خبرگزاری کار ایران

معاون پرورشی و فرهنگی خبر داد:

تشکیل ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور/ نیاز ۲ میلیون دانش‌آموز به هدایت تحصیلی

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۳۱۲

معاون پرورشی و فرهنگی از تشکیل ۳۰ هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور، نیاز ۲ میلیون دانش‌آموز به هدایت تحصیلی و مبنای هدایت تحصیلی براساس نتایج آزمون، رغبت، ظرفیت رشته‌ها و علاقه‌مندی خانواده‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی در نشست خبری با موضوع هدایت تحصیلی و اوقات فراغت دانش آموزان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد؛ با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر در ابتدا گزارشی از اهم فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی در ایام کرونا ارائه و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش توانست این تهدید را به فرصتی استثنایی تبدیل کند و با جهاد آموزشی معلمان در روزهای شروع این بیماری و ادامه روند آموزش از طریق راه‌اندازی شبکه شاد فصلی جدیدی را در آموزش کشور رقم زند اما قطعاً تداوم این آموزش نیاز به توسعه و برنامه‌ریزی دارد.

استراتژی اول در شرایط شیوع کرونا: حضور تشکل‌های دانش‌آموزی در تولید ماسک

وی افزود: در شروع کرونا و قبل از راه‌اندازی شبکه شاد حوزه پرورشی و فرهنگی، تمام تلاش خود را برای مقابله با این بحران انجام داد و تا حدی زیادی موفق به ایجاد، تلقین آرامش به دانش آموزان شد. در همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا تشکل‌های دانش‌آموزی و کانون‌ها برای تولید ماسک بسیج شدند و در حدود ۱میلیون ماسک تولید شد که این آمار در زمان خودش چشمگیر بود. همچنین بیش از ۳هزار گروه سلامت با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و با کمک سازمان دانش‌آموزی برای ضدعفونی کردن مدارس و مکان‌های عمومی بسیج شدند و قادر به راه‌اندازی پویش‌های مختلف از قبیل در خانه بمانیم، دوستانم را دوست دارم، در خانه می‌مانم و ... برای مقابله با این بحران آماده شدیم.

استراتژی دوم در شرایط شیوع کرونا: تلاش برای افزایش مهارت دانش آموزان در تاب‌آوری شرایط خاص

کاظمی استراتژی دوم را تلاش برای افزایش مهارت دانش آموزان در تاب‌آوری شرایط خاص دانست و گفت: مشاوران حوزه آموزش‌وپرورش در این زمینه بسیار تلاش کرده و برنامه‌هایی از قبیل استفاده از ظرفیت ۷۵۰مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره تلفنی به دانش آموزان را ترتیب دادند که در حدود ۵۵هزار نفر دانش‌آموز از این خدمات استفاده کردند.

استراتژی سوم در شرایط شیوع کرونا: ایجاد فضای معنوی و آرامش در جامعه

معاون پرورشی و فرهنگی استراتژی سوم را ایجاد فضای معنوی و آرامش در جامعه مطرح کرد و اذعان داشت: در حوزه اداره کل قرآن، عترت و نماز با ارسال آیات و احادیث و راه‌اندازی پویش‌ها مختلف، سعی در حفظ آرامش با ایجاد فضای معنوی در خانواده‌ها داشتیم.

استراتژی چهارم در شرایط شیوع کرونا: استمرار فعالیت‌های پرورشی در فضای مجازی

وی استراتژی چهارم این معاونت را استمرار فعالیت‌های پرورشی در فضای مجازی دانست و گفت: از دو طریق متمرکز و نیمه‌متمرکز در استان‌ها و طراحی مسابقات و بازی‌های مختلف توانستیم در تداوم فعالیت‌های این حوزه در فضای مجازی کمک کنیم.

کاظمی گفت: بعد از تعطیلات مدارس و با حضور آموزش‌وپرورش در فضای مجازی و شبکه شاد و تولید و ارسال بسته‌های آموزشی، از شبکه امید و رادیو نمایش و شبکه‌های ملی در حوزه پرورشی و فرهنگی استفاده کردیم و موفق شدیم با کمک همکارانمان برنامه‌هایی را طراحی و به دانش آموزان ارائه کنیم.

وی افزود: با فعالیت در شبکه شاد از دو طریق اضافه شدن مشاوران به کلاس‌های درس و ارتباط بادانش آموزان و ایجاد کانال‌های مربوط به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی که در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون مخاطب دارد و درآن فعالیت‌های پرورشی را در قالب کلیپ، محتوی دینی، مسابقات، موشن گرافی و ... بارگذاری کردیم.

رزمایش همدلی مومنانه در راستای حمایت از خانواده‌های نیازمند در شیوع کرونا برگزار شد

معاون پرورشی و فرهنگی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه برگزاری اولین مرحله رزمایش همدلی مؤمنانه با محوریت تمام تشکل‌های دانش‌آموزی و با کمک سازمان بسیج دانش آموزی برای تحقق فرمایشات رهبری بود در این رزمایش بیش از ۳۰میلیارد تومان کمک نقدی از طرف دانش آموزان برای خانواده‌های نیازمند جمع‌آوری شد.

کاظمی در مورد فعالیت‌های تابستانی این وزارتخانه گفت: فعالیت‌های تابستانی آموزش‌وپرورش مانند سال‌های قبل انجام خواهد شد و در هیچ زمینه‌ای تعطیل نشده است. معتقدیم با حضور در فضای مجازی، ظرفیت انجام این فعالیت‌ها بیشتر شده است ما برای اوقات فراغت در تابستان زیرساخت‌هایی را در شبکه شاد و فضای مجازی با محوریت برنامه‌های دارالقرآن‌های کشور، کانون‌های ورزشی، مجتمع‌های فرهنگی و کانون‌های تشکل‌های دانش‌آموزی طراحی کردیم.

شعار برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی: هر دانش‌آموز یک مهارت

وی شعار برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی را هر دانش‌آموز یک مهارت، اعلام کرد و گفت: رویکرد ما تربیت تمام ساحتی دانش آموزان مطابق با سند تحول بنیادین، با استفاده از ظرفیت شبکه شاد و فضای مجازی است. تلاش می‌کنیم که از استعدادهای دانش‌آموزی برای آموزش مهارت از طریق فضای مجازی استفاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی در دسترس بودن فضای مجازی در دورترین نقاط کشور را کمک به توسعه عدالت آموزشی و پرورشی در کشور دانست و گفت: فعالیت‌های تابستانی شبکه شاد در سال ۹۹را در تاریخ ۱۴تیرماه و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش افتتاح خواهیم کرد. ساعات فعالیت کلاس‌های تابستانی در اوقات فراغت از طریق شبکه‌های مجازی،۳۰دقیقه است و ساعات حضور همکاران در پایگاه‌های تابستانی سه روز در هفته و هرروز ۶ساعت است ولی عوامل انسانی در کانون‌ها و دارالقرآن‌ها۶روز هفته حضور دارند.

کاظمی شروع برنامه‌های تابستانی را از ۱۵تیرماه دانست و بیان کرد: زمان فعالیت‌های تابستانی در پایگاه‌ها در ۶هفته است که این زمان می‌تواند تا ۸هفته در دارالقرآن‌های کانون‌ها ادامه پیدا کند.

تشکیل ۳۰هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور

وی ادامه داد: در حال حاضر۳۰هزار پایگاه تابستانی در سراسر کشور تشکیل‌شده است که در سال گذشته ۳میلیون دانش‌آموز در طرح تابستانی شرکت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این تعداد افزایش یابد همچنین بخشی از برنامه‌های تابستانی مثل طرح حفظ جز۳۰قران کریم و پرسش مهر نیز از ابتدای مهرماه سال گذشته شروع ‌شده و تا انتهای تابستان در فضای مجازی ادامه خواهد یافت.

۲ میلیون دانش‌آموز به هدایت تحصیلی نیاز دارند

معاون پرورشی و فرهنگی در مورد هدایت تحصیلی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که می‌تواند مسیر شغلی و آینده دانش آموزان را رقم بزند هدایت تحصیلی است که امسال در حدود یک‌میلیون دانش‌آموز درگیر هدایت تحصیلی هستند و خوشبختانه با مصوبات شورای عالی و اقدامات آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که آگاهی دانش آموزان و معلمان افزایش پیداکرده است.

مبنای هدایت تحصیلی بر اساس نتایج آزمون، رغبت، ظرفیت رشته‌ها و علاقه‌مندی خانواده‌ها است

کاظمی مبنای هدایت تحصیلی را بر اساس نتایج آزمون، رغبت، ظرفیت رشته‌ها و علاقه‌مندی خانواده‌ها دانست و گفت: از ۲۷آذر ۹۸فرایند هدایت تحصیلی با تکمیل آزمون‌های رغبت و نمون برگ‌های کامل شده توسط دانش آموزان، معلمین و خانواده‌ها آغاز شده بود که از جمع یک‌میلیون دانش آموزان تقریباً ۹۹۰هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند؛ و فرایند هدایت تحصیلی۱۰هزار دانش‌آموز باقیمانده که اغلب در مناطق محروم هستند، به‌صورت حضوری توسط همکاران در حال پیگیری است.

وی گفت: در سال جدید نمون برگ‌های هدایت تحصیلی از طریق کد کاربری و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموز و مدیر مبدأ و مقصد قرار می‌گیرد و دانش آموزان می‌توانند ظرفیت شاخه‌ها و رشته‌ها را در سایت هدایت تحصیلی مشاهده کنند.

کاظمی ادامه داد: برای هدایت صحیح‌تر دانش آموزان در ابتدا آسیب‌شناسی کردیم و دوره‌های ضمن خدمت برای مشاوران تشکیل دادیم. همچنین برای آگاهی از ظرفیت‌های بومی و شغلی اطلس مشاغل را در اختیار دانش آموزان و خانواده‌ها قراردادیم.

وی گفت: مهم‌ترین تغییر هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته این است که حد نصاب میانگین نمرات در رشته‌های علوم و معارف قرآنی تغییر کرده و دانش‌آموز باید برای ورود به این رشته‌ها حداقل نمره ۱۴را در دروس علوم دینی و عربی بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی در پایان گفت: در حال حاضر برای کمک به آگاهی خانواده‌ها، توانستیم در شبکه شاد و در کانال اداره کل امور تربیتی و مشاوره اطلاعات جامعی از هدایت تحصیلی را قرار دهیم که خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز