خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران:

افزایش پرونده‌ها در حوزه روانپزشکی/ رشد ۲۳ درصدی آمار غرق‌شدگی/ ثبت ۲۵۳ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۰۹۴

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش پرونده‌ها در حوزه روانپزشکی در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مهدی فروزش، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

فروزش در ابتدای این نشست گفت: رویکرد اداره کل پزشکی قانونی بر پایه دو اصل مهم دسترسی سریع مردم به خدمات و ارتقای کیفیت نظام کارشناسی است. در این راستا همه تلاش و توان خود را با استفاده از ظرفیت های موجود برای تحقق اهداف مدنظر گرفتیم.

او با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از خدمات پزشکی قانونی کشور در استان تهران ارائه می شود، گفت: در سال گذشته با حوادثی از جمله حادثه آبان ماه، سقوط هواپیمایی اوکراینی و شناور کنارک مواجه بودیم که با حضور فعال و بهنگام اقدامات پزشکی قانونی با حساسیت بیشتری انجام شد.

او ادامه داد: از جمله اقدامات مهم سال جاری می توان به کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده های معاینات سرپایی، معاینات متوفیان و تعیین علائم مرگ در کمترین مدت زمان رسیدگی به پرونده های کمیسیون های تخصصی با حفط کیفیت علمی اشاره کرد.

او ادامه داد: برنامه های عمرانی؛ احداث سالن پذیرش با ظرفیت ۳۰۰ نفر در کهریزک برای خدمات رسانی به خانواده متوفیان از دیگر برنامه های سال جاری است. همچنین احداث سردخانه نگهداری اجساد در شرایط علمی با توان پوشش ۴۰۰ جسد با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار است.

او با بیان اینکه در سال ۹۸ کل معایناتی که در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام گرفت بالغ بر ۲۳۷ هزار و ۴۳۷ پرونده تشکیل شد گفت: نسبت به سال قبل دو دهم درصد تعداد پرونده های معاینات بالینی کاهش یافته است.

فروزش همچنین با بیان اینکه از مجموع کل معاینات، معاینات مربوط به نزاع بیشترین حجم را به خود اختصاص داده، گفت: ۹۹ هزار و ۹۰۷ پرونده مربوط به بررسی پرونده های نزاع بوده است که نسبت به سال قبل ۱/۴ درصد آمار کاهش یافته است.

او افزود: در سقط جنین در سال ۹۸، هزار و ۸۷۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که نسبت به سال قبل از آن دو درصد کاهش داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در حوزه روانپزشکی تعداد پرونده هایی که در سال قبل تشکیل شده ۱۲ هزار و ۴۳۶ پرونده بوده است که نسبت به سال قبل با افزایش ۱۶/۸ دهم درصدی مواجه هستیم. در حوزه متوفیان کل معاینه اجساد در سال ۹۸ در مجموع ۱۲ هزار و ۸۲۹ فوت شده تعیین تکلیف شدند که در سال ۹۷ ۱۲ هزار و ۱۴۹ مورد بوده است و با رشد حدود ۵/۷ درصدی شاهد هستیم.

او ادامه داد: متوفیان مربوط به حوادث رانندگی هزار و ۲۴۱ مورد بوده است که در سال ۹۷ این رقم هزار و ۳۱۹ مورد بوده‌ است و کاهش ۵/۹ دهم درصدی را ثبت کردیم. متوفیان مربوط به گازگرفتگی در سال ۹۸ تعداد ۱۳۶ مورد بوده است که در سال قبل از آن ۱۶۸ مورد بود و کاهش ۱۹ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به متوفیان ناشی از سوءمصرف مواد مخدر هزار و ۱۴۴ مورد است که در سال قبل از آن ۹۰۰ مورد ثبت شد و افزایش ۲۷/۱ درصدی داشته است.

وی همچنین به آماری در در حوزه کمیسیون های تخصصی پزشکی قانونی استان تهران در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: تعداد ۷هزار و ۳۴۵ پرونده بررسی و تعیین تکلیف شد که در سال قبل ۷ هزار و ۸۱۹ مورد بوده و کاهش ۶/۱درصدی داشته است. از مجموع تعداد پرونده های کمیسیون های پزشکی در سه حوزه قصور پزشکی، پزشک قانونی و روان پزشکی ۴ هزار ۶۶۳ مورد مربوط به پرونده های قصور پزشکی بوده است که این رقم در سال قبل از آن ۴هزار و ۸۸۵ مورد بوده و با کاهش۴/۵ درصدی مواجه هستیم.

او در خصوص رسیدگی به پرونده های روانپزشکی گفت: در حوزه روانپزشکی در سال ۹۸ تعداد پرونده های رسیدگی شده ۷۹۲ مورد بوده است که افزایش ۲۹.۲ درصدی داشته است.

فروزش با بیان اینکه بیشترین پرونده های قصور پزشکی با رقم ۴۶۶۳ مورد ۸۹۳ مورد مربوط به جراحی زنان زایمان بوده است گفت: در رتبه بعدی رشته دندان پزشکی با تعداد پرونده ۷۳۲ مورد بوده است. رشته جراحی عمومی تعداد ۶۵۱ مورد بوده است. رشته جراحی پلاستیک با ۵۱۶ مورد در جایگاه چهارم تعداد شکایات بوده است که ۲۸۷ مورد محکوم شدند و ۲۲۹ پرونده تبرئه شدند.

او ادامه داد: در حوزه متوفیان در سه ماهه اول سال جاری کل معاینات بالغ بر دو هزار و ۷۵۰ مورد پرونده در سه ماهه اول سال ۹۹ بود که در سال ۹۸ دو هزار و ۷۸۰ مورد ثبت شده است.

فروزش گفت: متوفیان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در سه ماهه نخست سال جاری ۱۸۱ مورد بوده است که در سه ماهه اول سال ۹۷، ۱۲۳ مورد بوده است و در این مورد شاهد افزایش ۴۷/۲ درصدی بوده ایم‌.

وی همچنین درخصوص عملکرد سالانه آزمایشگاه های پزشکی قانونی در سال ۹۸ گفت: در حوزه سم شناسی تعداد کل پرونده های مورد بررسی ۶هزار و ۲۰۶ مورد بوده است که این تعداد در سال ۹۷، ۶هزار و ۵۲۴ مورد بوده است و کاهش ۴/۹ درصدی داشته است‌.

مدیرکل پزشکی قانونی گفت: تعداد متوفیان ناشی از غرق شدگی در سال ۹۸ تعداد ۶۹ مورد بوده است که در سال ۹۷ این تعداد ۵۶ مورد بوده و ۲۳ درصد افزایش آمار غرق شدگی را داشتیم.

فروزش در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه با توجه به شبهات موجود مبنی بر مشکوک بودن مرگ منصوری آیا سازمان پزشکی قانونی از خانواده متوفی دی ان ای گرفته است، گفت: سازمان پزشکی قانونی تا زمانی که استعلامی از مراجع قضایی دریافت نکند، اقدامی انجام نمی دهد.تاکنون هیچگونه استعلامی از طریق مراجع قضایی در ارتباط با پرونده قاضی منصوری صورت نگرفته است. ما در سازمان پزشکی قانونی برای تمامی موارد که چه شامل این مورد و هر مورد دیگری باشد و تعیین علت فوت ضرورت ایجاد کند آمادگی همکاری داریم.

او همچنین درباره عملکرد این اداره کل در سه ماهه نخست سال جاری، گفت: کل معاینات سرپایی انجام شده در سه ماه نخست سال جاری ۴۸ هزار و ۵۲۶ پرونده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.2 درصد کاهش داشت. در زمینه مصدومان ناشی از سوانح رانندگی در بهار ۹۹، ۶ هزار و ۳۹۲ پرونده بررسی شده که نسبت به مدت مشابه ۹ هزار و ۴۳۲ مورد کاهش داشت.

مدیر کل پزشکی قانونی کشور افزود: در سه ماه نخست سال جاری، ۲۲ هزار و ۵۲۷ پرونده درباره نزاع داشتیم که این تعداد در سال گذشته، ۲۵ هزار و ۷۴۵ مورد بود و ۱۲/۵ درصد کاهش داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه سم‌شناسی ۶ هزار و ۲۰۶ پرونده مورد بررسی قرار گرفت درخصوص پرونده های همسرآزاری گفت: در بحث پرونده‌های همسرآزاری باید مرجع قضائی در این زمینه به اثبات برسد و در وهله نخست با ادعای این موضوع به ما مراجعه می‌کنند، اما در سال ۹۸، ۱۷ هزار و ۸۱۴ مورد پرونده و در سال ۹۷، ۱۶ هزار و ۴۲۰ مورد ادعا در این زمینه به ثبت رسید یعنی حدودا ۸/۵ درصد افزایش یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه از این تعداد هزار و ۱۲۱ مورد مرد بوده اند، گفت: ۱۶ هزار و ۶۹۹ مورد از این تعداد مربوط به زنان بوده است.

او همچنین به پرونده های کودک آزاری نیز اشاره کرد و گفت: در بحث کودک‌آزاری نیز ۵۲۷ پرونده در سال 98 به ثبت رسید.

وی درخصوص آمار مرگ و میر دراثر سوءمصرف موادمخدر در سال جاری با بیان اینکه در بهار 99، ۲۵۳ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با الکل متانول به ثبت رسید، گفت: این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۱ مورد بود.

فروزش افزود: در سه ماه ابتدایی سال ۹۹، تعداد پرونده‌‌های همسر آزاری چهار هزار و ۱۹۰ مورد و در سه ماهه نخست سال ۹۸، چهار هزار و ۶۰۹ مورد بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص بررسی پرونده های اختلال هویت جنسی گفت: در سال ۹۸، ۱۱۸ مورد پرونده (۸۵ مورد زن و ۳ مورد مرد) اختلال هویت جنسی داشتیم که در سال ۹۷، ۱۰۱ مورد بود و از این تعداد، ۸۵ مورد زن و ۳۳ مورد مربوط به مردان بود.

فروزش درباره رسیدگی به پرونده‌های ناشی از مرگ بر اثر بیماری کرونا نیز گفت: ما به عنوان یک مرجع کارشناسی در قوه قضائیه، با مواردی مواجهیم که در تعیین علت مرگ آنها شک وجود دارد یعنی علت مرگ مشخص نیست، مرگ مشکوک به مرگی گفته می‌شود که درباره آن شکایتی وجود دارد، فوت به دنبال کرونا به پزشکی قانونی ارجاع نمی‌شود زیرا مرگ طبیعی اطلاق می‌شود.

او همچنین درخصوص پرونده های تصادفات ساختگی گفت: ۲۴۲ مورد پرونده درباره تصادفات ساختگی در سال ۹۸ تشکیل شده که نسبت به سال ۹۷ کاهش ۴/۷ درصدی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز