خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا اعلام شد:

کارِ کودک نسبت به قبل کرونا کمتر شده است/ توانمندسازی اقتصادی کودکان کار در دستور کار شهرداری

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۴۲۵

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی گفت: توانمندسازی اقتصادی کودکان کار در دستور کار این سازمان است و امیدواریم بتوانیم براساس امکانات در سال جاری این برنامه را اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته شهردار تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای، دستور منع به کارگیری کودکان در فرایند جمع‌آوری پسماند را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه معاونت خدمات شهری و محیط زیست موظف شده است با همکاری شهرداری‌های مناطق نسبت به اجرای طرح کاهش پسماند اقدام کند تا زمینه شکل‌گیری زباله‌گردی کاهش یابد. همچنین شهرداران مناطق موظف شده‌اند، مطابق نظام نامه‌های فنی و اجرایی، جمع‌آوری پسماند و قراردادهای موجود از طریق نظارت بر عملکرد پیمانکاران پسماند و برخورد با متخلفان از به کارگیری کودکان کار در این فرایند جلوگیری کنند.

در پی ابلاغ این بخشنامه «محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز از مردم درخواست کرده است، زباله‌گردی را از طریق شماره تماس ۱۳۷ به شهرداری تهران گزارش کنند.

ابلاغ این قانون در حالی است که به کارگیری کودکان کار در گذشته نیز ممنوع بوده است، و تاکنون از سوی پیمانکاران شهرداری تهران به آن توجه جدی نشده است.

«سید مالک حسینی» سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ابلاغ این بخشنامه و بی‌توجهی پیمانکاران شهرداری نسبت به عدم بکارگیری کودکان در جمع‌آوری پسماند، گفت: براساس قانون، ساماندهی کودکان کار با بهزیستی است و شهرداری تهران نیز همکاری خوبی با بهزیستی دارد.

شهرداری همیشه در معرض اتهام عدم برخورد با پیمانکاران حوزه پسماند است

او ادامه داد: شهرداری همیشه در معرض این اتهام است که با پیمانکاران به ویژه حوزه پسماند برخوردی  نمی‌کند، اما این بخشنامه تصریح می‌کند که بکارگیری کودکان در فرایند زباله‌گردی ممنوع است. ضمن اینکه در قراردادهای پسماند بند مشخصی برای ممنوعیت به کارگیری کودکان وجود دارد و در صورت تخطی پیمانکار، مجازات‌هایی برای آنها مشخص شده است.

حسینی اظهار داشت: شهردار با قاطعیت و جدیت از شهرداران مناطق و سازمان بازرسی شهرداری خواسته است که بر این مساله نظارت دقیق داشته باشند.

او ادامه داد: پیمانکارانی که با شهرداری قرارداد دارند، معمولا از کودکان استفاده نمی‌کنند، بلکه ممکن است گروه‌هایی که پیمانکار نیستند، نسبت به این کار اقدام کنند و این تصور غیردقیق شکل بگیرد که الزاما پیمانکاران شهرداری از کودکان استفاده می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند بر روی طرف قرارداد با خود اعمال نفوذ داشته باشد، ادامه داد: در اینجا از مردم نیز درخواست مشارکت کردیم، ضمن اینکه در یکی از بندهای ابلاغی این بخشنامه تاکید شده است که تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد مخازن موجود زباله در سطح شهر حذف شوند که در پی آن شکل جمع‌آوری زباله تغییر می‌کند و این اتفاق بسیار مهمی است، چرا که با اجرای آن، زباله خشک قابل برداشت وجود ندارد، لذا زباله گردی به تدریج موضوعیت خود را از دست خواهد داد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: از نظر ما کودک کار معلول این شرایط است و اگر تصمیم به برخورد انضباطی و یا اعمال قانون باشد، این موضوع باید متوجه پیمانکاری شود که از کودک کار استفاده می‌کند و نه کودکی که ناخواسته و به اجبار وارد چرخه زباله‌گردی شده است.

او افزود: هر چند از زمان حضور آقای حناچی به عنوان شهردار تهران این نگاه حاکم شده است، اما با ابلاغ رسمی این راهبرد در قالب بخشنامه مقابله با پدیده زباله‌گردی کودکان، می‌توان آن را نقطه عطفی در مواجهه با این آسیب اجتماعی در شهرداری دانست.

او با تاکید بر اینکه باید تمرکز از روی کودک کار بر روی کسی باشد که از آنها استفاده می‌کند، گفت: شهرداری براساس مسئولیت اجتماعی خود نسبت به اجرای این کار اقدام کرده است و تکلیف قانونی در قبال آن ندارد، از سوی دیگر برای ورود شهرداری به حوزه کودکان کار ممنوعیت‌هایی هم وجود دارد. اکنون از لحاظ مسئولیت اجتماعی بر روی نظام‌های اجرایی فرایندهایی را وضع و اجرا می‌کنیم که بتوانیم زمینه کار کودک را به حداقل برسانیم.

درخواست شهرداری برای مشارکت مردم فرار رو به جلو نیست

حسینی با بیان اینکه معتقد نیستم درخواست از مردم برای مشارکت در این کار فرار رو به جلو است به فرایندی که این سازمان برای اجرای این بخشنامه در نظر گرفته اشاره کرد و افزود: در جریان اجرای این ابلاغیه که به زودی اتفاق می‌افتد، تیم مددکاری در منطقه حضور پیدا می‌کند و با کودک وارد گفت‌وگو و به خانواده او وصل می‌شود. در این بین اگر مردم کسی را معرفی کنند با کودک برخورد نمی‌شود، بلکه کودک در چتر حمایتی مبتنی بر مددکاری قرار می‌گیرد. در این فرایند خانواده او مشخص و به ما کمک می‌شود تا به اطلاعات دقیق‌تری برای برنامه‌ریزی‌های بعدی دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: هرآنچه اکنون مطرح است براساس تخمین و برداشت‌های موجود است، لذا این مشارکت به ما کمک می‌کند تا به یک ظرفیت دقیق برسیم. در این فرایند از ان.جی.او ها و تیم‌‌های مددکاری خودمان نیز استفاده می‌کنیم و اگر مردم در آن براساس مسئولیت اجتماعی مشارکت کنند، در فرایند زمانی اتفاق خوبی رخ می‌دهد.

توانمندسازی اقتصادی کودکان کار در دستورکار شهرداری

 سرپرست سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی کودکان کار در دستور کار این سازمان است، گفت: براساس امکانات امیدواریم بتوانیم در سال جاری این برنامه را اجرایی کنیم. با این کار برای کودکی که مجبور است، در این جایگاه قرار گیرد یک محل درآمد پیدا می‌کنیم، اما مردم نیز باید همراهی کنند و به کودک کار خیابانی کمک‌های غیرهدفمند نکنند.

حسینی با بیان اینکه این بخشنامه گام بسیار موثری در جلوگیری از بکارگیری کودکان کار است، گفت: شهرداری تهران در یک دهه اخیر مشخصا با جزئیات مساله‌ای را برای مقابله با کار کودک و به صورت دستور کار ابلاغ نکرده بود و انجام آن شعاری نیست و باید آن را تقویت کنیم.

فعالیت کودکان کار نسبت به قبل از کرونا کمتر شده است

او در خصوص اجرای این ابلاغیه در مناطق مختلف گفت: این بخشنامه به همه مناطق ابلاغ شده است. جنس زباله‌گردی در مناطق مختلف تهران با توجه به نوع زباله‌ها متفاوت است و شهرداران نسبت به این موضوع دغدغه دارند و همه مناطق به طور همزمان باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات  و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین درخصوص تغییرات تعداد کودکان کار در پی شیوع کرونا اظهار داشت: آمار دقیقی دراین خصوص ندارم، اما براساس مشاهدات میدانی برخی فعالان این حوزه، فعالیت کودکان کار نسبت به قبل از کرونا کمتر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز