خبرگزاری کار ایران

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد:

لزوم مستندسازی اقدامات بهداشتی بهشت زهرا در بحران کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۸۲۰

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن اشاره به تلاش‌های مدیران و کارکنان سازمان بهشت زهرا در بحران کرونا، بر لزوم مستندسازی اقدامات این سازمان در دوران شیوع کووید-19 تاکید کرد.

 

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی - فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در دیدار با رییس سازمان بهشت زهرا و با حضور در جمع کارکنان این سازمان، ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه مدیران و کارکنان، اقدامات این آرامستان را تجلی یک حماسه ملی و فراملی دانست. 

وی با اشاره به نقش بی بدیل این سازمان برای مقابله با بحران کووید-۱۹، تصریح کرد: قبل از بحران کرونا هم نحوه مدیریت بهشت زهرا (س) نماد مدیریتی عالمانه و هوشمندانه در تسریع امور و رضایتمندی مراجعان محسوب می شد، طبیعی است چنین مدیریتی در برخورد با بحران متفاوت، بیشتر جلوه پیدا می کند.

وی ادامه داد: این بحران محک و سنجه مدیریت تطبیقی در کشور و به طور اخص در استان تهران بود، تیم سازمان بهشت زهرا سرافراز و رو سپید بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه افرادی که به آرامستان ها مراجعه می کنند، در اوج سوگواری، بسیار متالم هستند، تصریح کرد: در اینچنین غلیان هیجانات منفی فرد، صحبتی از رضایتمندی و توجه به فرآیند محوری، ممکن است گزاف باشد، اما وقتی مردم متاثر از مدیریت هوشمندانه و منظم بهشت زهرا تقدیر می کنند، این بسیار ستودنی است.

زالی افزود: تاکنون علی رغم تراکم شدید کار در بحران کرونا، حتی یک مورد گزارش مبنی بر انجام نشدن امور یا موکول آن به زمان دیگر در بهشت زهرا مشاهده نشد. این  نشان می دهد اوج کرامت و تکریم خانواده سوگواران صورت گرفته است.

وی با اشاره به شرایط موجود در آرامستان و تدفین غریبانه فوتی ها توسط بازماندگان بر اثر کرونا، ادامه داد: اگر کارکنان بهشت زهرا وارد عمل نمی شدند، کار بر روی زمین می ماند چون برخلاف شرایط معمول باید از نزدیکی خانواده ها به متوفیان جلوگیری می شد. حرف از حماسه آفرینی در این سازمان مستند است و کلامی احساسی نیست.

زالی بیان کرد: یکی از نقاط داغ برای گسترش بیماری در اپیدمی ها آرامستان ها هستند، چراکه رعایت پروتکل های بهداشتی در میان افراد متالم و متاثر بسیار کمرنگ است. اوج رعایت ملاحظات بهداشتی در بهشت زهرا به نقطه ای رسید که نه تنها این آرامستان به نقطه شیوع این بیماری تبدیل نشد بلکه به عنوان نقطه ای امن در کاهش و تقلیل ابتلا عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع یک افتخار بین الملی است، گفت: تمامی کارها در سازمان بهشت زهرای تهران بر اساس نظم و اصول حاکم بر کرامت، رسومات و تشریفات بدون کاستی صورت گرفت که تبلور و تجلی یک زنجیره مدیریتی کامل است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، عنوان کرد: رعایت پروتکل های بهداشت و صیانت از شهروندان که برنامه راهبردی این سازمان بود، به خوبی محقق شد. در این بحران هیچ دغدغه ای در خصوص سرایت بیماری از آرامستان در ذهن اعضای ستاد نبود.

وی صیانت از پرسنل بهشت زهرا را نیز امری بسیار مهم دانست و اظهار کرد: به دلیل شتاب و چالش هایی که در اپیدمی ها وجود دارد، یکی از گروه های آسیب پذیر، پرسنل آرامستان هاست. انجام ۵ مرحله غربالگری در سازمان بهشت زهرا گامی بسیار مهم محسوب می شود. اقدامات بهداشتی در این آرامستان باید مستند و در مجلات بین المللی چاپ شود.

زالی در ادامه این دیدار برای ثبت علمی این افتخار بهداشتی اعلام آمادگی کرد و گفت: برخی از گروه ها و اقشار خدمت رسان خوشنامان گمنامند. حماسه آفرینی آنها را باید به مردم نشان دهیم.

وی تصریح کرد: پیوست عالمانه آکادمیک در میان گروه مدیریتی و خدماتی سازمان بهشت زهرا به خوبی دیده می شود.

زالی در پایان بر کاربرد لفظ حماسه آفرینی در مجموعه بهشت زهرا تاکید کرد و گفت: به طور ویژه از رییس و کارکنان این سازمان قدردانی می کنم. اشتراک نگاه جهادی و علمی موجب شد، آرامستان بهشت زهرا تبلور یک حماسه ملی و فراملی باشد.

کارکنان بهشت زهرا پیشتاز خدمت رسانی برای مقابله با کرونا بودند

در ادامه فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در جمع کارکنان خدوم این سازمان حضور یافت و ضمن تقدیر و تشکر از تلاشگران این حوزه برای مقابله با کرونا، خطاب به آنها گفت: وظیفه خود می دانم از طرف اعضای ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از مساعی، تلاش های ارزنده شبانه روزی، سخت کوشانه و جهادی برادران و خواهران در بهشت زهرا قدردانی ویژه داشته باشم.

وی ادامه داد: پرسنل در بهشت زهرا، حماسه آفرینان ایثارگری هستند که با تلاش مضاعف، رضایتمندی را بر دل و روح جریحه دار خانواده های متوفیان که سوگوارانه و با غم و اندوه به آنها مراجعه می کردند، نشاندند. 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان کرد: یکی از گروه هایی که پیشتاز خدمت رسانی برای مقابله با کرونا در شهر تهران بودند و بسیار خوش درخشیدند، کارکنان سازمان بهشت زهرا هستند، باید به آنها آفرین و خداقوت گفت.

زالی با اشاره به لزوم پرداختن بیش از پیش به نقش پرسنل این سازمان در رسانه ها، اظهار کرد: هر چه در رسانه ها، به ویژه رسانه ملی از تلاش های آنها یاد شود، باز هم  کافی نیست، زحمات کارکنان بهشت زهرا به قدری برجسته و ستودنی است که زبان از تقدیر آنها قاصر است.

وی سختی کار پرسنل این سازمان را کنار مسئولیت معمول‌شان، تطهیر و تدفین پیکر متوفیان بر اثر کرونا اعلام کرد و افزود: در این بحران آنها حتی از دیدن خانواده هایشان نیز محروم بودند، اما نه تنها در ایران این کار به یک کار ممتاز خدماتی تبدیل شد، بلکه این افراد یک حماسه بین المللی آفریدند و دست مریزاد ویژه باید به آنان گفت.

زالی با بیان اینکه انجام کار کارکنان در بهشت زهرا چه در ابعاد تطهیر، تغسیل و تکفین بسیار پیچیده است، گفت: در کنار همه تلاش‌های سختی که انجام شد، دو موضوع مورد غفلت واقع نشد و آن هم حفظ کرامت متوفیان است؛ علی رغم اینکه بیماران عفونی بودند، خطر سرایت وجود داشت و کار با اینها جسارت متفاوتی می‌خواست، اما باز هم در این مورد کوتاهی رخ نداد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، ادامه داد: دومین نکته جامعه ایرانی و اسلامی، علاوه بر حفظ مسائل انسانی، دغدغه وابستگان متوفیان وجود کاستی‌های شرعی در جریان کار غسل دادن و کفن و دفن کردن است، در این خصوص اطمینان خاطر به مردم شریف تهران می‌دهیم در کنار رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی، ابعاد شرعی، انسانی و حقوق مربوط به متوفیان در حداکثر استاندارد انجام شده و می‌شود.

وی در این دیدار تصریح کرد: امیدوارم نماینده خوبی بوده و مجموعه قدرشناسی استان تهران را به مجموعه بهست زهرای استان تهران منتقل کرده باشم. از خانواده های محترم پرسنل این سازمان که سنگرگاه های اجتماعی پنهانی هستند، تشکر ویژه دارم و خداقوت می گویم.

تلاش‌ها برای مقابله با بیماری کرونا در سازمان بهشت زهرا بدون تلفات بوده است

در ادامه سعید خال - مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) نیز در این دیدار بیان کرد: آرامستان بهشت زهرا ۲۵ تیر ۱۳۴۹ تاسیس شده است، این آرامستان در زمره بزرگترین آرامستان های جهان قرار دارد و به لحاظ امکانات و تجهیزات، بهشت زهرا بزرگترین آرامستان جهان اسلام است.

وی در خصوص همه گیری کووید-۱۹، ادامه داد: بحران کرونا اتفاقی بی سابقه و غیرقابل تصور را در بهشت زهرا رقم زد که بحرانی بسیار طولانی بوده است.

خال، افزود: برنامه ریزی برای بحران در این آرامستان بسیار سریع اتفاق افتاد. حفظ سلامت جان کارکنان بهشت زهرا، حفظ جان مردم و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در کنار ملاحظات شرعی از دغدغه های این سازمان بود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، با اشاره به غربالگری ۳ هزار و ۲۰۰ پرسنل سازمان در ۵ مرحله، تصریح کرد: تاکنون یک تلفات هم در این سازمان ثبت نشده است.

خال، ضمن تشکر از هماهنگی موجود در ستاد فرماندهی مقابله با بیماری کرونا، عنوان کرد: فرمانده این ستاد بدون هیچ کوتاهی و فوت وقت، تمام مطالبات سازمان را فراهم کرد و در عرصه مدیریت کرونا بسیار خوب عمل شد. سازمان بهشت زهرا در کنار کادر پزشکی و مردم است.

وی در پایان بر لزوم مستند سازی و تدوین کتاب در زمینه کرونا تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی ها باید ادامه داشته باشد تا مردم همچنان هوشیار باشند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زالی در حاشیه این دیدار از قسمت عروجیان بازدید کرد و در قطعه شهدای خدمت نیز حاضر شد.

همچنین فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در ادامه دیدارهای خود به بازماندگان شیرین صفوی، پرستار بخش اورژانس شیمیایی بیمارستان بقیه الله تسلیت گفت و بر محل خاکسپاری او حاضر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز