خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جنگل‌ها مطرح کرد:

کاهش شدید اعتبارات پروژه بیابان‌زایی/ توقف یکساله مالچ‌پاشی

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۶۳۴

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نسبت به کاهش شدید اعتبارات سازمان جنگل‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.

مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم گفت: از سه دهه قبل که کنوانسیون مقابله با بیان زایی تشکیل شد یکی از دل نگرانی ها این بود که فشار بیش از حد به طبیعت وارد نشود. مصرف گرایی و تولید انبوه زباله پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت و متاسفانه برخی از پیامدهای آن را شاهد هستیم.

او ادامه داد: این که نزدیک به سه میلیارد نفر از مردم جهان در معرض آسیب های ناشی از بیابان زایی هستند و ۱۲ میلیون هکتار از عرصه های مستعد کشاورزی در آستانه تخریب و یارها شوند یک هشدار جدی است.

منصور گفت: پیش بینی ها می گوید نیاز ما به منابع آب و غذا تا سال ۲۰۵۰ به ترتیب ۵۰ و ۵۵ درصد رشد می کند. در حالی که هم اکنون نیز نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر در معرض فقر و گرسنگی قرار دارند.

رئیس سازمان جنگل ها با بیان اینکه کشور به رغم اینکه در منطقه خشک قرار دارد، به دلیل وجود ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی که ۱۴ میلیون هکتار آن به عنوان مناطق بحرانی بیابان است در سال ۷۵ با تصویب مجلس به کنوانسیون ملحق شد گفت: الحاق ما به کنوانسیون با تشکیل کارگروهی بود و براساس تصویب این کارگروه سازمان جنگلها به عنوان دبیرخانه کنوانسیون انتخاب شد.

منصور با بیان اینکه در کشور ما در امر مقابله با بیابان زایی جزو کشورهای پیشرو است گفت: بیش از ۶ دهه است که فعالیت ها در این زمینه انجام می شود و نتیجه آن ایجاد ۲ میلیون جنگل دست کاشت بود.

او گفت: سازمان در سال ۹۸ با عنایت رهبر و اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی و حمایت دولت و مجلس عملکرد موثری داشته است.

وی با اشاره به عملکرد سال گذشته سازمان گفت: در ۲۲ استان بیابانی در ۴۴۸ موقعیت اقدامات ما انجام شده است و حدودد ۱۲۷ هزار هکتار را پوشش داد که در ۴۴ هزار هکتار آن نهال کاری و ۱۰ هزار هکتار مالچ پاشی انجام شد.

منصور در ادامه توضیحاتی درخصوص مالچ پاشی ارائه داد و گفت: با توجه با دیدگاه های مختلف یک وقفه یکساله در مالچ پاشی ایجاد کردیم و فراخوانی برای همه شرکت های دانش بنیان دادیم تا جایگزینی معرفی کنند و از همه مجامع دانشگاهی و موسسین یک نماینده خواستیم تا یک پروژه تدوین کنند و سال آینده با دقت و دانش بیشتری اقدامات انجام شود.

او با بیان اینکه در سال ۹۹ با کاهش شدید منابع اعتباری روبرو هستیم و اعتبارات به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده، گفت: اما پیش بینی شده در ۱۲۱ هزار هکتار بیابان زایی انجام دهیم.

منصوری از وزیر جهادکشاورزی درخواست کرد تا اجرای ۱۲۱ هزار هکتار بیابان زایی در سال جاری انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز