خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

از ورود مسافران بدون ماسک به اتوبوس جلوگیری می‌شود/ هنوز تغییر رفتار مردم برای جلوگیری از ازدحام مشاهده نمی‌شود/بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی سرکار حاضر نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۶۷۱

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از شهروندان درخواست کرد؛ زمان سفر و حضور خود در اتوبوس‌ها را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از امروز استفاده اجباری از ماسک در بسیاری از مکان های عمومی اجرایی می شود. اقدامی که نخستین بار در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به اجرا درآمد، چرا که یکی از کانون‌های مهم انتشار این ویروس از حمل ونقل عمومی است. اگرچه این اقدام در مترو با جدیت بیشتری اجرا شد، اما توجه به آن توسط شهروندان در اتوبوسرانی کمرنگ‌تر بود؛ شهروندان علت را پنجره‌های باز اتوبوس‌ها و باز و بسته شدن مداوم درها عنوان می‌کنند که خیالشان را از وجود ویروس در یک مکان راحت می‌کند، در حالی که فضای سرپوشیده مترو و ازدحام بیشتر جمعیت در آن این نگرانی را در مردم بیشتر تقویت می‌کند. 

اما رعایت نکردن فاصله اجتماعی در اتوبوس‌ها و عدم استفاده از ماسک توسط بسیاری از مردم می‌تواند افراد و خانواده‌های بسیاری را درگیر بیماری کووید ۱۹ کند. یکی از دلایل این امر نبود ضمانت اجرائی در اجرای چنین مصوباتی است، برخی از مردم مساله را جدی نمی‌گیرند، چرا که معتقدند در اجرای آن آن طور که باید جدیتی وجود ندارد.

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تشدید نظارت در اتوبوس‌های شرکت واحد بمنظور استفاده حداکثری شهروندان از ماسک با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت الزامی است، گفت: از امروز که زدن ماسک در اماکن عمومی به ویژه در حمل و نقل عمومی اجباری شده، ۱۰۰ درصد مسافران باید ماسک بزنند و خوشبختانه این موضوع تقریباً از سوی همه مسافران رعایت شده است. 

او با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های ما در سطح شهر بسیار بالا است، افزود: از نیروهای اجرایی خودمان تا جایی که امکان پذیر باشد برای نظارت بر عرضه و استفاده شهروندان از ماسک استفاده می‌کنیم. 

ترفع با اشاره به اینکه این روزها شاهد گستردگی مجدد کرونا در کشور هستیم از شهروندان درخواست کرد به هنگام سوار شدن در اتوبوس‌ها حتما از ماسک استفاده کنند و افزود: اگرچه که استفاده از ماسک در اماکن عمومی الزامی اعلام شد؛ اما این الزام و پروتکل آن در ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط به دستورهای قبلی است که اهمیت اجرای این دستور را می‌رساند و به همین دلیل از همه شهروندان درخواست می‌کنم هنگام سوار شدن حتما از ماسک استفاده کنند. 

ترفع درخصوص نظارت بیشتر بر استفاده از ماسک در اتوبوس‌ها با تاکید بر اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی و حمل و نقل عمومی، افزود: از امروز باید نظارت و کنترل شدیدتری در پایانه‌ها و ایستگاه‌ها اعمال شود تا همه مسافران اتوبوس ماسک داشته باشند.

او با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر، کنترل دقیق همه ایستگاه‌ها مقدور نیست، اما تا جای ممکن و با کمک عوامل اجرایی شرکت واحد و اجراییات شهرداری تهران بر استفاده شهروندان از ماسک در ناوگان اتوبوسرانی نظارت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران استفاده از ماسک در اتوبوس را الزامی در راستای حفظ سلامت خود شخص و سایر شهروندان دانست و افزود: جا دارد از شهروندانی که با زدن ماسک در اتوبوس و رعایت حقوق دیگر مسافران، امکان انتقال ویروس کرونا را به حداقل می‌رسانند، قدردانی کنم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه اظهار داشت: اما با توجه به زیاد بودن تعداد ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها مردم خودشان باید برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان موارد بهداشتی را رعایت کنند.

او در پاسخ به این سوال که تا زمان اضافه شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان، آیا از ظرفیت‌های دیگری برای جلوگیری از ازدحام در اتوبوس‌ها استفاده می‌شود یا خیر گفت: اگرچه برخی از اتوبوس‌های شرکت واحد در برخی خطوط تندرو پر از مسافر است، اما در سایر خطوط به حدی مسافر کم است که بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی حاضر نیستند کار کنند، چرا که  معتقدند تعداد مسافرانی که جابجا می کنند هزینه سوخت‌شان را هم تامین نمی‌کند، به همین دلیل بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی سرکار حاضر نمی‌شوند. 

او در خصوص کمک گرفتن از اتوبوس‌های بخش خصوصی در خطوط پرمسافر اظهار داشت: در خطوط یک و هفت تندرو علاوه بر استفاده از اتوبوس‌های تک کابین شرکت واحد از اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود، اما در برخی از ایستگاه‌ها، به ویژه ایستگاه‌های تقاطعی از جمله چهارراه ولیعصر که هم تقاطع خطوط مترو را داریم و هم اتوبوس، باز هم با ازدحام جمعیت مواجه هستیم، در نتیجه بسیار مهم است که مردم هم زمان سفر و حضور خود در ایستگاه‌ها را مدیریت کنند. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه در این شرایط نیز مردم ترجیح می دهند تا سریعتر سوار اتوبوس شوند و به مقصد برسند، گفت: بسیاری از مردم هنوز به این مساله که ازدحام در اتوبوس ها چقدر می تواند خطرآفرین باشد واقف نیستند و ترجیح می دهند هرچه سریعترسوار شوند و به مقصد برسند. 

ترفع گفت: هنوز در اتوبوس‌ها تغییر رفتار مردم مبنی بر جلوگیری از ازدحام و تامل بیشتر برای سوار شدن به یک اتوبوس خلوت مشاهده نمی شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درخصوص کمرنگ بودن فرهنگسازی در اتوبوس‌ها مبنی بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اظهار داشت: شرکت واحد اتوبوسرانی این اقدام را شروع کرده است و در حال انتشار پوسترهایی در جهت فرهنگسازی در اتوبوس‌ها است، اما برخی باورهای غلط در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود که بر روی افکار عمومی تاثیر می‌گذارد و همان ملاک عمل می شود.برای مثال از برخی علت ماسک نزدن را می پرسیم و می گویند گروه خونی O  دارند و به کرونا مبتلا نمی شوند، در نتیجه باید رسانه ها در جهت آگاه سازی درست به ما کمک کنند چرا که اتوبوسرانی به تنهایی نمی تواند این فرهنگ را جایگزین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز