خبرگزاری کار ایران

پیام رییس جهاددانشگاهی به مناسبت روز قلم

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۴۱۸

حمیدرضا طیبی به مناسبت روز قلم و سالروز تاسیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در متن این پیام  آمده است:

"ن والقلم و ما یسطرون "

«خداوند در کتاب خویش به قلم و آنچه با آن نوشته می‌شود، سوگند یاد کرده است و چنین سوگندی نشان از آن دارد که قلم از عظیم‌ترین نعمت‌های الهی است که پروردگار متعال، بشر را به سوی آن هدایت کرده است. خداوند با قلم به انسان آنچه را نمی‌دانست آموخت و او را با اعطای وحی و بیان گرامی داشت؛           

" الذی علّم بالقلم *علم الانسان مالم یعلم"

و چه بسا این قلم نه فقط قلم نگارش، بلکه قلم آفرینش و تکوین صنع است که خداوند چنین با عظمت از آن یاد می کند؛

" پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت               آفرین بر قلم پاک خطا پوشش باد "

چنین نعمت عظیمی شایسته شکر و سپاسگزاری صدچندان است و همه‌ی کسانی که در وادی قلم و کتاب و کتابت حضور دارند و با نگارش مأنوس‌اند، باید حق این موهبت را ادا کنند.

روز قلم بهانه‌ای است برای این شکرگزاری و البته بهترین راه شکرگزاری بهره‌گیری از این ابزار مقدس در جهت اهداف مقدس است. قلمِ پاک، آن قلمی است که در نشر حقایق، رفع آلام بشری، تولید دانش، کشف و رفع معضلات به کار گرفته شود و در مسیر آگاهی بخشی، نقد منصفانه بی غرض و تحلیل واقع بینانه، دچار ملالت نشود و از ملامتِ ملامت کنندگان نهراسد.

جهاددانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی که در طول چهاردهه در میدان علم و فرهنگ پیشتاز و الگو ساز بوده است، در زمینه نشر و کتاب نیز از همان ابتدای تاسیس در سال 1359 به شکل جدی وارد شد و در این زمینه به موفقیت‌های متعددی دست یافت و خلأهای فراوانی را در همان سال های آغازین بازگشایی دانشگاه‌ها پر کرد.

در همین راستا از تیرماه سال 1379 و مقارن با همین ایام، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شکل گرفت، سازمانی که توانست طرح‌های مفید و مؤثری را در زمینه کتاب و کتابخوانی در سطح دانشگاه ها تعریف و اجرا نماید و این طرح ها در حال حاضر در زمره رخ دادهای فرهنگی برجسته دانشگاهی قرار دارند.

تدوین و تامین بخش قابل توجهی از متون علمی برای سرفصل های مختلف دانشگاهی، جریان سازی و تولید ادبیات علمی در زمینه های گوناگون، ایجاد بستری برای نشر دانش و فرهنگ با استفاده از ظرفیت های اساتید و دانشجویان، اقدامات متعدد فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مانند برگزاری بیست و هفت دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، هجده دوره جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی، چهار دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای، اجرای نخستین دوره جشنواره دانشجویی کتاب سه دقیقه ای (سه تاک) و ... از مهم‌ترین اقدامات این سازمان طی این سال ها بوده است.

اینجانب با تبریک این روز ِحقیقتاً مبارک به همه اصحاب قلم و همچنین تبریک سالروز تاسیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به همه اعضا و دست اندرکاران این سازمان و شعب آن در سراسر کشور، بار دیگر بر لزوم حفظ حرمت این موهبت عظیم و به کارگیری پاک و شرافتمندانه آن در زمینه های علمی و فرهنگی تاکید می نمایم. امید است شاهد روزی باشیم که کتاب به یک نیاز ضروری و کتابخوانی به یک سنت جاری در ایران عزیز تبدیل شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز