خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان مطرح کرد:

ارتقای سطح کیفی خوابگاه‌های دانشجویی از اولویت‌های اصلی وزارت علوم

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۱۸۶

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشحویان در نشست مجازی خیرین آموزش عالی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ارتقای سطح کیفی خوابگاه‌های دانشجویی، از اولویت‌های اصلی وزارت علوم است.

به گزارش ایلنا، در این نشست که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وزیر علوم، دبیرستاد خیرین آموزش عالی و تعدادی از خیرین آموزش عالی که به صورت حضوری و مجازی با موضوع طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی، در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، صدیقی با بیان اینکه استفاده از خوابگاه مطلوب، فرصتی مناسب برای اجرای عدالت آموزش در کشور است و هیچ دانشجویی نباید به خاطر مشکلات رفاهی و نداشتن سرپناه از تحصیل در دانشگاه‌های خوب محروم شود، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۳، کار ارتقای سطح کیفی خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس پارامترهای موجود آغاز شد و خوابگاه‌ها در ۵ سطح کیفی تقسیم‌بندی شدند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد خوابگاه‌های ملکی عمر بالای ۲۰ سال دارند، افزود: خوابگاهی که تا حدی ارتقا می‌یابد، بعد از یکی دو سال به رتبه پایین‌تر می‌رود؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه خوابگاه فرسوده امکان درس خواندن را از دانشجو سلب می‌کند، فضا برای درس و پژوهش کمتر می‌شود که این امر در روحیه دانشجویان تاثیر منفی می‌گذارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه فرسودگی ساختمان خوابگاه‌ها و استفاده بیش از ظرفیت و تراکم در خوابگاه‌ها از موانع ارتقای کیفی این خوابگاه‌ها محسوب می‌شود، گفت: از سال ۹۵ تا ۹۸، ۲۰۹ میلیارد تومان صرف تعمیر، تجهیز و ارتقای کیفی خوابگاه‌ها شده که ۱۸۰ میلیارد تومان از طرف صندوق رفاه دانشجویان و مابقی از محل اجاره بهای خوابگاهی هزینه شده است.

وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان در سال ۱۳۹۸ با توجه به عدم تخصیص کامل بودجه‌اش، ۳۴۴ میلیارد تومان تسهیلات و وام دانشجویی پرداخت کرده و با توجه به شرایط فعلی کشور و شیوع ویروس کرونا، هم اکنون پرداخت اجاره بهای خوابگاه‌ها متوقف شده و پرداخت اقساط وام‌های دانشجویی هم مقرر شده تا با تاخیر پرداخت شود که همین کارهم مشکلات صندوق رفاه دانشجویان را بیشتر کرده است.

صدیقی با بیان اینکه هدف صندوق رفاه دانشجویان تامین وام دانشجو و کمک به دانشگاه‌ها در حوزه تغذیه و اسکان است، افزود: در شرایط تورمی امروز، فشار به مجموعه دانشجویی کار درستی نیست و باید تلاش کنیم به منابع عمومی صندوق رفاه دانشجویان توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو انتخاب ساخت خوابگاه و به روز کردن ساختمان‌های خوابگاهی موجود پیش روی ما می‌باشد، گفت: درخصوص ساخت خوابگاه جدید که بسیار هم مطلوب است، اقداماتی صورت گرفته که دانشگاه زمین در اختیار بگذارد و خیرین و صندوق رفاه دانشجویان با استفاده از تسهیلات بانکی در ساخت خوابگاه مشارکت کنند و امسال هم با در خواست ۲۷ دانشگاه در این خصوص موافقت شده است.

وی افزود: تعمیرات و به‌سازی ساختمان‌های موجود، هزینه کمتری را می‌طلبد و این امکان وجود دارد که این خوابگاه‌ها در تابستان و تعطیلی دانشگاه‌ها، بازسازی و بهینه سازی شوند و نگهداری آن از طریق اجاره بهای خوابگاه‌ها و منابع داخلی برعهده دانشگاه است.

صدیقی در ادامه گفت: از تعداد ۹۱۹ خوابگاه تحت نظارت صندوق رفاه دانشجویان، ۲۸۷ خوابگاه در رتبه چهار، ۱۴۶ خوابگاه رتبه سه، ۱۳۱ خوابگاه در رتبه ۲ و ۲۹۶ خوابگاه در رتبه یک قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۵۹ خوابگاه دانشجویی در رتبه ۵ و شرایطی نامطلوب قرار دارند، گفت: در حال حاضر برای ارتقای خوابگاه‌های رتبه چهار ۷۳۸ میلیارد تومان دو میلیون و برای ارتقای خوابگاه‌های رتبه ۵، ۲۳۶ میلیارد تومان نیاز داریم که البته اولویت با ارتقای خوابگاه‌های رتبه ۵ است و خیرین محترم می‌توانند در این زمینه کمک‌های شایانی بنمایند.

صدیقی با بیان اینکه در حال حاضر، ۲میلیون و ۳۷۵ هزار متر مربع مساحت کل خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور است، گفت: برای شفافیت در هزینه‌کرد خیرین محترم و اینکه این عزیزان بدانند که پرداختی‌هایشان چگونه هزینه می‌شود، سامانه‌ای با عنوان سامانه حامیان صندوق رفاه دانشجویان طراحی شده است که امروز افتتاح می شود تا بر اساس آن خیّر محترم بداند که سرمایه‌اش کجا و چگونه هزینه شود و گام به گام پیشرفت پروژه را دنبال کند.

در پایان این نشست سامانه حامیان صندوق رفاه دانشجویان با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز