خبرگزاری کار ایران

رئیسی:

تمام کارشناسان ادامه فعالیت مشاغل را پذیرفته‌اند/ با کمبود تخت مواجه نیستیم

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۱۰۸

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تمام کارشناسان دنیا پذیرفتند تا مشاغل فعالیت خود را ادامه دهند و ما هم این راه را پیش گرفتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مجازی گفت: همه‌ کشورها با باز گشایی اصناف و مشاغل مواجه هستند و همه کارشناسان دنیا نیز پذیرفتند که نمی‌توان همه‌ مشاغل را تعطیل نگه داشت، چون از نظر روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی مشکل ایجاد می‌کند، ما هم این راه را پیش گرفتیم.

وی افزود: مهمترین راه برای عدم انتقال بیماری و کاهش تعداد مبتلایان استفاده از ماسک است. ماسک در جمع و مکان های سر پوشیده نیاز است و این موضوع  باید اجباری شود.ما اگر بتوانیم از ماسک استفاده کنیم به خصوص در مکان های سرپوشیده میزان ابتلا کم می‌شود.جدای از آن یک نوع احترام به جمع است. پس ما باید این را ترویج دهیم و این مقدار که روی استفاده از ماسک تاکید دارم روی دستکش این تاکید را ندارم.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: اما اینکه از چه نوع ماسکی استفاده شود باید بگویم از هر نوع ماسکی که جلوی دهان و بینی را بپوشاند، کافی است و نیاز نیست دنبال ماسک‌های مجهز تر برویم، حتی اگر در خانه درست شده باشد.

وی افزود:‌ به طور کلی ما پیک اول را در کشور هنوز نگذراندیم و همینطور این ویروس می‌چرخد و استانها یکی بعد از دیگری درگیر می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه کرونا تا سال آینده واکسنی نخواهد داشت، به ویژگی‌های این ویروس اشاره کرد و گفت: این ویروس رفتارهای ناشناخته زیادی دارد، به طور مثال برخلاف اجداد گذشته‌اش همچنان وجود دارد و تا الان ضعیف نشده است.نکته دوم اینکه برخلاف اجداد قبلی‌اش فکر می‌کردیم مثل ویروس‌های فصلی است و تابستان از بین می‌رود اما اینطور نشد.

معاون وزارت بهداشت در مورد تقسیم بندی استان‌ها در مورد میزان شیوع ادامه داد: شاید اینکه می‌گوییم یک استان قرمز است درست نباشد، چون برایند کلی آن قرمز در نظر شده است و به صورت دقیق‌تر شاید باید در مورد شهر و شهرستان‌های آن استان شرایط شیوع را در نظر گرفت.

معاون وزارت بهداشت در رابطه با تخت‌های موجود در بیمارستان‌ها اعلام کرد: خوشبختانه از نظر تخت بیمارستانی وضعیت مطلوبی داریم. در بعضی استان‌ها شاید درصدی از تخت‌ها اشغال شده باشد ولی این به معنی نبود تخت نیست، قبل از اینکه کمبود تخت به وجود بیاید ما اقدام خواهیم کرد و در هیچ کجا تا الان کمبود تخت نداشتیم.

رئیسی ضمن اشاره به اینکه در رابطه با بیماران تنفسی در بیمارستان‌ها مشکلی نداریم، در مورد میزان نیروی انسانی مراکز درمان گفت: نیروی انسانی مهم تر و کارآمدتر از تجهیزات است و دلیل کمبود نیروی انسانی را باید دقیق‌تر در نظر گرفت.یک بیمارستان را در نظر بگبرید که با ۴۰۰ تخت پیش از شیوع کرونا کارش را انجام می‌داده، ولی الان کمبود پیدا کرده است که این مسئله برمی‌گردد به این موضوع که بعضی بخش ها را به کرونا اختصاص دادیم که پرستار خاص خود را می‌طلبد و بخش‌های غیر آن هم باز نیرو و پرستار خاص خود را می‌طلبد و نکته دیگر، درگیری بعضی از همکاران ما به کرونا است که به اجبار باید دو هفته در بیمارستان نباشند و مجموعه این ها باعث می‌شود تعداد پرستار کم شود.

رئیسی با اشاره به سختی‌های کار پرستاران در بیمارستان‌ها گفت: تعدادی از همکاران حالت فرسایشی پیدا کردند و در زمان استراحت هم نخواستند به خانه بروند تا به این شکل از خانواده خود مراقبت کنند.

معاون وزارت بهداشت به وضعیت پرستاران ۹۸ روزه اشاره کرد و ادامه داد: در مورد پرستاران ۸۹ روزه هم مجوزها اخذ شده تا آنها را استخدام کنند.

رئیسی در مورد نقاهتگاه‌های ایجاد شده گفت: خیلی از این مکان ها استفاده نشد چون خیلی افراد در خانه و بیمارستان ماندند ولی ما معتقدیم این‌ نقاهتگاه‌ها به عنوان پشتیبان باید وجود داشته باشند چون بیماری قابل پیش بینی نیست.

وی در مورد تاثیر باز گشایی‌ها بر افزایش میزان شیوع کرونا گفت: بازگشایی‌ها روی ابتلاها تاثیر داشته اما ما تا چه زمان می‌توانستیم صبر کنیم این بازگشایی‌ها انجام نشود؟ اگر از جایگاه معاونت بخواهم حرف بزنم، بله بهتر بود اصلا هیج کجا باز نشود، اما در حال حاضر ما درگیری‌های اقتصادی در کشور داریم.در این شرایط رعایت موارد بهداشتی بر کاهش شیوع و ابتلای کرونا تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز