خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شناسایی تعدادی دانش‌آموز مبتلا به کرونای بی‌علامت طی برگزاری امتحانات نهایی/ جلوگیری از شرکت مبتلایان در جلسه امتحان و مجاز کردن غیبت‌شان

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۱۷۹

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با اعلام شناسایی تعدادی دانش‌آموز مبتلا به کرونای بی‌علامت طی برگزاری امتحانات نهایی گفت: این دانش‌آموزان در جلسه امتحان شرکت نکردند و غیبت آنها نیز مجاز تلقی می‌شود.

«محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره میزان رعایت پروتکل‌های در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش گفت: پروتکل‌های ارائه شده به وزارت آموزش و پرورش در دو بخش دانش‌آموزی و اداری تنظیم شده است. بخش اداری دستگاه‌های آموزش و پرورش در سطح وزارتخانه تا استان‌ها دقیقا مشابه سایر ادارات دولتی هستند و هیچ تفاوتی باهم ندارند.

وی افزود: بنابراین دستورالعمل‌هایی که از سوی سازمان اداره استخدامی در رابطه با بحث مرخصی، فاصله‌گذاری اجتماعی، تامین مواد ضدعفونی کننده و ...ابلاغ شده، برای همه یکسان است.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره پروتکل‌های ابلاغ شده در حوزه دانش‌آموزی گفت: در حوزه دانش‌آموزی تاکنون در سه بخش پروتکل‌ها تنظیم و ابلاغ شده است. یک پروتکل بهداشتی در رابطه با بازگشایی مدارس بود که به مدت یک ماه از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد ادامه داشت.

محسن بیگی خاطرنشان کرد:‌ این دستورالعمل‌ها به استان‌ها ابلاغ شد، اما از آنجا که بازگشایی مدارس تکلیف نبود و دانش‌آموزان الزامی به حضور نداشتند، فقط دانش‌آموزانی که نیاز بود برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کنند، ملزم به رعایت این دسته از دستورالعمل بود. در ارزیابی‌هایی که ما داشتیم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برای رفع اشکال به مدارس مراجعه کردند.

وی در خصوص پروتکل‌های امتحانی اذعان داشت: بخش بعدی پروتکل‌‎ها درباره آزمون‌های حضوری مانند امتحانات نهایی بوده است؛ در این باره یک پروتکل‌ ویژه آزمون امتحان نهایی تنظیم و با مشارکت وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به استان‌های کشور ابلاغ شد. این پروتکل‌ها همچنان لحاظ می‌شود، زیرا امتحانات تا چهاردهم تیرماه ادامه دارند.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌هایی که ما انجام دادیم،‌ پروتکل‌های بهداشتی در مدارسی که آزمون امتحان نهایی دارند و باید دانش‌آموزان پایه دوازدهم حضور داشته باشند، رعایت می‌شود، از طرفی همکاران ما تلاش کردند فضاها و جانمایی‌های لازم را انجام دهند و همچنین حوزه‌های امتحانی نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در مدرسه تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. طبیعی است که بیرون از مدرسه کنترل و رفت و آمد آنها دست ما نیست، اما به آنها توصیه و آموزش داده شده که در تجمعات نباشند و از ماسک استفاده کنند.

محسن بیگی در خصوص پروتکل‌های مراکز علمی آزاد مانند زبان سراها گفت: یک پروتکل هم در رابطه با بازگشایی مراکز علمی آزاد و زبان سراها تنظیم شده بود که ابلاغ شده است. در واقع این مراکز مجوز گرفتند که با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی شوند. اینها برنامه‌هایی است که تا امروز تنظیم شده و برای دیگر اقدامات هم آموزش و پرورش برنامه ریزی می‎‎کند.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره بازنگری پروتکل‌ها توضیح داد: پروتکل‌هایی که عمومیت دارند، چندان نیاز به بازنگری نخواهند داشت. اگر قرار باشد بر اساس شرایط یا تغییراتی که در بحث‌های بهداشتی و علمی اتفاق می‌افتد، پروتکل‌ها تغییر کنند، حتما اعلام خواهد شد.

محسن بیگی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش سناریوهای مختلفی را برای بازگشایی مدارس دارد. پیش‌بینی‌های متعددی مطرح شده که قرار است مدارس به صورت زوج و فرد باشند؛ یعنی یک تعدادی از دانش‌آموزان در روزهای زوج و تعدادی دیگر در روزهای فرد به مدرسه بیایند، یا حتی گفته شده که یک بخشی از آموزش‌ها به صورت مجازی و یک بخشی به صورت حضوری باشد.

وی در ادامه افزود: بر اساس شرایط زیست بوم‌های هر منطقه ممکن است، در برخی از مناطق امکان تشکیل کلاس‌های حضوری به صورت کامل فراهم باشد و در برخی از مناطق دیگر این امکان نباشد. تصمیم‌گیری در این زمینه باید در شرایط و زمان خودش اعلام شود.

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا آماری از دانش‌آموزان مبتلا به کرونا دارید؟ گفت: اطلاعات خاصی از دانش آموزان مبتلا نداریم، زیرا مدارس تعطیل بوده و از این رو آماری نداریم. طی برگزاری امتحانات نهایی مشخص شده، دانش آموزانی داشتیم که تست کرونای آنها مثبت بوده، اما علامت بالینی ندارند این دانش‌آموزان در جلسه امتحان شرکت نکردند و غیبت آنها مجاز تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها به دستورالعمل‌های کلی توجه کرده و شایعات را نادیده بگیرند، همچنین سعی بر حفظ آرامش خود داشته باشند، زیرا بحث آرامش روان و استرس به خصوص در کودکان و نوجوانان مهم‌ترین نکته است. در عین حال باید مراقبت‌های تغذیه‌ای و حرکتی را هم در خانه داشتند باشند، زیرا بی‌توجهی به تغذیه و تحرک می‌تواند عوارضی بدتر از کرونا برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز