدی هستد و شامل ۹۲۶۶ خانوار می‌شوند ۴۷ میلیارد تومان سالانه پرداخت می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: برای حق پرستاری افراد دارای معلولیت ضایع نخاعی که شامل ۲۶۱۸۵  خانوار هستند در سال ۱۷۴ میلیارد تومان پرداخت شده است در گذشته قبل از اینکه این افزایش صورت بگیرد مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری پرداخت می‌شد که در حال حاضر این مبلغ تقریبا دو و نیم برابر شده و به مبلغ ۵۵۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین برای حق پرستاری و مددکاری برای خانواده‌ها افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید غیر از ضایع نخاعی نیز ۳۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

قبادی‌دانا درباره کمک به خانواده‌‌هایی که از فرزندان دارای سرپرست غیرموثر که توسط سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، گفت: کمک هزینه نگهداری کودکان و نوجوانان در خانواده که شامل  ۱۷ هزار خانوار است که از کودکان دارای سرپرست غیرموثر نگهداری می‌کنند مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان پرداخت شده است که این میزان در انتهای سال برای هر فرزند به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برای ۵۵۱ مرکز شبه خانواده نیز ۷۱ میلیارد تومان اختصاص داه شده است که برای کودکان تا ۱۳ سال برای هر نفر ۶۵۰ هزار تومان و کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال برای هر نفر ۷۵۰ هزار تومان پرداخت شده است. همچنین اگر فرزندی دارای معلولیت در این مراکز باشد مبلغ ۹۲۵ هزار تومان پرداخت می‌شود که این مبلغ به صورت الکترونیک ومتمرکز بروی کارت بانکی خیریه‌ای که متولی خانه فرزندان است شارژ می‌شود برای کمک به نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه‌روزی مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان پرداخت شده است به این صورت که برای مراکز درجه یک ۹۲۴ هزار تومان برای هر نفر در ماه و برای مراکز درجه دو ۸۴۰  تومان برای هر نفر درماه پرداخت شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: همچنین درباره کمک به امور مددکاری زنان سرپرست خانواده نیز مبلغ ۳۸ میلیارد تومان، برای ارائه خدمات تخصصی توانبخشی مبلغ ۴۵ میلیارد تومان و همچنین به مراکز غیردولتی توانبخشی روزانه مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان برای مراکز درجه ۱ به ازای هر فرد ۶۲۷ هزار تومان در ماه و برای مراکز درجه ۲، مبلغ ۵۶۲ هزار تومان برای هزار و ۳۱۴ مرکز انجام شده است. همچنین برای تامین وسایل بهداشتی برای معلولان نخاعی از ماه جاری کمک هزینه‌ها به دو برابر افزایش پیدا می‌کند یعنی از ۸۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۱۶۰ و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به تامین یک وعده غذای گرم برای روستا مهدها گفت: ۷ هزار روستا مهد داریم که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند و برای یک وعده غذای گرم در این مراکز مبلغ ۷۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است. همچنین کمک هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که در مراکز آموزش عالی غیردولتی هستند پرداخت می‌شود و برای دانشجویان تحت پوشش سازمان که در مراکز دولتی تحصیل می‌کنند کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده است و ۶ میلیارد تومان برای ۲۹۱۹ نفر پرداخت شده است. همچنین برای هزینه فوریت‌های اجتماعی نیز ۱۶۶ میلیارد تومان در سال بوده است.

وی درباره غربالگری کودکان نیز گفت: از سال ۷۴ تاکنون ۴۱ میلیون کودک در طرح غربالگری بینایی شرکت کرده‌اند و از این طریق از تنبلی چشم ۴۰۰ هزار کودک پیشگیری شده است. همچنین یکی از وظایف سازمان بهزیستی علاوه بر تولی گری معلولان، پیشگیری از وقوع معلولیت است در همین رابطه نیز در بحث غربالگری شنوایی برای پیشگیری از مشکلات کم‌شنوایی و ناشنوایی از سال ۸۴ تاکنون ۱۱ میلیون نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از کم‌شنوایی و ناشنوایی ۳۱ هزار نفر پیشگیری شده است. همچنین در ارتباط با مشاوره ژنتیک نیز از سال ۷۷  این مشاوره‌ها شروع شده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک بهره‌مند شده‌اند و اینها فعالیت در طول سنوات گذشته در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها انجام شده است.

قبادی دانا با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم فعالیت‌های خود را در دورن خانواده جستجو کنیم، تصریح کرد: از سال ۹۰ تاکنون سرپرستی ۱۰ هزار کودک به خانواده متقاضی فرزندخواندگی سپرده شده است. سیاست سازمان این بوده است که این کودکان در خانه و در کنار خانواده باشند. از همین‌رو ۱۰ هزار نفر در مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه نگهدرای می‌شوند و ۱۶ هزار نفر نیز به خانواده‌جایگزین سپرده شده‌اند. تلاش ما این است که پروسه فرزند خواندگی را تسریع کنیم و برای همین‌منظور نیز سامانه ملی فرزند خواندگی رونمایی شد و قابل دسترسی است. همچنین یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری انجام می‌شود مشاوره خانواده و آموزش پیش از ازادواج است که از سال ۸۱ تاکنون ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

رییس سازمان بهزیستی همچنین درباره تامین مسکن برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت:  از سال ۹۴ تاکنون ۱۲۶ هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی با مشارکت دستگاه‌های همکار به مددجویان واگذار شده است که از این تعداد ۹۰ هزار و ۳۲۸ واحد از ابتدای دولت یازدهم بوده است. به این امر در یکسال اخیر نیز شتاب بیشتری داده شده است و ۲۵ هزار واحد مسکونی از این تعداد نیز در ۱۸ ماه اخیر واگذار شده است. در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف انعقاد شده است در همین خصوص نیز با بسیج سازندگی برای ۵ هزار واحد امضاء شده است که ساخت ۲ هزار واحد آن انجام شده است. همچنین با بنیاد مستضفعان نیز برای ساخت ۲۰ هزار واحد تفاهم‌نامه منعقد شده است که ساخت ۱۴ هزار واحد شروع شده و ۷ هزار واحد نیز تحویل داده شده‌است. همچنین با قرارگاه خاتم الانبیاء برای ساخت ۱۵ هزار واحد  تفاهم شده است که در فاز اول ساخت ۱۵۰۰ واحد آغاز شده است. همچنین با بنیاد مسکن نیز برای ساخت هزار واحد مسکن تفاهم شده است که مقدمات آن در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هیچ اعتباری برای کمک هزینه اجاره مسکن و یا ودیعه مسکن برای مددجویان این سازمان در بودجه تعیین نشده است، گفت: با توجه به شرایط سختی که در شرایط کرونا ایجاد شد کمک خوبی را بنیاد مستضعفان برای این منظور به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی انجام داد و ۳۰ میلیارد تومان برای کمک هزینه اجاره بها و ۵۰ میلیارد تومان برای افرادی که نیاز به کمک هزینه ودیعه دارند به صورت وام قرض الحسنه پرداخت کرد.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: همچنین برای تکمیل واحدهای مسکونی برای خانواده‌های دارای فرزند دو معلول به بالا جلسه‌ای با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد که و مقرر شد با مشارکت ستاد اجرایی فرمان  امام  ملبغ ۵۰ میلیارد تومان وهمچنین ۳۶۰ میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان تامین اعتبار برای تحویل منازل مسکونی به خانوارهای دارای دو معلول به بالا تا پایان سال به نقطه مطلوب برسد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بخشی  از فعالیت‌های سازمان بهزیستی توسط سازمان‌های همکار و شرکای سازمان بهزیستی انجام می‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که شرکای اجتماعی داشتند مراحل اخذ مجوز بوده است. طبق اصل ۱۴۴ قانون اساسی به منظور واگذاری فعالیت‌ها به مردم، سازمان بهزیستی نیز مجوز فعالیت را برای ۱۳ نوع فعالیت برای شرکای خود صادر می کند. این ۱۳ نوع خدمت شامل مهدکودک، مراکز شبانه‌روزی، مراکز نگهداری کودکان، خانه سالمندان، مارکز نگهداری زنان و دختران، مراکز خدمات مشاوره ژنیتک، مراکز نگهداری و بازتوانی معتادان و ... است. ما در سازمان بهزیستی برای سهولت کار شرکا و همکاران خود در بخش غیردولتی امروز شاهد رونمایی از سامانه صدور مجوز هستیم مهمترین مزایای این سامانه هوشمند ایجاد پرونده الکترونیک برای همه مراکز همکار است و از هر گونه اعمال سلیقه در روند صدور جلوگیری می‌شود.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۲ نوع مرکز غیر دولتی ارائه دهنده خدمات بهزیستی توسط این سامانه مجوز می‌گیرند. تاکنون نیز مجوز ۴۳۹۰۵ مرکز برای ارائه این خدمات داده شده است و فعال هستند که ۲۲ هزار مرکز نیز در دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم مجوز دریافت کرده‌اند. همچنین ۹۶۸۱ مرکز غیردولتی و خیریه تاکنون از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند. به طور مشخص نیز در سال ۹۸ برای ۲۴۸۵ مرکز همکار مجوز صادر شده است و همچنین برای ۶۰۵ مرکز خیریه مجوز فعالیت صادر شده است.

وی همچنین درباره قانون تعارض منافع  گفت: تاکید ما این است که در سازمان بهزستی سلامت اداری ارتقا پیدا کند و موقعیت‌هایی که باعث می‌شود تقدم منافع شخصی و گروهی را از این بین ببریم طبق بخشنامه تعارض منافع مدیرانی که دارای این شرایط هستند باید بین مسئولیت و پست دولتی و ادراه مراکز خیریه یکی را انتخاب کنند. براساس خوداظهاری که انجام گرفته تا بهمن‌ماه ۲۷۲ نفر مشمول این برنامه بودند ۱۰۰ نفر مدیر کناره گیری کردند و همچنین ۱۷۲ مدیر نیز مرکز خیریه را واگذار کرده‌اند.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: با بررسی‌‌هایی که مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان انجام داده اند نیز ۴۰۲ نفر مشمول شده‌اند و از این تعداد ۱۶۵ نفر از مدیران جابجا و برکنار شده‌اند و ۱۹۳ نفر نیز از این مدیران نیز مرکز غیردولتی و موسسه خیریه را تحویل داده‌اند و به ادامه فعالیت پرداخته‌اند. همچنین ۴۴ نفر نیز در کشور هستند که در واقع باید تکلیف شان روشن و مشخص شود.

به گفته قبادی دانا در استان‌های تهران و آذربایجان شرقی بیشترین تعارض منافع وجود داشت و همچنین در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نیز دارای کمترین تعارض منافع بوده‌اند. این بخشنامه درتمام استانهای کشور صورت گرفته است و امیدواریم که بتوانیم به طور کامل آن را اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افراد دارای معلولیت که پشت نوبت هستند، گفت: هزار و 100 نفر پشت نوبت بودند که حق پرستاری از ماه جاری برای این افراد نیز پرداخت می‌شود همچنین هر فرد دارای معلولیت ضایع نخاعی که جدیدا به این مشکل دچار می‌شوند مقرر شده است حق پرستاری برقرار شود. همچنین مرکز اقامت موقت برای بیماران روانی مزمن کودک نیز تاکنون نداشتیم که قرار است در شش استان راه‌اندازی می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به پیگیری قانون سه درصد اشتغال معلولان در سازمان‌های دولتی گفت: پرداخت کمک هزینه افراد مجهول الهویه برای 14 هزار نفر نیز به نحو شایسته درحال پرداخت است. همچنین 358 مرکز اورژانس اجتماعی و مداخله در بحران  در کشور در حال فعالیت هستند و 94 مرکز حمایت و توانمندسازی کودکان کار در حال ارائه خدمات هستند. همچنین بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار برای 113 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ایجاد شده است همچنین همه مددجویان می‌توانند از دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت صددرصدی استفاده کنند. بیمه افراد تحت پوشش نیز برای 5 هزار فرد مجهول‌الهویه ایجاد شده است.

قبادی دانا درباره فروش نوزادان در فضای مجازی گفت: باندی که در روزهای گذشته دستگیر شده توسط حراست سازمان بهزیستی شناسایی و با کمک پلیس با آنها برخورد شد. باید زمینه‌های این اقدامات را به حداقل برسانیم و یکی از این روش‌ها برخورد شدید و قانونی با این نوع باندها است همچنین از سوی دیگر باید شرایط فرزندخواندگی تسهیل شود. امروز برای خانواده‌هایی که فرزند ندارند و خانواده‌هایی که فرزند دارند و خانم‌هایی که می‌خواهند فرزندی داشته باشند این امکان ایجاد شده‌ است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اقدامات تسهیلگرانه‌ای برای فرزندخواندگی در حال انجام است و سامانه ملی فرزندخواندگی در همین راستا ایجاد شده‌است و تمام فرزندانی که شرایط سپرده‌شدن به فرزندخواندگی را دارند در این سامانه مشخص می‌شوند و الزاما اینگونه نیست که افراد فقط از استان خود بتوانند فرزند خوانده انتخاب کنند بلکه می‌توانند از هر استانی کودک را انتخاب کنند. البته اگر خیلی هم سهل‌انگارانه نگاه کنیم و هر یک از فرزندان عزیزی که در قیمومیت و تحت ولایت نظام و سازمان بهزیستی هستند به سادگی به هر خانواده‌ای داده‌ شوند کار صحیحی نیست و ممکن است در آینده شرایط سختی برای آنها که جز خدا کسی را ندارند ایجاد شود.

قبادی‌دانا همچنین درباره کودکان کار گفت: موضوع کودکان کار یک کوه یخ است که ما نوک قله آن را که کودکان کار و خیابان هستند می‌بینیم درحالی که موضوع کودکان کار بسیار گسترده است. موضوع کودکان کار و خیابان چند عاملی است و طرحی که به تازگی شروع کرده‌ایم یک طرح جامع برای کودکان کار و خیابان است. تفاهم نامه‌ای امضا شده برای ساماندهی کودکان کار و خیابان غیرایرانی با وزارت کشور، اداره اتباع و نیروی انتظامی. برخی از این کودکان کار و خیابان ایرانی نیز دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستند و حتی ممکن است پدر و مادر دارای اعتیاد و یا دچار بیماری صعب‌العلاج باشند. رویکرد ما توانمندسازی خانواده این کودکان است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه برخورد با باندهای تبهکاری کار مددکار بهزیستی نیست و کار نیروی انتظامی است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، گفت: ما طرح‌های گذشته در این خصوص را آسیب شناسی کردیم. یکی از مشکلات ما این بود که در هیچ یک از طرح‌ها هویت کودکان شناسایی نمی‌شد در طرح اخیر از طریق عنبیه این کودکان شناسایی می‌شوند و البته جمعیت هدف ما در موضوع کودکان کار وخیابان کودکان نیستند بلکه خانواده‌ها هستند و برحسب مدیریت مورد توانمند می‌شوند.

وی همچنین درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: در یک مقطع زمانی با توافقی که بین وزاری کشور، بهداشت و درمان و تعاون انجام شد. نگهداری معتادان متجاهر برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شد. طبق قانون افراد دارای اعتیاد که برای درمان مراجعه می‌کنند بیمار هستند اما افرادی که برای درمان اعتیاد معرفی نمی‌شوند و خود را معرفی نمی‌کنند و معتادان غیرتمایلی هستند که براساس قانون مجرم شناخته می‌شوند. معتادان متجاهر  نیز طبق قانون مجرم تلقی می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز