خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

ارسال روزانه ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ گزارش مردمی در سامانه سجام/ تسویه حساب‌ شخصی ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۴۶۱

مدیر سامانه سجام با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ گزارش دریافت می‌کنیم، گفت: در مجموع گزارش موثر ما غیر از موضوعات مرتبط با کرونا ۳۴ هزار گزارش عملیاتی است.

«آرمان احمدی» مدیر سامانه سجام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سامانه جامع ارتباط مردمی گفت: قوه قضاییه در ارتباط با فعالیت‌های مردم نهاد تک آیتم یا تک مولفه نیست. ما کشوری داریم که بیش از یک میلیون کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد. ما وقتی می‌خواهیم سطح کلی از این افراد را درگیر موضوعات کنیم باید ساز و کارها و روش‌های کاری خودش را نیز طی کنیم و نباید مقطعی و موردی به آن نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی وظایف مشخصی دارد، گفت: از اساسی‌ترین کارهای ما تسهیل‌گری، ایجاد ارتباط و تعریف ظرفیت است. دستگاه قضا باید پناهگاه مردم باشد از همین‌رو ما یک سیستم جذب حداکثری کارآمد باید داشته باشیم و صرفا نباید اقدامات‌مان آمارسازی باشد و باید بتوانیم ارتباط دو سویه با افراد داشته باشیم و همه این موارد نیز در دستورالعمل ابلاغی رییس قوه قضاییه نیز دیده شده است.

 مدیر سامانه سجام تصریح کرد: دستورالعمل سامانه سجام چند آیتم مشخص دارد از جمله پیشگیری از وقوع جرم و فساد با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تعریف ساز و کار ارتباط دوسویه با نهادها و سازمان‌های مردمی. هدف ما کاهش آمار پرونده‌ها است، نهادهای مردمی نیز اهداف خاص خود را دارند و در این راستا به اهداف خود نائل می‌شوند به طور مثال ما سمن‌هایی داریم که در حوزه جلب رضایت در جرائم غیرعمد فعالیت می‌کنند، بزرگترین مشکل افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، این است که باید ماه‌ها به دنبال آدرس خانواده مقتول باشند نه اینکه دادگستری بخواهد آدرس را ندهد، بلکه دستور این است که اطلاعات پرونده محرمانه است و نباید در اختیار کسی قرار گیرد. ما در اداره کل مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی این مشکلات که در سر راه سازمان‌های مردم نهاد قرار دارد را برطرف می‌کنیم. اگر قوه قضاییه چنین سامانه‌ای داشته باشد، لیست سمن‌های صلح و سازش را خواهیم داشت و براساس این سامانه مشخص است چه کسانی در چه منطقه‌ای در حال فعالیت هستند و به راحتی می‌توانیم این تعامل را ایجاد کنیم.

احمدی با بیان اینکه ما باید جامعه را به صورت قشری ببینیم، تصریح کرد: سامانه جامع ارتباط مردمی یا سامانه سجام بخشی از دستورالعمل رییس قوه قضاییه است. در بخش فساد و جرم و آسیب‌ها سامانه سجام در کنار سامانه جامع دستورالعمل قرار می‌گیرد. ما در سامانه سجام با دو قشر سر و کار داریم اولین قشر مردم هستند، حال این مردم یا سازمان‌یافته هستند و یا غیرسازمان یافته و به صورت فردی فعالیت می‌کنند، این افراد تخلفات را به ما گزارش می‌دهند و قوه قضاییه به عنوان خدمتگزار مردم مطالبات مردمی را دریافت کرده و جلوی تبدیل شدن آن به پرونده‌های قضایی تا جای ممکن را می‌گیرد. قوه قضاییه نیز نقش مطالبه‌گر را دارد.

وی ادامه داد: در قوه قضاییه ۱۷ میلیون پرونده وجود دارد، این پرونده‌ها توسط قوه قضایی ایجاد نشده است یک سری سازمان‌ها هستند که وظایف ذاتی دارند، وقتی این سازمان‌ها به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کنند، کل ارکان حاکمیت از جمله دستگاه قضایی دچار مشکل می‌شوند. حتما در خصوص چک مشکلاتی وجود دارد، اما پرونده آن در قوه قضاییه تشکیل می‌شود. یک خودروی بی کیفیت تولید می‌شود، اما پرونده تصادفات در قوه قضاییه ایجاد می‌شود. بنابراین این ۱۷ میلیون پرونده که در قوه قضاییه ثبت شده است، عواملی دارد. براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضاییه متولی پیشگیری از وقوع جرم است و همه سازمان‌ها نیز باید در پیشگیری از وقوع جرم برنامه داشته باشند، از همین‌رو ما یک سامانه جامع تحت عنوان سجام سامانه جامع اطلاعات مردمی ایجاد کردیم.

 مدیر سامانه سجام با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این سامانه تصریح کرد: ما تلاش کردیم سامانه‌ای را تهیه کنیم تا از سوت‌زنی تا امر به معروف و نهی از منکر را پوشش دهد و شهروندان را در چهار سطح در سامانه سجام درگیر کنیم. سطح اول سطح عام است که در کشورهای دیگر به آن سوت‌زنی می‌گویند یعنی هر شهروند نظام جمهوری اسلامی با هر سلیقه‌ای بدون نیاز به ثبت‌نام در سامانه هر نوع جرم و آسیب که مشاهده می‌کند و یا انتقاد و پیشنهاداتی دارد می‌تواند در این سامانه بارگذاری کرده و یک کد پیگیری دریافت کند. کد پیگیری برای این است که این شخص بعد بتواند نتیجه گزارش خود را پیگیری کند. این گزارش بررسی می‌شود و قوه قضاییه پس از پیگیری نتیجه آن را در سامانه بارگذاری می‌کند و شخص می‌تواند با کد پیگیری نتیجه گزارش خود را مشاهده کند و این پاسخ‌دهی مدنظر آیت‌الله رییسی است ما نیز باید به ۸۳ میلیون شهروند بدون اینکه بدانیم چه کسانی هستند، خدمت ارائه کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه در بحث کرونا در کمتر از ۱۲ روز ۲۲ هزار گزارش عملیاتی داشتیم و اعتماد مردم به خودمان را دیدیم، تصریح کرد: سطح دوم این سامانه سطح شهروند دیده‌بان است. هر شهروندی که می‌خواهد می‌تواند در سامانه ثبت‌نام کند، صحت‌سنجی این فرد از طریقی لینکی که به ثبت احوال متصل است، انجام می‌شود. افرادی که به سیستم ورود می‌کنند، کد ملی و شماره موبایل را وارد کرده و پس از ثبت‌نام، کارتابلی برای این فرد مانند یک کارمند قوه قضاییه ایجاد می‌شود و فرد می‌تواند به سامانه مراجعه کرده و در کارتابل خود نیز آموزش‌های لازم را می‌بینند و آموزش می‌دهند و اگر پیشنهاد، انتقاد و مشکلی بود را ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در سامانه سجام حضور دارند، تصریح کرد: سطح سوم، سطح دسته بندی و سازمانی است و هر شهروند توانمند نظام می‌تواند سازمان خود را در سامانه داشته باشد. ما در این بخش هسته نانوایی‌ها، هسته فرهنگیان و ... داریم و در این بخش به صورت تخصصی مشکلات و آسیب‌ها بررسی می‌شود. این سازمان‌ها می‌توانند قشری و هم بومی باشند.

مدیر سامانه سجام با بیان اینکه دید ما در این سامانه ایجابی است، خاطرنشان کرد: فاز آخر نیز شامل سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی است، از نظر ما گروه‌های جهادی یا سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند هسته خود را با نام خود در سامانه ما داشته باشد. به طور مثال گروه‌های محیط‌زیستی در این سامانه فعال هستند و تخلفات و زمین‌خواری‌ها و ... را گزارش می‌دهند، در این بخش چون عالی‌ترین سطح سامانه است و گزارشات از طریق سازمان‌های تخصصی ارائه می‌شود ما فعل را انجام شده فرض می‌کنیم و این امتیازی است که سمن‌ها دارند و بلافاصله اقدام می‌کنیم. سامانه سجام سامانه برخط است و تمام سامانه‌های سازمان‌های حاکمیتی به سامانه متصل هستند وقتی گزارش مردمی را دریافت می‌کنیم ما از طریق سیستم هوشمند آن را بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر نیز هر گزارشی ضریب خاص خود را دارد. همچنین به هیچ عنوان نشر اطلاعاتی در این سیستم وجود ندارد و علیرغم ثبت نام اختیار با مردم است که اسم خود را بنویسند یا خیر.

احمدی با بیان اینکه تاکنون ۳۴ هزار گزارش عملیاتی داشتیم، تصریح کرد: در ایام کرونا  نیز رییس قوه قضاییه دستور دادند که ما هم به این ستاد کمک کنیم ما هم در جلسه‌ای با وزارت بهداشت از آنها خواستیم تا گلوگاه‌هایشان را به ما معرفی کنند و آنها پمپ‌های بنزین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نانوایی‌ها را به ما معرفی کردند ما نیز بلافاصله اقدامات‌مان را شروع و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم. در این مدت نیز گزارش‌های متعددی در خصوص احتکار، گران‌فروشی و ... داشتیم. از آنجا که کرونا دغدغه روز مردم بود. ما توانستیم این ارتباط را با مردم ایجاد کنیم و از تمام اقصی نقاط کشور گزارش‌های مردمی را داشتیم. اتفاق خوبی که افتاد این بود که ما توانستیم اقدامات‌مان را در سطح بسیار خوبی انجام دهیم و معاون وزیر بهداشت نیز از سامانه سجام تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری در راستای این تعامل کارشناسانه آمادگی تعامل با سایر سازمان‌ها را نیز دارد، تصریح کرد: در بستر سامانه جامع نیز باید بگویم که این سامانه یک سیستم زودبازده هم هست و هم نیست. زودباده در نقاطی است که برخوردهای سلبی وجود دارد و در نقاطی که باید برخورد ایجابی انجام شود نتیجه کار آن زودبازده نیست. موارد مربوط به کودکان کار، طلاق، اعتیاد و... پرونده‌هایی نیست که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان این معضلات را برطرف کنیم، بلکه فضایی ایجاد شده تا بتوانیم با این معضلات به صورت ریشه‌ای برخورد کنیم.

مدیرسامانه سجام درخصوص بازاجتماعی کردن مجرمان گفت: ما خیران بسیاری داریم که در حوزه‌های مختلف مانند مدرسه‌سازی و ... فعالیت می‌کنند آیا این خیران در زمینه‌های دیگری نمی‌توانند فعالیت کنند؟ آیا ایجاد اشتغال برای مجرمی که دوره محکومیت خود را گذرانده و حال نیاز به اشتغال دارد کار خیر نیست؟ ما از ظرفیت‌های خیرین در بازاجتماعی کردن محکومان استفاده می‌کنیم. همچنین می‌توانیم در صدور احکام نیز از این سامانه جامع استفاده کنیم به طور مثال فردی مرتکب تخلف شده و ۱۰۰ اصله درخت را قطع کرده است، یکی از راه‌ها این است که این فرد به زندان برود، یا جریمه شود، اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن راه این است که از طریق این سامانه سمن‌هایی را که در حوزه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، شناسایی کرده و بجای محکومیت این فرد از آنها بخواهیم تا از او در کارهای محیط‌زیستی مانند کاشت درخت استفاده کنند. در این نوع برخوردها نیز مجازات‌های جایگزین حبس نیز به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که این سامانه را به سامانه سی‌ام‌اس قوه قضاییه مرتبط کنیم یعنی در روی میز قضات اگر برای قضاوت ۸ آیتم وجود داشت که می‌توانستند از آن استفاده کنند با وجود این سامانه آیتم‌های آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم سامانه‌های جزیره‌ای ایجاد کنیم بلکه این سامانه‌ها باهم در سامانه جامع ادغام می‌شوند. قاضی در اینجا تشخیص می‌دهد که به طور مثال فلان سمن بر وضعیت تحصیلی کودک نظارت داشته باشد.

او ادامه داد: سمن‌ها اقشاری هستند که دغدغه داشته و فراتر از منافع شخصی خود عمل می‌کنند. ما هرچقدر به این سمن‌‌ها کمک کنیم به قوام و قدرت کشور و حاکمیت کمک کرده‌ایم و لذا این بستر و این تیزبینی در مقام عالی دستگاه قضاوت وجود دارد و از همین‌رو این دستورالعمل را ابلاغ کردند. درخواست ما از سمن‌ها، تعامل، همکاری و تبلیغ منطقی است. این سامانه اینگونه نیست که در طی دو ماه تمام مشکلاتی را که در طی ۴۰ سال ایجاد شده برطرف کند بلکه اوجب و واجب می‌شود برخوردهای سلبی و ایجابی صورت می‌گیرد. تمامی سازمان‌‌ها و نهادهای مجوزدار هم می‌توانند در این سامانه عضو شوند.

وی همچنین درباره آمار گزارشات سامانه سجام یادآور شد: گزارشات سامانه سجام رندمی است و روزانه به طور میانگین حدود ۲۶۰ الی ۲۷۰۰ گزارش دریافت می‌کنیم و در مجموع گزارش موثر ما غیر از موضوعات کرونا ۳۴ هزار گزارش عملیاتی است. با توجه به گرانی مسکن و خودرو ما گزارشات قابل توجهی در این زمینه نیز داشته‌ایم. ما دو ممنوعیت در سامانه داریم اول ورود به حریم خصوصی افراد اکیدا ممنوع است و این سامانه جایی برای تسویه حساب‌های شخصی نیست پرونده‌هایی که منافع اشخاص در آن مطرح است در این سامانه جایی ندارد. وجه عمومی جرم در این سامانه مطرح می‌شود و مردم در جایی که حقوق عامه مورد تعدی قرار می‌گیرد را در این سامانه اطلاع دهند. در فاز اولی که در این سامانه در نظر گرفتیم بنا بر این بود از هر یک میلیون نفر سه هزار نفر عضو سامانه شوند، چرا که  نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم و حجم انبوهی از افراد را در سیستم داشته باشیم که توجیه نباشند. سخت‌گیری ما از این جهت است که سیاهی لشکر نمی‌خواهیم بلکه دنبال افرادی هستیم که دنبال تعامل و مسئولیت شهروندی خودشان باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز