خبرگزاری کار ایران

بازسازی و احیای اراضی آسیب دیده از آتش‌سوزی در تمام نقاط کشور

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۸۸۰

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست شورای حفاظت و مدیریت بحران حریق منابع‌طبیعی فارس گفت: انتظار می‌رود با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع طبیعی باشیم.

به گزارش ایلنا، بهمن افراسیابی در نشست شورای حفاظت و مدیریت بحران حریق منابع طبیعی فارس با اشاره به این‌که گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی زمینه مساعدی را برای آتش‌سوزی فراهم کرده است، اظهارکرد: بارندگی‌های مناسب امسال پوشش گیاهی مراتع را افزایش داده و همین مسئله خطر آتش‌سوزی را دوچندان کرده است.

وی از بلوک بندی مناطق و نقاط حساس به حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور خبر داد و گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی در برنامه ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها، طرح بلوک‌بندی مناطق بحرانی حریق در اولویت کاری این سازمان قرار گرفته است و با تدابیر اتخاذ شده ساماندهی نیروهای عملیاتی اطفای حریق در کشور و تجمع امکانات و تجهیزات در این نقاط صورت خواهد گرفت. 

افراسیابی افزود: انتظار می‌رود با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع‌طبیعی باشیم.

معاون حفاظت و امور ارضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: متاسفانه عامل بخش زیادی از حریق‌های به وقوع پیوسته در اراضی منابع‌طبیعی انسان است که در بیشتر موارد بی‌احتیاطی و بی توجهی در روشن کردن آتش از سوی برخی گردشگران و یا بهره‌برداران می‌تواند منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای در عرصه‌های ارزشمند طبیعی شود البته در بعضی موارد نیز تعارض میان افراد محلی و اختلافات قومی علت وقوع برخی از این آتش سوزی‌هاست که بایستی در این راستا با تقویت بیش از پیش نیروهای حفاظتی و به کارگیری دیده‌بانان فصلی، تلاش در جهت رفع اختلافات، ایجاد اتحاد بین جوامع و روستاییان و آگاه کردن مردم مانع از بروز این گونه حوادث شد.

وی افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل قضایی و مکاتبات صورت گرفته با دستگاه‌های نظارتی مقرر شده است افرادی که به‌طور عمدی جنگل‌ها و مراتع را به آتش می‌کشند به حداقل ۱۰ سال حبس محکوم شوند که این امر اقدام خوبی در جهت برخورد با قانون‌شکنان و متخلفان و عامل مهمی در پیشگیری از حریق در این عرصه‌هاست.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده از آتش‌سوزی در تمام نقاط کشور خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مناطق در برنامه‌های احیایی سازمان از جمله طرح‌های درختکاری و یا بوته‌کاری قرار گرفته‌اند و هر گونه واگذاری در این مناطق مطلقا ممنوع خواهد شد.

سرهنگ علی عباس‌نژاد - فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - نیز در این جلسه با اشاره به تلاش سازمان جنگل‌ها در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: موضوع آتش‌سوزی‌ها می‌بایست با حساسیت و نظارت بیشتری مدیریت شود و در این راستا می‌توان با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی در جهت حفاظت بهتر از اراضی ملی تلاش کرد.

وی بر تقویت تجهیزات و امکانات حفاظتی در راستای پیشگیری از حریق تاکید کرد و گفت: فعال کردن تجهیزات خودرویی یگان حفاظت، راه‌اندازی شبکه بی‌سیم داخلی، نصب دستگاه ردیاب جهت قرقبانان و آرایش صحیح نیروهای اطفای حریق در زمان وقوع حادثه از جمله مهمترین اقدامات در این راستا است.   

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر شناسایی عوامل آتش‌سوزی‌ها و دستگیری سریع متخلفان و تشکیل پرونده قضایی برای آنان تاکید کرد و اظهارکرد: با توجه به اینکه علت بیشتر آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است. بایستی در این راستا با تمهیدات و نظارت بیشتر جهت مقابله با تخلفات و نیز شناسایی متخلفان با همکاری نهادهای امنیتی تلاش کرد.

سید امیر مسعود جلالی سرپرست دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست با بیان اینکه پتانسیل آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی افزایش یافته افزود: متأسفانه به دلیل برخی بی‌احتیاطی‌ها و بی‌توجهی عده‌ای طبیعت بکر و خدادادی طعمه آتش می‌شود.   

وی با تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل ایجاد آتش‌بر در مراتع و عرصه‌های جنگلی افزود: علاوه بر این فرهنگسازی و ارائه آموزش و ترویج مسائل پیشگیری از آتش سوزی در بین مردم می‌تواند به عنوان کارآمدترین راهکار پیشگیری از آتش‌سوزی عمل کند.

جلالی با اشاره به حضور نیروهای مردمی و امدادی دستگاه‌های اجرایی بویژه ستاد مدیریت بحران، دهیاران، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی، جوامع محلی و دیگر گروه‌های داوطلب در عملیات اطفای ‌حریق عرصه‌های جنگلی و مرتعی اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های نزدیک این مجموعه بتوانیم سرعت پیشروی حریق در عرصه‌ها را به حداقل برسانیم تا از وارد شدن خسارات بیشتر جلوگیری شود.

میرزایی - سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- نیز در این جلسه بر همکاری گسترده با تشکل‌های مردمی و تشکیل گروه‌های اطفای حریق مردمی تاکید کرد و گفت: یکی از پتانسیل‌های بالا در بحث پیشگیری و اطفای حریق وجود تشکل‌های مردمی، محافظان افتخاری طبیعت و اعضای سمن‌های زیست محیطی است که در این راستا نیز بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و خط دهی مناسب در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و پیشگیری از حریق تلاش مضاعف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این جلسه جهانبخش بهمنی - معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی استان فارس - گزارش مفصلی از اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در راستای پیشگیری و مقابله با بحران آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی ارائه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز