خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

تجهیز مناطق دارای بوستان‌های جنگلی به تجهیزات آتش‌نشانی

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۲۹۷

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تجهیز مناطق دارای بوستان‌های جنگلی به تجهیزات آتش‌نشانی خبر داد.

«زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آتش‌سوزی سریالی در بوستان‌ها و پارک‌های تهران طی روزهای اخیر گفت: آتش‌سوزی در تابستان در پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی بیشتر به واسطه گرمای هوا و تابش نور خورشید و همچنین رهاسازی برخی اشیا از جمله شیشه و فلزات در پارک‌ها رقم می‌خورد. 

او ادامه داد: البته سهل‌انگاری و بی‌توجهی کسانی که در پارک‌ها تفرج می‌کنند و از فضای آن استفاده می‌کنند نیز در بروز این مساله موثر است. از شهروندان انتظار می‌رود، وقتی از پارک‌ها به عنوان میراث طبیعی شهر استفاده می‌کنند، حتما اصول بهداشتی و محیط زیستی را رعایت کنند و از به جای گذاشتن هرچیزی که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود، جلوگیری کنند. 

نوری با بیان اینکه بعضا ممکن است برخی با شوخی و مواردی از این دست نیز اقدام به آتش زدن علف‌ها کنند، تصریح کرد: این اقدام اگرچه ممکن است به نظر سحطی و کوچک به نظر برسد، اما یک مرتبه گسترده می شود و منطقه وسیعی را دربر می گیرد. 

درخواست از شهروندان برای رعایت اصول بهداشتی در پارک‌ها

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به بارش‌های قابل توجه سال جاری اظهار داشت: بارش‌های قابل توجه سال جاری و به حداقل رسیدن تردد در پارک‌ها به دلیل شیوع کرونا باعث شد تا شاهد رشد علف‌ها در پارک‌ها باشیم که بعد از مدتی به علف‌ها و بوته‌های خشک تبدیل می‌شوند و خود این موارد از جمله عواملی هستند که می‌توانند به سرعت آتش سوزی را از یک نقطه کوچک فضای سبز به نقاط دیگر گسترش دهند. 

نوری با بیان اینکه مدیریت شهری تلاش می‌کند تا به موقع در عرصه حضور داشته باشد، افزود: خوشبختانه آتش‌نشانی به موقع وارد عمل شده و از توسعه آتش به بخش های دیگر جلوگیری می‌کند.

نوری تصریح کرد: گزارش‌های آتش‌نشانی نشان می‌دهد، از اردیبهشت ماه تا شهریور بیشترین آتش‌سوزی در سطح پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی رخ می‌دهد که شدت آن در سال‌های مختلف متغیر است، امسال نیز به دلیل بارش‌های زیاد و رویش علف‌ها و گرمای هوا کوچکترین بی توجهی منجر به اشتعال علف‌ها و توسعه آتش می‌شود. 

تجهیز مناطق دارای بوستان‌های جنگلی به تجهیزات آتش‌نشانی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به توسعه سوزنی برگ‌ها در اغلب بوستان‌های دست کاشت تهران که کمترین مقاومت در برابر آتش‌سوزی را دارند، نوع پوشش گیاهی چقدر در آتش‌سوزی روزهای اخیر اثرگذار بوده است، گفت: سازمان بوستان‌ها دستورالعمل‌هایی دارد و براساس آن اقدام می‌شود. در بوستان‌ها بخشی از گونه‌ها سوزنی برگ و بخشی از آنها پهن برگ هستند که براساس دستورالعمل سازمان بوستان‌ها کاشت می‌شوند. 

 او با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با شهرداران مناطق ۱،۴،۵،۱۵،۱۹،۲۲ اظهار داشت: در این جلسه دبرای ۱۳ بوستان جنگلی و بزرگ سطح شهر تهران تمهیدات و دستورالعمل‌های لازم منظور شد. همچنین تجهیزات آتش‌نشانی مربوط به آتش فراهم و مقرر شد، در مناطقی که از بوستان‌های جنگلی برخوردار هستند، این تجهیزات توزیع شود. 

نوری ادامه داد: در این جلسه نسبت به علف‌زنی و از بین بردن بوته‌های خشک و تجهیز عرصه‌های پارک‌ها به آتش‌بر تاکید شد. 

او ادامه داد: این آمادگی، نظارت و کنترل در فصل تابستان وجود دارد، اما از همه شهروندان درخواست داریم، همکاری کنند و هم حضور آنها در پارک‌ها حتما با رعایت فاصله اجتماعی باشد و سعی کنند، در پارک‌ها خیلی تجمع نداشته باشند. 

اجتناب از استفاده مواد آتش‌زا در پارک‌ها و بوستان‌ها

نوری با تاکید بر اینکه پارک‌ها و فضای سبز تهران سرمایه های شهر هستند که باید از آنها حفاظت شود، تصریح کرد: در کنار استفاده از مواهب طبیعی در پارک شهروندان سعی کنند، نسبت به جمع آوری زباله اقدام کنند و از استفاده از مواد آتش‌زا و هرچیزی که می‌تواند، باعث ایجاد حریق شود، اجتناب کنند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا نباید در پارک‌ها بیلبوردهای حاوی پیام‌های آموزشی و فرهنگی بیشتری درباره حفاظت از فضای سبز و نقش فردی در جلوگیری از بروز حادثه در عرصه طبیعی نصب شود؟ گفت: پیام‌های آموزشی در پارک‌ها وجود دارد، اما باید بیشتر شود و مدام باید به مردم گفته شود. نباید از تذکر دادن و کار فرهنگی و آموزشی پرهیز و متوقف شود، بلکه باید به صورت دائم و مستمر وجود داشته باشد، اما مردم هم باید رعایت کنند. 

رشد آتش‌سوزی فضاهای سبز نسبت به مدت مشابه سال گذشته

نوری با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی گفت: باید آموزش به شهروندان درخصوص جمع‌آوری زباله و نقش آنها در محیط دائما آموزش و اطلاع‌رسانی شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا میزان آتش‌سوزی در سال جاری نسبت به سال قبل رشد چشمگیر و محسوسی داشته است؟ گفت: بله، اما با توجه به گزارش‌های آتش‌نشانی و تحلیل‌هایی ارائه شده و رویش‌های گیاهی در پی بارش‌ها طبیعی است. 

شهرداری در علف‌چینی دقت کند

نوری همچنین در خصوص قطع گونه‌های ارزشمند توسط نیروهای خدماتی شهرداری تاکید کرد: گونه های ارزشمند در تمامی فضاهای سبز شهری وجود ندارد و مربوط به نقاط خاصی است، اما شهرداری در علف‌چینی باید دقت کند  و زیر نظر کارشناسان و متخصصان علف‌زنی انجام دهند تا گونه‌های ارزشمند و ذخیره‌های ژنتیکی از بین نرود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز