خبرگزاری کار ایران

صندوق فرصت‌های شغلی معلولان به زودی راه‌اندازی می‌شود / تولید و توزیع محصولات بهداشتی کرونا در مترو و پایانه‌های مسافربری توسط مددجویان بهزیستی

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۹۸۸

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۴۰۰ واحد تولیدی ماسک، لباس گان و محصولات ضدعفونی کننده توسط جامعه هدف بهزیستی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا رضا دهقان، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری خود که ظهر امروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی از مهرماه سال ۹۸ رییس سازمان بهزیستی به اداره کل اشتغال و کارآفرینی ماموریت دادند که با نگاه جدید و ظرفیت‌سازی جدید در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی و توسعه کارآفرینی در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌هایی که جامعه هدف سازمان دارد برنامه‌هایی را تنظیم کند و منابع را به صورت هدفمند با این نگاه جدید جذب و هزینه کند.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم در سطح کشور و جامعه هدف قدم‌های حساب شده تر و مرتب‌تری را برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی برداریم. با توجه به اینکه سال ۹۹ با موضوع کرونا مواجه بودیم سعی کردیم از کرونا به عنوان یک پاتک استفاده کرده و علیه کرونا اقدام کنیم قبل از اینکه کرونا بخواهد اوضاع اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد. از همین‌رو پویش ملی اشتغال بهزیستی را راه‌اندازی کردیم و براساس اطلاعاتی که از سطح استان‌ها اظهار شد بالغ بر ۴۰۰ واحد تولیدی ماسک، لباس گان و محصولات ضدعفونی کننده توسط واحدهای جامعه هدف راه‌اندازی شد.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در شرایطی که کرونا منجر به تعطیلی واحدهای کسب و کار شده بود جامعه هدف بهزیستی مانند برخی از هموطنان عزیز که جهادی وارد کار شدند و واحدهای اشتغالی که فعال بودند و یا ظرفیت فعال سازی مجدد را داشتند وارد میدان شدند و ۵ هزار نفر از افراد جامعه هدف و خانواده‌‌هایشان در این زمینه فعالیت کردند.

دهقان خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید کرونا به عنوان یک پاندمی آمده و امیدواریم ریشه‌کن شود. سناریوی ما نیز این است که با توجه به اینکه با کرونا برای مدت ناحدود مواجه هستیم باید رویکرد ما در حوزه اشتغال، اشتعال با کرونا باشد. خوشبختانه فرصت‌‌های شغلی ما برای مقابله با کرونا فعال هستند و اگرچه برخی از زمینه‌های شغلی تحت الشعاغ قرار گرفتند اما با تمام تلاش رایزنی می‌کنیم با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ رایزنی و ارتباط برقرار کنیم همچنین با دستگاه‌‌های اجرایی مختلف درحال تعامل هستیم و انشالله سعی می‌کنیم بازار کسب و کار را در حوزه بهزیستی و جامعه هدف آن وارد کنیم.

دهقان خاطرنشان کرد: در بحث توزیع ماسک در مراکز عمومی ما مکاتباتی با سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری تهران داشتیم و اعلام کردیم واحدهای تولیدی توسط جامعه هدف بهزیستی راه‌اندازی شده و فعال هستند و در حال حاضر نیز فرصت عرضه ماسک در مراکز حمل و نقل عمومی فراهم است. جامعه هدف ما این آمادگی را دارد که با نگاه مثبت مسئولان شهرداری این اقلام را در این مراکز توزیع کند. از سوی شهرداری نیز مکاتباتی با تاکسیرانی، اتوبوسرانی و ... برای استقرار نیروهای بهزیستی و عرضه این وسایل انجام شد. در حال حاضر نیز محصولات در حال توزیع است. همچنین با سازمان شهرداری‌های وزارت کشور رایزنی کردیم تا از طریق سازمان شهرداری‌ها به کلیه شهرداری‌ها اعلام شود و عرضه این محصولات توسط جامعه هدف بهزیستی در تمام شهرها انجام شود. البته ما از سازمان‌‌های وابسته به شهرداری درخواست می‌کنیم تا با توجه به وضعیت خاص جامعه هدف بهزیستی و به ویژه افرادی دارای معلولیت در بحث مناسب‌سازی و تخصیص مناسب جا به این افراد در بحث توزیع محصولات اقدامات لازم را انجام داده تا این افراد با حداقل مشکل مواجه شوند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه مراکز غیردولتی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و درحوزه‌های سه گانه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی هستند مانند مراکز نگهداری روزانه و شبانه‌روزی معلولان، مراکز فعالیتی حوزه اجتماعی مانند مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی و مهدهای کودک و مراکز ترک اعتیاد که مجوز فعالیت‌شان را از سازمان بهزیستی می‌گیرند و مراکز وابسته به سازمان بهزیستی هستند براساس مصوبات ستاد ملی کرونا  اقداماتی که برای کمک به بنگاه‌های آسیب دیده در نظر گرفته شده در حال انجام است. البته دغدغه جدی ما برطرف کردن مشکلات این مراکز است و ابتکار عملی که می‌توانستیم مازاد تسهیلات دولتی در نظربگیریم این بود که تسهیلات حوزه اشتغال را با اولویت به سازمان‌های دارای پروانه از بهزیستی ارائه دهیم و این سازمان‌ها می‌توانند با همان ضوابط اعطای تسهیلات اشتغال درخواست وام کنند.

دهقان ادامه داد: این تسهیلات بانکی به میزان ۵۰ میلیون تومان و با سود ۴ درصد و مدت بازپرداخت ۷ ساله است. همچنین استفاده از مشوق‌های بیمه‌ای یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توانیم برای کمک به این مراکز انجام هیم. همه مدیران سازمان مانند مدیران کل زنان و خانواده براساس ماموریت و تکالیفی که در قبال گروه‌های تحت پوشش خود دارند تلاش می‌کنند منابعی را برای جبران آسیب کرونا به موسسات غیردولتی وابسته بهزیستی کمک کنند و مبالغی به آنها پرداخت شود. همچنین تمامی افرادی که در این موسسات به دلیل کرونا از کار بیکار شده‌اند مانند بقیه بنگاه‌های آسیب دیده می‌تواند به سامانه کارا مراجعه کنند و از ظرفیتی که دولت در قالب مصوبه ستاد ملی کرونا برای عموم مشاغلی که در شرایط کرونا آسیب دیده‌اند در نظرگرفته است، استفاده کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: در حوزه معلولیت‌های یک سری فعالیت‌ها به صورت تخصصی در دفتر معاونت توانبخشی در حال انجام است و تفکیک شدت معلولیت‌ها در درجات دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و متوسط و خفیف تقسیم بندی شده‌اند. قاعدتا مبنای تقسیم بندی در اشتغال بر مبنای کمیسیون توانبخشی حرفه‌ای سازمان بهزیستی است که در حوزه توانبخشی مستقر است و ما در این شرایط نیز با همان رویکرد درجه و شدت معلولیت فعالیت‌مان را در حوزه اشتغال ادامه می‌دهیم.

وی درباره صندوق فرصت‌های شغلی معلولان گفت: اساسنامه این صندوق به تصویب دولت رسیده و یکی از ابتکار عمل‌های دولت تصویب و تعیین تکلیف صندوق فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت است. اساسنامه این صندوق ابلاغ شده و کارگروهی برای راه‌اندازی صندوق تشکیل شده تا امور جاری این صندوق در اولین فرصت براساس ضوابطی که در اساسنامه به تصویب رسیده اجرایی کنیم و این صندوق راه‌اندازی شود.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این صندوق می‌تواند فرآیند اعطای تهسیلات را به همراه داشته باشد کارکرد دیگری که برای آن درحال طراحی هستیم این است که صدور گواهی ضمانت برای اخذ تسهیلات اشتغال که از محل تبصره ماده ۱۶ بودجه برای بهزیستی لحاظ می‌شود و این صندوق می‌تواند ضمانت برای مددجویان برای دریافت وام از بانک‌ها باشد. همانطور که گفتم بهره‌برداری از این صندوق در آینده نزدیک عملیاتی شود و دغدغه در حوزه تسهیلات و ضمانت اجرایی جامعه هدف بهزیستی را برطرف کند.

دهقان درباره مشاغل آسیب دیده در ایام کرونا نیز گفت: در حوزه معلولان به دلیل شرایط خاصی که معلولان از بُعد محدودیت‌هایی که برای فعالیت جسمانی دارند، بیشتر از بقیه تحت تاثیر کرونا هستند. البته ما مطالعه آماری مشخصی در این خصوص انجام نداده‌یم اما آنچه که بارز است این است که معلولان آسیب‌پذیر بوده‌اند و از همین رو پرداخت تسهیلات با اولویت حوزه معلولان و زنان و فرزندان بهزیستی و آسیب‌دیدگان اجتماعی بوده است و امیدوایم بتوانیم بخشی از این خسارت‌ها را جبران کنیم. کرونا در کشور همه را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: فرصت‌‌های شغلی در حوزه جامعه هدف سازمان بهزیستی اینگونه نیست که بگوییم به طور مثال با هزار بنگاه اقتصادی مواجه هستیم. افراد جامعه تحت پوشش بهزیستی در بسیاری از بنگاه‌های کسب و کار در حال فعالیت هستند و امکان محاسبه آن کار غیرممکنی است و آنچه که ما لحاظ می‌کنیم، میزان آسیب‌پذیری است که برای این افراد در شرایطی عادی جامعه حاکم است.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درباره برنامه این معاونت برای اشتغال بیماران خاص گفت: یکی از بحث‌های پرچالش این است که آیا مراکزی را به عنوان مراکز کسب و کار به صورت انحصاری قرار دهیم یا نه؟ این بحث بسیار پرچالش است و حتی در سطح شرکای کاری سازمان نیز پرچالش است. اینکه واحدهایی را داشته باشیم که برای گروه‌های خاص سازمان به ویژه معلولان و به ویژه معلولان غیرجسمی باشد و این افراد در در این فضاها کار داشته باشند باعث قرنطینه شدن افراد می‌شود و در نهایت باعث افت مهارت‌های اجتماعی افراد دارای معلولیت است و کارشناسان این را به عنوان اولویت توصیه نمی‌کنند و بحث اشتغال در سازمان بهزیستی این است که جامعه هدف باید با مردم عادی و عموم مردم و در بدنه مردم در فضاهای اجتماعی و کسب و کار حضور داشته باشند تا مهارت‌های اجتماعی شان کاهش پیدا نکرده و افزایش پیدا کند. بنابراین چنین نگاهی برای ما باعث پرهیز از ورود به کسب و کارهایی می شود که حالت قرنطینه برای افراد دارای معلولیت ایجاد می‌کند.

وی درباره اقدامات این سازمان به معلولانی که به صورت دستفروشی ارتزاق می‌کردند، گفت: در حوزه دستفروشی دولت تسهیلات قابل قبولی براساس وضعیت منابع کشور تعیین کرده است. این تسهیلات برای دستفروشان شامل افراد دارای معلولیت و دیگر افراد می‌شود و سازمان بهزیستی در حوزه معلولان با وزارت تعاون تعاملاتی انجام داده است و افراد تحت پوشش این منابع را به صورت کمک بلاعوض و تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی درباره پرداخت تسهیلات به جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی گفت: به تمامی جامعه هدف از جمله افراد دارای معلولیت، زنان و فرزندان بی سرپرست و آسیب دیدگان اجتماعی که گروه‌های هدف سازمان بهزیستی هستند پرداخت تسهیلات بالقوه قابل پرداخت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که این یکی از تسهیلاتی است که برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است و تسهیلات دیگری مانند مشوق‌های بیمه‌ای در ازای اشتغال معلولان نیز ارائه می شود. تا سال گذشته بحث بازپرداخت ۲۰ درصد بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی تامین اجتماعی داشتیم. براساس ماده ۱۳ در قانون سال ۹۹ بحث معافیت ۲۰ درصد کارفرمایی و خویش‌فرمایی در حال انجام است و این منابع به صورت سه ماه و شش ماه به صورت گلوبال پرداخت می‌شود.

دهقان با بیان اینکه در بحث بودجه اشتغال دو مقوله وجود دارد، گفت: اعتبارای که در اختیار داریم بانکی و بیمه‌ای است در سال 99 طبق بند ب تبصره 16 تعاملی که مدیران ارشد سازمان با نمایندگان مجلس داشتند و هیات دولت آنچه که مصوب شده‌است. 2 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای سال 99 در نظر گرفته شده است که شامل وام 50 میلیونی است این اعتبار در سال 98 هزار و 500 میلیارد تومان بود یعنی در قانون بودجه سال 99 شرایط خاصتری ایجاد شد اعتبارات بانکی دیگر در حوزه تسهیلات روستایی نیز داریم از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی است. همچنین کمک هزینه برای شرایط خاص و کمک هزینه اشتغال برای افراد دارای معلولیت، کمک هزینه برای گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار و پرداخت تسهیلات خویش فرمایی با داشتن مدرک شغلی و مدرک مهارتی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع قانون سه درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی به افراد دارای معلولیت در سال گذشته همکاری خوبی از برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش داشتیم و که ظرفیت قابل توجهی در نظر گرفتند. به کارگیری این ظرفیت قانونی نیازمند فرهنگ سازی در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز