خبرگزاری کار ایران

تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۱۵۰

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در آیین پایانی کمپین دانشجویی «در خانه بمانیم» ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این دفتر در دوران کرونایی به تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در سطح دانشگاه‌ها و تهیه کامل‌ترین راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، منصوره صادقی در این آیین که امروز (سه‌شنبه) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و روسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌ها به صورت حضوری – مجازی در محل این وزارتخانه برگزار شد، درخصوص راهکارهای اجرایی ارتقای سواد HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) گفت: نصب پوستر، توزیع بروشورهای مرتبط، ایجاد کمپین سواد HSE ،استفاده بهینه از کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در زمینه مدیریت HSE و برگزاری مسابقات از اقدامات برجسته در زمینه ارتقای سواد HSE بوده است.

وی در این ادامه گزارشی از توسعه شعب مشاوره و گسترش استفاده از ظرفیت‌های طرح کارنامه سلامت روان دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی مرتبط با مسائل دانشجویان با هدف بهبود کیفیت و کمیت و اثربخشی خدمات ارائه کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به تعداد و اقدامات انجام شده در دفاتر مشاوره و سلامت تصریح کرد: تعداد مراکز مشاوره ۱۲۰ مرکز، تعداد شعب خوابگاهی مشاوره ۳۳۳، تعداد مراکز مشاوره موسسات غیر انتفاعی ۱۵۰ مرکز و در مراکز فنی و حرفه‌ای ۱۷۳ مرکز است که منجر به چک‌آپ جسمی و روانی دانشجویان، انجام طرح سیمای زندگی و طرح نشاط شده است.

وی در ادامه افزود: ۷۵ دانشگاه دارای مراکز بهداشت و درمان هستند و ۱۱۲ پزشک، ۵۰ دندان پزشک، ۳۵ متخصص، ۷۰ کارشناس بهداشت و ۶۵ پرستار در آن فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به اقدامات انجام شده در این دفاتر اشاره کرد و گفت: این اقدامات شامل ارتقای سواد و توانمندی دانشجویان، برنامه‌های ارتقای ازدواج و کاهش و کنترل طلاق، برگزاری همایش‌های ازدواج موفق، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌هایی در زمینه ازدواج آگاهانه می‌باشد که مجموع این برنامه‌ها برای دانشجویان ۱۱۰۶۸۰ نفر ساعت آموزش بوده است.

صادقی به وضعیت نشاط دانشجویان تاکید کرد و افزود: در این زمینه ۹هزار نفر ساعت آموزش برای دانشجویان صورت گرفته و فعالیت‌هایی را در قالب شبکه‌های اجتماعی، نوع‌دوستی، قدردانی از یکدیگر، مدیریت استرس، فعالیت‌های تفریحی، ورزش و پیاده‌روی، روابط خانوادگی مثبت و معنویت و مذهب تعریف کردیم.

وی به دیگر اقدامات دفاتر سلامت و مشاوره اشاره کرد و افزود: ایجاد کارگاه‌های پیشگیری از خودکشی در استان‌های پرخطر، تقویت خویشتنداری، اجرای مهارت‌های زندگی، تمرین نه گفتن، مدیریت روابط با جنس مخالف، پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها که ۷۳ دانشگاه در این طرح پیشگیری شرکت کردند از دیگر فعالیت‌های این دفاتر بوده است.

وی گفت: برای اولین بار برگزاری همایش‌های منطقه‌ای کانون همیاران سلامت روان را برگزار کردیم و اپلیکشن‌های «حال خوب من»، «سدا» (سلامت دانشجویان ایران) و سامانه یادآوری، پیگیری و مددکاری را ایجاد و برای اولین بار طراحی و تدوین بسته تاب‌آوری برای دانشجویان را انجام دادیم.

صادقی درخصوص اقدامات دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در زمینه بیماری کرونا گفت: تشکیل ستاد اجرایی پیشگیری از کرونا در سطح دانشگاه‌ها، تهیه پروتکل‌های بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی، نظارت بر حسن اجرای ضدعفونی کردن دانشگاه‌ها و تهیه کامل‌ترین راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا از اقدامات این دفتر در مواجه با بیماری کووید -۱۹ بوده است.

وی در پایان گفت: برگزاری مسابقه «ترم کرونایی» و اختتامیه و اعلام نتایج آن، برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین بهداشت روان ویژه دانشجویان و ایجاد اپلیکیشن «حال خوب» من برای کمک به دانشجویانی که امکان دریافت خدمات مشاوره حضوری را ندارند از دیگر فعالیت‌های دفاتر مشاوره در دوران کرونا بود.

در ادامه این نشست پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران درخصوص برگزاری مسابقه کشوری ترم کرونایی گفت: نگرش مطلوب مجموعه آموزش عالی کشور به حوزه سلامت و مشاوره، پشتیبانی معنوی و مادی سازمان امور دانشجویان از دفاتر مشاوره و سلامت و احساس نیاز موجود در جامعه دانشجویی و هدفمند بودن برنامه‌ها منجر به موفقیت دفاتر مشاوره و سلامت شده است.

وی افزود: مسابقه ترم کرونایی در اسفند سال ۱۳۹۸ راه اندازی شد و ۱۱۰۴ اثر به دفتر مشاوره و سلامت رسید و مورد داوری قرار گرفت به طوری که هر اثر بیش از ۳۰ هزار بار دیده و نقد شد و در کمیته داوری که ۱۲ داور در آن حضور داشتند تک تک آثار بررسی و نهایتاً ۲۲ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه این آیین اختتامیه حمید یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی شریف نیز درخصوص پژوهش کرونا در دانشجویان گفت: اولین پژوهش در اسفند ۱۳۹۸ توسط همیاران انجام شد که میانگین میزان نگرانی در دانشجویان همیار بیشتر از دانشجویان غیر همیار بود و در این میان میزان توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر از دانشجویان کارشناسی بود و هدف مهم ما از این پژوهش‌ها تربیت نیروی کارآمد در بخش حل مشکلات است و برای آینده طرح اپلیکیشن مشاوره دانشجویی را خواهیم داشت که بتوانیم به شکل نظام‌مندی به دانشجویان مشاوره دهیم و طرح ایجاد تعاملات بین‌المللی با سایر کشورها در زمینه‌های مشاوره و سلامت نیز از جمله فعالیت‌های در دست بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز