خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

تعیین زمان قطعی برای کنکور منطقی نیست/ تعویق برگزاری آزمون‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند/ جان مردم بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۵۲۴

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تعیین زمان قطعی برای کنکور با توجه به شرایط کرونا منطقی نیست، گفت: جان افراد مهمتر از هر چیزی است و تعویق زمان کنکور، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

«مهدی اسماعیلی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که برنامه مجلس جدید برای مقابله با مدارک جعلی چیست؟ گفت: در سیستم آموزشی ما جعل مدرک وجود ندارد و اینکه جعل مدرکی هم صورت می‌گیرد، مربوط به خارج از سیستم آموزشی است و در حقیقت جعل مدرک یک نوع سرقت علمی است.

وی در ادامه افزود: موضوع مدارک تقلبی باید تحت تعقیب مسئولان ذیربط قرار بگیرد و باید با متخلفان برخورد قانونی شود، اما برای اینکه جعل مدرک به سیستم آموزشی ما رخنه پیدا نکند، باید سیستم و سامانه نظام آموزشی کشور روز به روز پیشرفت کند، در این صورت قطعا میزان جعلیات هم کاهش می‌یابد.

نماینده یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: در مرحله بعدی ما باید سامانه الکترونیکی بسیار متمرکزی را داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن برای هر مدرکی در کل کشور استعلام بگیریم، سپس اگر نتیجه استعلام تایید شد می‌توان مدرک را معتبر قلمداد کرد.

اسماعیلی گفت:‌ در واقع ما در کشور به یک مرجع قانونی نیاز داریم که معتبر بودن مدرک افراد،‌ پیش از اینکه آن را به جایی ارائه دهند تایید شود.در هر جایی هر کسی می‌خواهد مدرک خود را ارائه دهد باید یک تاییدیه از مرکز کنترل و سامانه داشته باشد تا از این طریق تخلفات را به حداقل برسانیم. در واقع مدرک‌هایی که دستی ارائه می‌شود باید برچیده شود.

وی درباره پایان نامه های تقلبی گفت: باید بپذیریم که متاسفانه برخی از دانشجویان برای اینکه زحمت و رنج پایان نامه نویسی را متحمل نشوند، از طریق سایت‌ها و فضای مجازی و با کمک یک عده مطالبی را جمع و جور می‌کنند و به نام پایان نامه تحویل دانشگاه و اساتید می‌دهند. در اینجاست که باید کار دانشگاه، استاد راهنما، استاد مشاور و استاد ناظر خیلی پررنگ‌تر باشد.

اسماعیلی درباره کنترل انتشار پایان‌نامه‌های تقلبی گفت: ارائه پایان‌نامه‌های تقلبی باید از دو جهت کنترل شود،‌ یک جهت از جانب استاد که روال کار اساتید دانشگاهی عمدتا اینگونه است که باید هر فصل پایان نامه به صورت بخش،‌ بخش به آنها تحویل داده شود. در واقع استاد راهنما باید مرحله به مرحله مطالب ارائه شده در پایان نامه دانشجو را مطالعه کند و جاهایی که نیازمند تغییر است را به طور مستمر به دانشجو بگوید تا از این طریق اطمینان حاصل شود، پایان نامه توسط خود دانشجو انجام شده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بعضی از اساتید ممکن است قصوری داشته باشند اما عمدتا روال کار دانشگاهیان ما این گونه است استاد راهنما و استاد ناظر باید مرحله به مرحله در حین تهیه پایان نامه با دانشجو جلو بروند تا مطمئن شود که دانشجو نقطه نظرات استاد را به طور دقیق انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر این روند به درستی پیش برود، به شکل قابل توجهی میزان پایان‌نامه‌های تقلبی کاهش می‌یابد. یک راه دیگر هم این است که پس از اتمام پایان نامه  و پیش از مرحله دفاع، یک نسخه از فایل یا سی دی پایان نامه به سیستم آموزشی داده شود تا اگر مشابه آن وجود دارد یا حتی رو نویسی شده، اعلام شود تا از دفاع پایان نامه جلوگیری به عمل آید. اگر مطمئن شدند که هیچ پیش زمینه تقلبی در پایان نامه دانشجو وجود ندارد، ‌می‌تواند از پایان نامه خود دفاع کند.

اسماعیلی گفت: ما این بستر را در کشور داریم اما باید مدون‌تر و با برنامه ریزی دقیق‌تری کار شود یا به عنوان مثال باید هیاتی که برای دفاع از پایان نامه تشکیل می‌شود مطمئن باشند که پروسه‌های عنوان شده کامل طی شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ این دو عامل اگر اجرایی شود زمینه جعل مدرک و پایان نامه‌های تقلبی را خیلی کاهش می‌دهد.لازمه این امر این است که ما در کار جدی باشیم تا زمینه بداخلاقی علمی در نظام آموزشی ما کمتر شود.

وی در واکنش به اینکه گفته شده از داوطلبان مبتلا به کرونا که در درمانگاه یا بیمارستان‌ها هستند، آزمون کنکور گرفته خواهد شد، گفت: به نظر من تعیین زمان قطعی برای برگزاری کنکور به این شکلی که شما اشاره کردید منطقی به نظر نمی‌رسد. در هر حال ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئولان کشور بارها اعلام کرده اند که حفظ سلامتی و جان مردم در اولویت قرار دارد. به عنوان مثال در جریان اسفند ۹۸ و بعد از فروردین و اردیبهشت ۹۹ محدودیت‌هایی را داشتیم که خیلی از فعالیت‌های کشور را  به تعطیلی کشاند، این نشان می‌دهد جان مردم بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ما باید دائما وضعیت کرونا را پایش کنیم،‌ جان افراد مهم تر از هر چیزی است و تعویق زمان کنکور، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز