خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ثبت ۱۴۶ میلیارد تومان زکات فطریه در سامانه کمیته امداد امام خمینی

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۴۰۸

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) از ثبت ۱۴۶ میلیارد تومان زکات فطریه در سامانه زکات امداد تا اوایل هفته گذشته خبر داد و گفت: بیشتر زکات ها از طریق سنتی و صندوق ها جمع آوری است.

«محمد سراب‌نشین» مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمع آوری زکات فطریه در سال جاری گفت: دبیرخانه شورای عالی زکات در دبیرخانه‌ شورای زکات در استان‌ها نیز مستقر هستند. ذیل این دبیرخانه شورای استانی‌ نیز صندوق‌های زکات امداد هستند و هم موسسات مراکز نیکوکاری، موسسات و خیریه‌ها از آن ستاد مجوز می‌گیرند.

وی ادامه داد: مصرف زکات به این صورت است که ما به دفاتر امداد و موسساتی که ذیل این ستاد زکات فعالیت می‌کنند ابلاغ کردیم همان روزی که زکات را جمع‌آوری  می کنند در همان روز نیز به مصرف برسانند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در جمع‌بندی درآمدهای کلی زکات این موسسات، خیریه‌ها و صندوق‌هایی که در روستاها استفاده می‌شود باید به دبیرخانه شورای عالی زکات که در امداد امام خمینی است گزارش دهند. این گزارشات باید در سیستم امداد ثبت شوند. ثبت این گزارشات کمی زمان‌بر است یعنی مصرف زکات در همان روزی است که زکات جمع‌آوری می‌شود اما آمارهایی که از مراکز برای ما می‌آید باید به مرور ثبت در سیستم شود.

سراب‌نشین تصریح کرد: در حال حاضر نیز بخشی از آمارهای مربوط به زکات ثبت شده‌اند و بخشی از آن نیز در روزهای آینده در سامانه ثبت خواهند شد. مبلغ ۱۴۶ میلیارد تومان زکات فطره تا اوایل هفته پیش در سامانه ثبت شده‌است و مجموع فطریه عام، فطریه سادات، کفارات عمد و کفارت غیرعمد است.

وی ادامه داد: ممکن است افکار عمومی تصور کنند همانطور که ثبت آمار زکات فطریه به مرور در سامانه ثبت می‌شود همانطور هم به مرور مصرف می‌شود در حالی که اینگونه نیست و مصرف زکات در همان روز اول اتفاق می‌افتد و قبل از عید فطر به تمامی دفاتر استانی اعلام کرده‌ایم لیست از نیازمندان آماده کنند و در همان روز که زکات فطریه جمع‌آوری می‌شود در همان روز نیز به حساب این افراد واریز شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که مبلغ زکات فطره برای چه تعداد خانوار پرداخت شده است، تصریح کرد: در حال حاضر آمار دقیق را نمی‌دانم اما در سیستم جامع امداد مشخص است و می‌توان آن را رصد کرد. اما به طور کلی تمام و کمال در همان روز یا روز بعد از عید فطر به حساب مددجویان و نیازمندان دارای اولویت چه در امداد امام خمینی و چه تحت پوشش موسسات و مراکز خیریه باشند، قرار می‌گیرد. از آنجا که مصرف کفارات زمان خاصی ندارد کفارات را به مرور تبدیل به نان و مشتقات آن کرده و به مرور در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند.

سراب‌نشین خاطرنشان کرد: هر مبلغی از فطریه در هر مکانی جمع‌آوری شود برای همان محل مصرف می‌شود و اینگونه نیست مجموع زکات را برای کل استان‌ها هزینه کنیم بلکه هر مبلغی که در هر محله، شهر، استان و... جمع‌آوری می‌شود برای همان منطقه هزینه می‌شود.

وی همچنین درباره جمع‌آوری زکات گفت: عمده زکات فطریه که هر ساله دریافت می‌شود از مصلی‌ها، مساجد و مکان‌هایی که به صورت عمومی نماز برگزار می‌شود. همانطور که می دانید امسال در مصلی ها نماز برگزار نشد و در مساجد هم به ندرت و کم رونق نماز عید فطر به دلیل بیماری کرونا برگزار شد. ما برای اینکه در واقع بتوانیم به اشکال مختلف شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند از طریق آن زکات فطریه را بپردازند صندوق ها را در درب مساجد یا محل هایی که نماز برگزار شد قرار داریم همچنین در دفاتر امداد و میادین شهری و روستایی سعی کردیم که این صندوق ها را برای جمع آوری زکات فطریه مستقر کنیم. 

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) یاد آور شد: با وجود اینکه امسال نماز عید فطر در مصلی ها برگزار نشد نسبت به زمان مشابه احتمال می دهیم که با رشد مواجه شویم البته هنوز همانطور که گفتم تمامی زکات فطریه جمع آوری شده در سامانه ثبت نشده است البته با توجه به اینکه نماز به طور گسترده برگزار نشد ما انتظار رشد نداشتیم اما این احتمال وجود دارد که نسبت به سال قبل رشد هم داشته باشیم. 

سراب‌نشین درباره جمع آوری زکات فطریه با روش های نوین گفت: بیشترین میزان زکات فطریه ای که ما امسال جمع آوری کردیم از طریق همان صندوق های مستقر شده بوده است البته ما تلاش کردیم از امسال با توجه به شیوع کرونا از روش های نوین استفاده کنیم و اطلاع رسانی گسترده ای در این زمینه داشتیم اما همانطور که گفتم بیشترین میزان از حجم زکات فطره جمع آوری شده از طریق همان روشهای سنتی بوده است. 

وی ادامه داد: تلاش ما این است که روش های نوین جمع آوری را برای سال های بعد گسترش دهیم البته امسال نیز نسبت به سال گذشته میزان بیشتری از زکات توسط روش های نوین جمع آوری شد. اما تلاش ما این است که به سمت استفاده از روشهای نوین برویم تا هم زحمت کمتری برای مردم ایجاد شود و هم هزینه جمع آوری کمتر شود و از طرفی هم سریعتر و در مدت زمان کمتری به دست نیازمندان برسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز