خبرگزاری کار ایران

نمکی:

اقتصاددانان باید به کمک می‌آمدند/ از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همه همکارانم دفاع می‌کنم/نمی‌شود کسب و کارها را مجبور به تعطیلی کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۶۳۵

وزیر بهداشت گفت: من هم قهر بودم، هم دلشکسته و هم عصبانی. بارها گفتم این دستاورد بزرگ ملی را از دست می‌دهیم، این حرکت بزرگ افتخار آفرین را در عرصه بین‌المللی لگدمال بی‌توجهی نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه اضطراری ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه گلایه‌ما از این است که به مقامات ارشد نظام آدرس غلط می‌دهیم و تصمیمات غلط از آب درمی‌آید، گفت: بیشترین زیان را ما در بخش سلامت داده‌ایم و هیچ بخشی به اندازه ما اذیت نشد. همه از کانون‌های کرونا فرار کردند امام بچه‌های ما دل به کانون  عفونت دادند. بیمارستان‌های دانشگاهی از درآمد اختصاصی خود ۱۵ درصد درآمد داشتند.

وی ادامه داد: بیشترین زیان جانی، مالی و حیثیتی را در این مدت داریم و من به عنوان وزیر شرمنده مدافعین سلامت هستم که با تمام گذشت و مناعت طبع این مدت طی کردند. ما برنامه داشتیم اما یک عده دچار سهل‌انگاری شدند. چه مردم و چه غیر مردم، دوستانی که در جایگاه‌هایی خصوصی و دولتی نشسته‌اند.

وی ادامه داد: این دستاورد ملی ارزان به دست آمده را ساده انگاشتند. من هم قهر بودم هم دلشکسته و هم عصبانی. بارها گفتم این دستاورد بزرگ ملی را از دست می‌دهیم، این حرکت بزرگ افتخار آفرین را در عرصه بین‌المللی لگدمال بی‌توجهی نکنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به دل نوشته‌اش به رهبر انقلاب گفت: به خدمت مقام معظم رهبری این موضوعات را نوشتم. به ایشان عرض کردم من نگران مرگ سه رقمی به دلیل کرونا هستم و خدا شاهد است حمایت و بصیرتی که از رهبری در این دوره دارم، دیگر ندیده‌ام و در خیلی از روزها که رونگار کرونا را می‌نوشتم، از خدا خواستم تا روزی که زنده هستم این سایه بلند را از سر من برندارد.

نمکی تاکید کرد: ما به زحمت  آمار مرگ و میر را به کمتر از ۳۰ نفر رساندیم و توانستیم در تهران مرگ را تک رقمی کنیم. ما برنامه مرگ تک رقمی داشتیم و برنامه کنترل بیماری داشتیم و سه فاز برای بیماری در نظر گرفتیم.

نمکی خاطرنشان کرد: فاز اول مدیریت، فاز دوم کنترل و فاز سوم مهار بیماری بود و ما توانستیم در ۱۳ استان به فاز مهار برسیم.

نمکی خاطرنشان کرد: در دوگانه معیشت و سلامت، وزیر بهداشت که باید فقط به سلامت می‌پرداخت؛ در این شرایط باید به معیشت بیش از سلامت می‌پرداخت و به پرسنل خود گفتم پروتکل بنویسید که چگونه بازگشایی انجام دهیم بجای اینکه پروتکل بنویسند که چگونه ببندیم.

وی ادامه داد: به ما اعلام شد برای هزار و ۳۰۰ شغل و حرفه در ۱۳ شبانه‌روز پروتکل بنویس، بی‌انصاف نباشید، ما در تحریم هستیم، ما مردمی داریم که اموراتشان با یک زیرپله می‌گذرد. مردمی داریم که اگر ۴ جفت جوراب‌شان را نفروشند امورات‌شان نمی‌گذرد. ما خزانه خالی داریم و تحت فشارهای تحریم ظالمانه هستیم، اگر به من بگویند اولین مقصر این صحنه کیست می‌گویم آمریکای جنایتکار. آمریکای جنایتکاری که بدترین، ظالمانه‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند.

وزیر بهداشت با اشاره به گزارش نهادهای امنیتی گفت: اینکه مردم از فقر و تهیدستی رو به سمت طغیان می‌برند، بحث جدی است. رییس‌جمهور این مملکت باید به معیشت مردم فکر کرد. دولت باید به این موضوع فکر کند. نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی باید به این معیشت و عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند. در انگلیس در اوج کرونا به دانشجوی کشور دیگر کمک هزینه پرداخت شد، اما من نمی‌توانیم شب به شب برای یک دکه‌دار پول ببرم. من که نمی‌توانم برای یک مسافرکش، یا مغازه‌داری که چک برگشتی او را موکول به خودکشی می‌کند فکر دیگری بکنم و جور دیگری کمک کنم، مجبور هستم بگویم بازگشایی کنید.

وی با اشاره به مقاله یکی از اقتصاددانان علیه وزیر بهداشت گفت: اقتصاددانان باید به کمک من می‌آمدند و راهی را ارائه می‌کردند که من چگونه این وضعیت را اداره کنم که معیشت مردمم در آن لحاظ شده باشد. اقتصاددانان مملکت شماها باید به من راهکار ارائه می‌کردید که من چگونه می‌توانم در این شرایط سخت کرونا این مملکت را به گونه‌ای اداره کنم که طغیان ناشی از گرسنگی و فقر هم نداشته باشم.

وی تاکید کرد: ما اگر در کرونا دچار خسران شدیم به دلیل این است که نه اینکه ندانیم این بازگشایی‌ها آمار را افزایش می‌دهد. این جبر ما نبود بلکه این ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت. اگر روزی قرار باشد که این زحماتی که در طول این مدت کشیده شده‌ به هر دلیل مورد هجمه قرار گیرد، من هم مجبورم حرف‌هایی بزنم که خارج از ظرفیت برخی از اندیشه‌ها است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به شدت از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همه همکارانم دفاع می‌کنم و در مقابل آنها زانو می‌زنم و دست یکایک کسانی را که خارج از این وزارت خانه به ما کمک کردند را می‌بوسم. نهادهایی مانند نیروی مسلح جوانمردانه در کنار ما ایستاد، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و روحانیت؛ باور کنید آنقدر با نجابت برخورد کردند، تا گفتیم نمازجمعه، مسجد و صحن بقاع متبرکه را تعطیل کنیم آن را انجام دادند و استانداران با تمام وجود به صحنه آمده و کسی ما را تنها نگذاشت، ضمن اینکه دادستانی‌ها و قوه قضائیه نیز کمک کردند و من به عنوان یک شهروند این سرزمین دست یکایک شما را می‌بوسم.

وی با بیان اینکه ما از دو سمت ضربه می‌خوردیم، تصریح کرد: البته ما از یک سمت از بیرونی‌ها و کانال‌های معاند ضربه می‌خوردیم و یک‌سری نیز از درون که نیروهای ما را در اوج زحمت تضعیف می‌کردند و این روالی بود که در این مدت برما گذشت.

نمکی با اشاره به اقدامات ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: هیچ ستادی را مقتدرتر از ستاد کرونای استان تهران ندیدم و این نمونه‌ای شد برای بحران‌های آتی مملکت. این آرایش جدید نیرو در تهران الگویی شد برای بحران‌‌هایی مانند زلزله در تهران.

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم در برخی جاها به عقب برگردیم و نمی‌توانیم مردمان خسته و وامانده را با شعار "در خانه بمانیم"، در خانه نگه داریم. برای نخستین بار در تاریخ این مملکت قبل و بعد از اسلام، مردم در ۱۳ نوروز در خانه ماندند. اما همین ناجا هم دیگر نمی‌تواند این مردم را در خانه نگه دارد و این واقعیت را باید بپذیریم که نمی‌شود مردم را با شعار «درخانه بمان» نگه داشت و نه می‌شود کسبه را مجبور کرد که کسب و کار را تعطیل کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید به دنبال راهکار جدید باشیم. روشی هنرمندانه‌تر از این می‌خواهد که ما بتوانیم مردم را متقاعد به رعایت چهارچوب‌ها کنیم. باید از خیلی‌ها کمک بگیریم. هنرمندان، اهل قلم باید به کمک بیایند و باید برنامه‌های غیرمستقیمی را تدوین کنیم.

وی تاکید کرد: اولین راهکار ما قبل از بستن این است که فاصله‌گذاری هوشمند، نظارت بر پروتکل‌ها و استفاده از ماسک را عنوان سه اصل اساسی در تهران اجرا کنیم.

نمکی درباره تخت‌های بیمارستانی در تهران گفت: ۴ الی ۵ ماه عمل‌های الکتیو مردم را عقب انداختیم و امروز دیگر نمی‌توانیم این کار را بکنیم. امروز باید ظرفیت تخت‌های غیرکرونایی را حفظ کنیم. خواهش این است که همه بیمارستان‌‌ها را گرفتار این پدیده نکنیم. برای تهران بزرگ برنامه‌ریزی کنیم که تعدادی از بیمارستان‌‌ها را برای بیماران کرونایی قرار دهیم و تعدادی را برای بیماران غیرکرونایی و الکتیو قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز