خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری تا ۸۰ درصد در پیشگیری از کرونا موثر است

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۹۵۵

وزیر بهداشت گفت: استفاده از ماسک با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند ما را تا ۸۰ درصد در پیشگیری از بیماری کرونا کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت با هشدار درباره روند افزایشی بیماری در روزهای گذشته گفت: خوشبختانه توانستیم با همکاری همه مردم، سازمان صدا و سیما، جانفشانی کادر بهداشتی و همکاری همه نهادها و سازمان‌ها دستاورد بزرگی خلق کنیم و مرگ به دلیل کرونا را به ۳۰ نفر برسانیم و امیدهای زیادی در دل ما برای مهار بیماری در سطح کشور ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در همان ایام تقاضاهای زیادی داشتیم مردم، اصناف، مراکز فرهنگی و مذهبی و ... خواستار تسریع در گشایش‌ها بودند و ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت بیشتر سفارش می‌کردیم و بارها گفتیم ممکن است از دقایق ۹۰ از گوشه‌های این زمین گل بخوریم، امتیازات زیادی گرفتیم اما در دقایق آخر با یک ضربه فنی شویم در مقابل این ویروس خطرناک، ما با یک ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنیم که ممکن است ما را کیش و مات کند و اعلام کردیم این عادی انگاری شرایط و تمام شدن و اینکه تصور کنیم که ویروس کرونا تمام شده است ممکن است ما را گرفتار کند عده زیادی ما را جدی نگرفتند و ما با موج تازه‌ای در استان‌های بسیار مهم و مرزنشین گرفتار شدیم.

وی ادامه داد: استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان دفعتا گرفتار شدند. چه مراسم عروسی‌هایی که برگزار شد و زنجیره عزا را خلق کرد و چه مراسم‌های عزاداری که زنجیره عزا را ایجاد کرد، سفرهایی که بمب ویروس را حمل می‌کردند و خود و دیگران را گرفتار کردند. این غم‌های سنگینی بر سینه ما است، امروز ما در استان‌های کردستان، خوزستان و بعضا سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمانشاه به وضع مطلوبتری رسیدم اما این به معنی فائق آمدن بر بیماری نیست.

وی ادامه داد: تقاضا می‌کنم ماسک را به عنوان ارزنده‌ترین فاکتور‌های جلوگیری از بیماری جدی بگیرید و خواهش می‌کنم کرونا را هم جدی بگیرید. کرونا یکی از خطرناکترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که بشر تجربه کرده است. ماسک با رعایت فاصله‌گذاری بیش از ۸۰ درصد ما را در پیشگیری از بیماری کمک کند.

وزیر بهداشت گفت: من می‌دانم برای یک خانواده تنگدست فراهم کردن ماسک با قیمت بیش از 1500 تومان میسر نیست اما می‌توانید ماسک خانگی که هم ارزانتر است درست کنید و استفاده کنید.

وی ادامه داد: من حرف‌هایی هم با مسئولان محترم دارم که در نامه‌هایی مطرح خواهم کرد. اینکه باید ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم و چگونه کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود و تمامی این موارد را در ستاد ملی مطرح می‌کنم. اما از مردم تقاضا دارم مسافرت‌های غیرضروری را گسترش ندهند و از مهمانی بپرهیزید. اشتباه است که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در داخل خانه می‌گذارید و به مهمانی می‌روید و فکر می‌کنید آنها از بیماری دور خواهند بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از کسبه محترم می‌خواهم اهتمام جدی بر اجرای پروتکل‌ها داشته باشند در ماه‌های پیش و اوایل اجرای پروتکلها، 85 درصد کسبه رعایت می‌کردند اما در حال حاضر به زیر 20 درصد و 10 درصد رسیده است و کسبه بدانند که اگر رستوران شما باز باشد اما بیماری بروز کند مشتری نخواهید داشت. اگر گردشگری مجانی هم باشد اما بیماری شدت داشته باشد مسافر و توریست نخواهند داشت. مردم ما را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند تا با یک همدلی و وفاق و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری این فاز را پشت سر گذاریم. ما هیچ‌گاه نمی‌خواستیم مردم با چنین تاوانی عرائض ما را جدی بگیرند. دلم نمی خواست اثبات عرایض ما با چنین تاوان سخت باشد و امیدواریم بتوانیم این مرحله سنگین را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز