خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر بازرسی حوزه سلامت:

مردم شکایت خود از مراکز درمانی را به سامانه ۱۹۰ گزارش کنند/ نقض پروتکل‌ها در دفاتر پیشخوان در صدر شکایات‌

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۶۷۷

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت گفت: اگر در خصوص بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، اورژانس و حتی دارو شکایت و انتقاداتی از سوی مردم وجود دارد به راحتی می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ ما را آگاه کنند تا رسیدگی لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمدحسین حیدری، مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت ۱۹۰ ظهر امروز به صورت ویدئو کنفرانس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

حیدری در ابتدای این نشست اظهار داشت: من در ابتدا از افرادی که پروتکل ها را رعایت می کنند تشکر کرده و آنها را تشویق می‌کنیم تا در شهرهایی که در مناطق قرمز هستند شرایطی را به وجود بیاورند که به وضعیت زرد و سفید برسند. اگر در خصوص بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، اورژانس و حتی دارو شکایت و انتقاداتی از سوی مردم وجود دارد به راحتی می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ ما را آگاه کنند تا رسیدگی لازم انجام شود.

وی افزود: از همه تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه در برخی از شهرها به پیک اول نرسیده باشیم، مردم تلاش کنند تا با یک اقدام جمعی کووید ۱۹ را کنترل کنیم و کرونا را شکست دهیم. تمامی عوامل ما در حوزه وزارت بهداشت آمادگی دارند با همکاری کمیته انتظامی ستاد کرونا شرایطی را فراهم کنند تا هر گونه تخطی از پروتکل ها سریعا رسیدگی شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت ۱۹۰ گفت: مردم سفرها و تردد کمتر داشته باشند و حتما وسایل حفافظتی به ویژه ماسک را در ترددهای خود لحاظ کنند و شستن ۲۰ ثانیه دست‌ها را فراموش نکنند. تمام این شرایط می‌تواند به کشور ما کمک کند تا خدماتی که توسط بخش بهداشت ودرمان در حال انجام است نتیجه بخش باشد.

وی درباره نظارت بر فعالیت قهوه خانه‌ها گفت: از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره قهوه خانه‌ها مقرر شد که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی آنها انجام شود اما طبق بررسی‌ها یک بخشی از این قهوه خانه‌ها به نحوه نشستن آن افراد در کنار هم و یک بخش آن نحوه عرضه قلیان مورد بررسی قرار گرفت که البته باید به صورت ضربتی‌تر در این مورد اندیشیده شود.

حیدری گفت: درباره قهوه خانه‌ها و  قلیان سراها از قبل هم پروتکل‌هایی داشته است، اما اکنون باید پایش دقیق‌تری نسبت به آنها صورت بگیرد.‌ پایش‌های دانشگاهی ما در این زمینه لحاظ شده که باید با جدیت دنبال شود. اگر مردم به قهوه خانه‌ها نروند شکایتی هم نخواهند داشت از این رو در وهله اول این مردم هستند که نباید به قهوه خانه‌ها بروند. نتایج پایش‌های ما درباره قهوه خانه ها هفته آینده مشخص می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت ۱۹۰ گفت: بیشترین شکایت مردم در این ایام و در طول سه ماه گذشته مربوط به بیمارستان‌ها بوده که نوع خدمات ارائه شده از سوی آنها موجبات شکایت مردم را فراهم کرده بود. یک مورد شکایت دیگر هم مربوط به پرداخت هزینه‌ها برای درمان بوده است.

حیدری گفت: در حوزه ۱۹۰ با توجه به اهمیت حوزه، روند پاسخگویی متفاوت است، به طور مثال دیر رسیدن آمبولان در کمتر از ۱۲ ساعت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در حیطه درمان و بهداشت حداکثر زمان رسیدگی به شکایات۷۲ ساعت است. اگر این شکایت در اورژانس بیمارستان‌ها باشد سریعا گزارش آن در لحظه به سوپروایزر همان بیمارستان داده شده و بررسی می‌شود.

وی افزود: ما از سال قبل سامانه‌ای طراحی کردیم که بتوانیم توسط آن بهتر با شکایت کننده ارتباط داشته باشیم و هم با حوزه‌های پاسخ دهنده ارتباط بهتری بگیریم. در این سه ماه متاسفانه عملیات آی تی ما با مشکل مواجه شد و موجب شد که کار اندکی به تاخیر بیافتد.

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه توصیه بر این بود که بیماران کرونایی بعد از ترخیص تا زمان بهبودی کامل به نقاهتگاه یا هتل‌ها بروند، چه تدبیری در این زمینه اتخاذ شده است؟ گفت: دقیقا به همین دلیل نقاهتگاه‌ها را در نظر گرفتیم تا افراد بعد از ترخیص به آنجا مراجعه کنند. البته هتل‌هایی هم در نظر گرفته شده بود، اما برای بیمارستان‌هایی بود که تخت خالی نداشتند، خوشبختانه با توجه به افت بیماری در ماه گذشته مراجعه به نقاهتگاه‌ها عملیاتی نشد، چرا که بیماران پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان‌ها تمایل داشتند که به خانه بروند، همچنین برخی خانواده‌ها نیز این ادعا را داشتند که می‌توانند فضای خانه را برای بیماران و حتی خودشان که در سلامت بودند، ایزوله نگهدارند.

حیدری بیان کرد: به همین خاطر ایزوله کردن منزل افرادی که بیمار بهبودیافته داشتند، مورد تاکید بود. در برخی از منازل افراد می‌توانستند به شکل جداگانه از توالت‌‎های فرنگی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت افزود: سرویس دهی به بهبودیافتگان کرونا توسط خانواده‌ها آنها به مراتب بهتر صورت می‌گیرد، اما باید بحث ایزوله شدن در خانه‌ها هم اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: در مواجه با عدم رعایت پروتکل‌ها باید بگویم که ما با عملیات قهری نمی‌توانیم پروتکل‌ها را اجرایی کنیم.

حیدری در واکنش به تعرفه‎های بیش از حد تعیین شده برای آزمایشات و درمان بیماران کرونایی گفت: اگر گزارشی در این زمینه و یا در زمینه دریافت زیر میزی از سوی پزشکان و درمانگاه‌ها دریافت کنیم قطعا بررسی و برخورد خواهیم کرد.

وی درباره نظارت بر هواپیماها گفت: ما در بازرسی که از برخی هواپیمایی‌ها داشتیم دیدیم که خوشبختانه پروتکل‌ها را رعایت کردند، همچنین بحث وجود و ارائه ماسک به همه مسافران رعایت شده بود ولی شاید برای مردم سوال باشد که چرا ظرفیت پروازها تکمیل است و فاصله گذاری اجتماعی انجام نمی‌شود؟ اگر چرخش هوا داخل هواپیما به شکل مرتب انجام شود دیگر فرقی ندارد که افراد در کنار هم یا با فاصله زیاد بنشینند.

وی افزود: اما نکته‌ای که خیلی مهم بوده این است که با وجود تهویه در هواپیما مردم به هیچ عنوان نباید ماسک را از مقابل بینی خود خارج نکنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190 در پاسخ به این سوال که چند درصد مردم پروتکل‌‎ها را رعایت می‌کنند؟ گفت: مردم قبلا به خطرات ناشی از عدم رعایت پروتکل‌ها 80 درصد اعتقاد داشتند اما اکنون تنها 20 درصد اعتقاد دارند. البته در برخی از مکان‌هایی که تجمع و ازدحام وجود دارد مانند متروها رعایت پروتکل به صورت صد در صد است.

حیدری درباره شکایت از اصناف گفت: به محض اینکه صنفی مجاز به بازگشایی می‌شود،‌ شکایت‌های آنها هم سراریز می‌شود ولی بیشترین شکایت مردم از دفاتر خدماتی است. به تعبیر دیگر بیشترین شکایت‌ها از دفاتری است که خدمات مربوط به ادارات دولتی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال گزارشی از صف‌های طولانی مردم برای تمدید و یا گرفتن دفترچه‌های بیمه دیده شده است. به همین خاطر اعلام کردیم نیازی به تمدید دفترچه به شکل فیزیکی وجود ندارد.

وی در خصوص کشف و ضبط محموله های جمع آوری شده در زمینه تجهیزات مورد نیاز کرونا گفت: محوله‌های ضبط شده در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته و پرونده ویژه‌ای درباره کیت‌های تشخیصی در دست بررسی داشتیم که رسیدگی دقیق درباره آن در حال انجام است.

حیدری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بعضا خود کادر درمان هم پرتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، گفت:‌ من بعید می‌دانم که کادر درمان پروتکل‌ها را رعایت نکنند.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190 در خصوص نظارت بیشتر بر سالن‌های زیبایی که در حال فعالیت هستند گفت: بحث آرایشگاه‌ها هم پروتکل‌های خاص خودشان را دارند اما ما تاکنون گزارشی در رابطه با این مورد نداشتیم. درباره وضعیت این موضوع حتما بررسی دوباره خواهیم داشت تا مورد بازرسی قرار بگیرند.

وی درباره نظارت بر آزمایشگاه‌ها و اینکه چرا برخی از آزمایشگاه‌ها بعضا جواب یک آزمایش را منفی و سپس مثبت اعلام می‌کنند گفت: آزمایش PCRبه واسطه کیت‌ها انجام می‌شود،‌این کیت‌ها هم معمولا بسته به شرکت سازنده False negative  و false positive  متفاوت است. این مساله در ابتدای شیوع کرونا زیاد رخ می‌داد اما با بررسی انستیتو پاستور در حال حاضر میزان خطای False negative  و false positive   به حداقل رسیده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و رئیس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حوزه سلامت 190  در پایان گفت: معمولا مراکزی که از طرف وزارت بهداشت معرفی می‎‌شوند چنین خطایی نخواهند داشت اما اگر مردم مراجعه کنند و احیانا چنین موضوعی را ببینند به ما بگویند تا آن را بررسی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز