خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

مجتمع‌های پزشکی نباید در بین ساختمان‌های مسکونی احداث شوند

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۷۹۷

شهردار تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی کلینیک سینااطهر گفت: نقطه آغاز ماجرا اینجاست که اجازه می‌دهیم مجتمع‌های پزشکی در بین ساختمان‌های مسکونی احداث شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران پیروز حناچی، شهردار تهران بمنظور ارائه گزارشی درخصوص حادثه کلینیک سینا در صحن شورای شهر حضور یافت.

حناچی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: در پلاسکو نیز با چنین موردی مواجه بودیم. ساختمانی که به گونه دیگری بهره برداری شد و در طول زمان نیز دایما بار آن افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه پلاسکو یک ساختمان اداری بود که بسیاری از فضاهای آن تعییر کاربری داد و به انبار پوشاک تبدیل شد، افزود: در آنجا یکی از مشکلات آتش نشانی نداشتن اطلاعات و تجهیزات کافی بود. اگر امروز نگاه کنیم وضعیت فرق کرده چرا که تجهیزات آتش نشانی با آن زمان قابل مقایسه نیست و حدود ۳۳ هزار پلاک پرخطر شناسایی شده اند.

او ادامه داد: از سال ۷۶ که قانون نظام مهندسی تصویب شد، اجرای مقررات ملی اجباری شد و قبل از آن اجباری نبود.

حناچی با بیان اینکه یک خلا عمده هست که ریشه در قانون دارد، گفت: در سال ۳۴ و بر مبنای قانون شهرداری‌ها به مطب ها اجازه حضور در منطقه مسکونی داده می‌شود، در حالی که الگوی خانه ها ویلایی بوده است. بعدها تبصره و تغییراتی در سال ۶۶ اجازه می دهد و در مجموع نقطه آغاز ماجرا اینجاست که اجازه می دهیم مجتمع های پزشکی در بین  ساختمان‌های مسکونی احداث شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه این ساختمان در سال ۷۹ پایان کار مسکونی گرفته و به یک دی کلینیک تبدیل شده است، گفت:  حداکثر فضاهای این ساختمان بارگذاری می شود و از فضا استفاده می شود.

او با بیان اینکه بسیاری از فضا از جمله بام و راه پله ی این مجتمع تغییر کرده است، گفت: رای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز برای آن صادر شده است. نوع آتش سوزی به دلیل وجود تجهیزات و کپسول های اکسیژن خاص بوده که باعث شد آتش سوزی عادی نباشد.

شهردار تهران با بیان اینکه با سرد کردن باقی کپسول‌ها از انفجار دیگری جلوگیری شود گعت: یکی از نگرانی ها در ساعات اولیه کپسول های گاز هلیوم بود.

حناچی با بیان اینکه از پلاسکو تا حدودی درس گرفتیم اما حجم ناایمنی در سطح شهر هنوز بالاست، افزود: اما اقدامات ما به اندازه کافی موثر نبوده است. ۴۰ درصد پلاک ها در سال های بعد از انقلاب به طور متوسط نوسازی شدند و اگر از بخش عمده‌‌ای از آنها درست استفاده شوند، نگرانی نداریم.

شهردار تهران گفت: تعارض قانونی در اجرای کامل مقررات ملی داریم که نمونه آن را در این ساختمان دیده ایم.

شهردار تهران افزود: برای درس گرفتن از این موضوع اولا در دولت کمیسیون کلانشهرها لایحه ای برای انجام این ماموریت در دستور کار داریم. به نظر می رسد یکی از راه هایی که باید تعیین کنیم بیمه اجباری برای ساختمان های گروه جیم و دال است.

شهردار تهران گفت: اگر کسی اخطاری دریافت و توجه نکرد بیمه خسارتی به او پرداخت نخواهد کرد و مالک باید جوابگو باشد. ساختمان هایی که ایمنی را رعایت نکردند، هزینه بیمه آنها بالا می رود.

حناچی با بیان اینکه وقت آن رسیده است که قانون را اصلاح کنیم افزود: ساختمان ها باید آنچه که برای آنها طراحی می شود را مورد استفاده قرار دهند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در ساعتی این اتفاق رخ داد که جمعیت اصلی از ساختمان خارج شده بود گفت: اگر در ساعت ۴ عصر این اتفاق رخ می داد تلفات بیشتری داشت.

شهردار تهران همچنین به حضور جوان دستفروش و نجات تعدادی از شهروندان نیز اشاره کرد و گفت: در ساعات اولیه جوانی در محل حادثه حضور داشت و کمک کرد تا ۱۲ نفر از مسیر بام سالم از محل حادثه خارج شوند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز