خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

توقف غربالگری در تهران به دلیل کمبود کیت PCR/ ابتلای ۶۰۰ کارمند شهرداری تهران به کرونا/ در صورت برخورد با ساختمان‌های ناایمن باید شهر را تعطیل کنیم!

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۴۴۶

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: اگر بخواهیم به صورت مساوی و عادلانه با ساختمان‌های ناایمن برخورد شود، باید شهر را تعطیل کنیم!

«رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تعطیلی و یا اعمال محدودیت در مکان‌های شلوغ تحت نظارت شهرداری تهران با توجه به اوج‌گیری دوباره کرونا گفت: شهرداری تهران در چارچوب مصوبات ستاد ملی کرونا می‌تواند کار کند، اما بر اساس مصالحی می‌گوید برخی مجموعه‌ها باز یا بسته باشند. 

او با تاکید بر اینکه شهرداری تهران براساس آنچه ستاد ملی کرونا اعلام کند، عمل می‌کند، گفت: اگر ستاد تصمیم به بستن مجدد مکانی بگیرد، شهرداری درباره آن اقدام می‌کند.

کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که ستاد کرونا به ۱۳ استان از جمله تهران اختیارات استانی داده است و شهرداری می‌تواند، نظرات و درخواست محدودیت‌های جدید را به ستاد کرونای شهر تهران و یا استانداری اعلام کند تا نسبت به آن نظر دهند، اظهار داشت: پیشنهاد ایجاد محدودیت ارائه نداده‌ایم، اما پروتکل‌های جدیدی را استعلام و پیشنهاد کرده‌ایم. پروتکل‌ها بیشتر مربوط به موارد ضدعفونی و کاربرد آن در موارد مختلف و اجرای مجدد آن بود که برخی از آنها را قبول و برخی را رد کردند. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: استانداری تهران و دکتر زالی؛ فرمانده ستاد مبارزه با کرونای شهر تهران نیز اگر مواردی را به صورت کتبی اعلام کنند، شهرداری آنها را اجرا می‌کند، چرا که برخی موارد گاها شفاهی گفته می‌شود و شهرداری برای عمل به آن مستند قانونی ندارد، اما ابلاغ کتبی معیار عمل قرار می‌گیرد.

 لغو جشن‌ها و مراسم‌های جمعی در شهرداری تهران

کرمی محمدی درخصوص برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های جمعی توسط شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران از ستاد کرونا سوال کرد که آیا می‌تواند مراسم‌ها و جشن‌هایی که در آن جمعیت حضور دارند را با رعایت پروتکل‌ها اجرا کند یا خیر و دکتر زالی در جواب اعلام کردند که فعلا توصیه نمی‌شود و می‌خواهیم ابلاغ کنیم که این اقدام انجام نشود. 

او در خصوص تمهیداتی که شهرداری برای فروشگاه‌های شهروند، میادین میوه و تره‌بار و مکان‌های تجمعی با توجه به اجباری شدن ماسک در نظر گرفته است، گفت: شهرداری اقداماتی را که می‌تواند انجام شود، برای مثال در مترو که بدترین مکان از نظر تجمع است، مکان‌هایی را به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده و در تمام فضای مترو و قطارها توصیه‌های بهداشتی دائما اعلام می‌شود، اما شهرداری درباره اینکه اگر کسی از ماسک استفاده نکند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند، نمی‌تواند انجام دهد، چون چنین اختیاری به شهرداری تهران داده نشده است.

کرمی محمدی گفت: برخورد با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، جزو اختیارات نیروی انتظامی و نهادهای دیگر است و شهرداری نمی‌تواند به این مساله ورود کند. 

ابتلای ۶۰۰ کارمند شهرداری تهران به کرونا/ روند ابتلا افزایشی است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص افزایش آمار ابتلا به کرونا در بین کارمندان شهرداری تهران گفت: آمار ابتلا به کرونا بین کارمندان شهرداری از ابتدای شیوع تاکنون حدود ۶۰۰ نفر است و حدود ۱۰ نفر نیز در اثر کرونا فوت شده‌اند، اما اخیرا شاهد ابتلا به ویژه بین مدیران شهرداری بودیم و این اتفاقی که در کشور در حال وقوع است، در مجموعه شهرداری نیز بیشتر شده و تعداد مبتلایان رو به افزایش است. 

او با اشاره به اینکه بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا این افزایش ناشی از موج دوم شیوع کرونا نیست، گفت: موج دوم هنوز راه نیفتاده و این ادامه موج اول است. 

توقف غربالگری در تهران به دلیل کمبود کیت  PCR

کرمی محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توقف غربالگری‌ها که یک راهکار مناسب برای پیشگیری از روند صعودی بیماری است، اشاره کرد و گفت: شهرداری تمام توان خود را به کار گرفت و اطلاعات محلات، خانه‌های سلامت و پایگاه‌ها را در اختیار گذاشت، اما از چرایی توقف این کار تعجب می‌کنم، در حالی که غربالگری می‌تواند شیوع بیماری را کنترل و اجازه ندهد که تعداد بیماران افزایش یابد. 

او با بیان اینکه این اقدام کاملا متوقف شده است، گفت: در ستاد مبارزه با کرونا این مساله را اعلام و قرار بر این شد که انجام شود، اما گفته می‌شود، با کمبود امکانات و کیت PCR مواجه هستیم، در حالی که در آزمایشگاه‌های خصوصی این کیت وجود دارد. اینکه اکنون چرا غربالگری انجام نمی شود، جای سوال است در حالی که اعلام شده بود، غربالگری معجزه‌ای بود که اجرا شد. 

کرمی محمدی با بیان اینکه کنترل شرایط بیماری باعث می‌شود که شاهد چنین رشدی در آمارها نباشیم، گفت: نمی‌شود همه موارد را به مردم واگذار کرد و باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران آماده است تا این اقدام مجددا اجرائی شود. خانه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آماده هستند تا همواره کنترل و پایش را در سطح شهر داشته باشند، اما در وسط بحران این اقدام متوقف شد. 

برخورد عادلانه با ساختمان‌های ناایمن پایتخت را به تعطیلی می‌کشاند

او همچنین در قسمت دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری نسبت به قرار دادن نیوجرسی و یا پلمپ کلینیک سینا اطهر با توجه به اخطارهای صادر شده اقدام نکرده بود؟ گفت: برای پاسخ به این سوال باید به حجم موارد مشابه این حادثه دقت کنید. تعداد این قبیل ساختمان‌ها در تهران به حدی زیاد است که اگر بخواهیم به صورت مساوی و عادلانه با این قبیل ساختمان‌ها برخورد شود باید شهر را تعطیل کنیم!

او ادامه داد: تمامی ساختمان‌های اطراف حسن آباد، بازار تهران و خیلی مراکز دیگر باید تعطیل شوند. من به عنوان مسئول سازمان مدیریت بحران اگر بخواهم نظر بدهم، بازار تهران همین الان باید تعطیل شود، چرا که انواع مخاطرات در آن وجود دارد. آیا امکان چنین کاری وجود دارد؟!

رفع خطر از اماکن ناایمن به عزم ملی نیاز دارد

کرمی محمدی با بیان اینکه مساله رفع خطر از اماکن ناایمن به یک عزم ملی نیاز دارد، تصریح کرد: خود افراد باید برای اصلاح این موارد اقدام کنند.ما می‌دانیم که چقدر مخاطرات در شهر تهران وجود دارد. سازمان مدیریت بحران در یک پروژه یکساله در محلات و با کمک شورایاری‌ها و گروه‌های دوام مخاطرات محلات را مستند کرده است و به غیر از هشدارهایی که آتش نشانی داده بود، مجددا مخاطرات محلات را برای تمامی مناطق ارسال کرده‌ایم تا فکری برای آن کنند، اما حجم این مخاطرات آنقدر زیاد است که عملا امکانپذیر نیست، مگر به صورت موردی اقدام شود که این هم درست نیست. 

مرکز جامع سلامت فرمانفرمائیان در شرف حوادث بسیاری قرار دارد

کرمی محمدی به وضعیت بیمارستان‌های شهر تهران و ایمنی آنها نیز اشاره کرد و گفت: مجتمع های درمانی مختلفی از این دست وجود دارد. انواع ساختمان های پرجمعیت و پرخطر در تهران بسیار زیاد است و شهرداری نیز هر بار اخطار می دهد اما امکان تعطیلی آن نیز وجود ندارد. 

۵۰ بیمارستان تهران فرسوده هستند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران افزود: در حدود ۵۰ بیمارستان تهران بافت فرسوده دارند که امکانات و تجهیزات گران قیمتی در آن قرار دارد، اما ساختمان آن هیچ ارزشی ندارد و فرسوده است و فرسودگی می تواند هر لحظه خطرآفرین باشد. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برای رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن تهران چه اقدام فوری با حضور کدام ارگان ها موثر خواهد بود گفت: هرجایی که بخواهند مجوز بگیرند جزو ضوابط است و شهرداری بر این موارد ایمنی کاملا تاکید دارد و مجوز صادر نمی کند. اما اکنون وضع موجود است و ممکن است هر لحظه در جایی اتفاقی این چنین رخ دهد و این به یک آگاهی عمومی نیاز دارد چرا که بیش از این ابزار قانونی در اختیار شهردار تهران نیست.

وی تاکید کرد: دادستانی اگر ورود کند موثر است اما اگر درگیری بدون نتیجه داشته باشیم و در نهایت مجددا بازگشایی اتفاق افتد فایده‌ای ندارد. باید در این قبیل موارد فرهنگسازی قوی‌تری صورت گیرد و مردم نسبت به ایمنی ساختمانی که در آن سکونت دارند هوشیارتر و مسئول تر باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز