خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگیری ۲۰ نفر در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع/ به هیچ وجه عملیات مالچ‌پاشی نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۹۵۰

معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستگیری بالغ بر ۲۰ نفر در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در سطح جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد.

"مسعود منصور" معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی درباره ادامه فرایند مالچ باشی در برخی مناطق با وجود اعلام توقف مالچ‌پاشی در کشور گفت: از زمان اتخاذ این تصمیم به هیچ وجه دریافت مالچ جدیدی نداشتیم، اما زمانی که این تصمیم گرفته شد مقداری مالچ در مخازن ما در عرصه باقی مانده بود که اگر استفاده نمی‌شد ممکن بود منجر به آتش‌سوزی و مشکلات دیگری شود و از طرفی کیفیت و خاصیت خود را از دست می‌داد.

منصور با بیان اینکه به مدت یک هفته اجازه داده شد تا مالچ‌های موجود در مخازن استفاده شود، افزود: اکنون به هیچ وجه عملیات مالچ‌پاشی در جایی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اعلام فراخوان دریافت نقطه‌نظرات علمی و کارشناسی در خصوص مالچ‌پاشی طرحی ارائه شده است یا خیر، گفت: پیشنهاداتی آماده شده است که در مرحله تست و بررسی قرار دارد. ۱۷ نفر از متخصصان دانشگاه‌ها، موسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان، جوامع محلی و ان.جی.اوها همچنین پژوهشکده نفت نفراتی را معرفی کردند و به اتفاق همکاران ما در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کارگروهی را تشکیل دادند که یک سال فرصت دارند تا پروتکل‌های جدیدی را در خصوص این موضوع تدوین کنند و راهکار‌ها مشخص شوند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور گفت: بالغ بر  ۲۰ نفر در این زمینه دستگیر شدند و در اختیار مقامات قضایی قرار دارند. برخی از آنها بعضا اعتراف کرده‌اند که عمدا اقدام به ایجاد حریق کرده‌اند.

او در خصوص علت عمدی بودن این اقدام اظهار داشت: چرایی این اقدام، مجازات و چگونگی اقدام به ایجاد آتش در مراتع و جنگل‌ها باید از طریق مقامات قضایی اطلاع‌رسانی شود، اما برای ما واضح بود که برخی از این حریق‌ها به شکلی عمدی بوده است.

منصور افزود: البته اینکه می‌گوییم عمدی، ممکن است به دلیل اختلاف بین دو نفر و آسیبی که می‌خواهند به یکدیگر بزنند باشد که منجر به سرایت به سایر نقاط جنگل می‌شود و این موارد را نیز در دسته حریق‌های عمدی قلمداد می‌کنیم، اما عمده حریق‌های اتفاق افتاده غیرعمدی اما با عامل انسانی بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بی‌مبالاتی گردشگران، انداختن ته‌سیگار، روشن گذاشتن آتش و به آتش زدن مزارع که منجر به سرایت به جنگل‌ها شد از جمله علت‌ها است، البته به جز یک مورد که شائبه حریق وجود دارد، بقیه با عامل انسانی و عمدتاً غیرعمد و در برخی موارد عمدی بوده است که تعدادی دستگیر شده و علت آن بررسی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز