خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

جشن‌های عروسی امروز، دلیل سوگواری‌های فردایمان خواهد بود/ در صورت تداوم وضعیت فعلی آمار مرگ‌ومیر کرونا سه رقمی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۲۷۳

وزیر بهداشت گفت: اگر وضعیت فعلی استمرار پیدا کند، مرگ‌ و میر کرونا می‌تواند سه رقمی شود و موفقیتی که عرصه بین‌المللی و در حفاظت از مردم بدست آوردیم، از دست برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر بهداشت در حاشیه مراسم کشوری شدن طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار داشت: بسیاری از افراد دستاوردهای ما در مدیریت کرونا را ساده قلمداد می‌کنند. این موفقیت به هیچ عنوان ساده نیست.

او تصریح کرد: بنده در سفر مشهد دیدم که مسافران هواپیما چگونه نزدیک به هم نشسته‌اند و حتی از ماسک هم استفاده نمی‌کنند. مردم می‌دانند که ما در این اپیدمی چه کشیدیم، بنابراین این مشاهدات خستگی را در تن ما باقی گذاشت.

 نمکی گفت: امروز شاهد دو اتفاق بد هستیم، یکی اینکه مردم فکر می‌کنند کرونا تمام شده است. البته وقتی مردم دل به دریا می‌زنند یعنی به ما (دولت و وزارت بهداشت) اعتماد دارند و این پیام مثبتی برای ما است. ولی در کنار آن پیام بدی هم وجود دارد. مردم نمی‌دانند که کرونا می‌تواند به راحتی بازگردد. بنده بارها این مثال را زده‌ام که با این روال، دقیقه نود ما در گوشه‌های این سرزمین از کرونا گل خواهیم خورد. عادی انگاری مردم نگرانی اصلی ما در موضوع کرونا است، دوم اینکه مسئولان هم دچار این توهم شده‌اند و به ما فشار می‌آورند که کرونا تمام شده است و اجازه آغاز کار را صادر کنید.

وی با تاکید بر اینکه کرونا تمام نشده است، بلکه خطر یک پیک مجدد ما را مدام تهدید می‌کند، گفت: یک باور غلط هم این است که کرونا در فصل گرما جمع می‌شود و این بخاطر نگاهی بود که به سارس و مرس داشتیم. اما این ویروس شباهتی به اجداد خود ندارد و نباید فریب آن را بخوریم.

او افزود‌: الان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه و هرمزگان ما گرفتار پیک هستیم. مرگ و میر را به زیر سی درصد آورده بودیم. آوردن این آمار به زیر سی درصد کاری بسیار مشقت بار است. نفس کادر درمان و متولیان گرفته شد تا این اتفاق افتاد. اگر این وضعیت استمرار پیدا کند مرگ‌ و میر ما می‌تواند سه رقمی شود و آبرویی که در عرصه بین‌المللی بدست آوردیم و موفقیتی که در حفاظت از مردم بدست آوردیم، از دست برود. ما بسیار خواهش کردیم که مراسم برگزار نکنید. جشن عروسی امروز شما دلیل سوگواری و عزاداری فردای شما خواهد بود. اما دیدیم که مردم خوزستان دید و بازدید و روبوسی و مراسم‌ها را انجام دادند.

وی گفت: مدیریت کرونا کاری بسیار سخت است. کشوری در اوج تحریم، بی‌پولی و با هزار دغدغه‌ی دیگر باید این بحران جهانی را کنترل کند. ما همزمان که در استان خوزستان با کرونا مبارزه می‌کنیم، بحث بیماری‌های بومی همیشگی را هم داریم. ما همه اینها را باید ببینیم و نمی‌توانیم بخاطر کرونا از بیماری‌های دیگر چشم‌پوشی کنیم. بخاطر همین از مردم خواهش می‌کنم قدری به ما رحم کنند. در واقع به خودشان و همکاران ما رحم کنند و ماسک و فاصله گذاری را جدی بگیرند.

نمکی بیان کرد: کرونا تمام نشده است. در تهران علائمی از افزایش بیماری را مشاهده می کنیم. ما مرتب دیدبانی و رصد می‌کنیم. آزمایشگاه‌هایمان را تا 50 برابر افزایش دادیم. اما این به معنای این نیست که بحران برطرف شده است.

وی بیان کرد: برخی تصور می‌کنند ویروس آرام‌تر و نجیب‌تر شده است. این غلط است. ویروس به مراتب نانجیب‌تر شده است. ویروس در خوزستان جوان قربانی می‌گیرد. در سیستان و بلوچستان افراد 34 یا 40 ساله فوت می‌کنند. سه روز پیش در بندرعباس یک پرستار 42 ساله بدون هیچ بیماری زمینه‌ای فوت کرد. یعنی ویروس چهره چموش‌تری از خود بروز می‌دهد.

وی در خصوص طرح ترافیک بیان کرد: بنده خدمت آقای شهردار، در خصوص طرح ترافیک عرض کردم که ما موافق تراکم جمعیت در محدوده طرح ترافیک نیستیم. برای ما امروز مهار کرونا مهمترین موضوع است. و این در حالی است که متاسفانه به ناوگان حمل و نقل ما (مترو و اتوبوس) اضافه نشده است. ماسک را اجباری کرده‌ایم اما این ماسک اجباری را در ساعت پیک، یک پیرزنی که نمی‌تواند نفس بکشد بر صورت خود نگه می‌دارد؟ وقتی این ناوگان ترمیم نشد و تعداد اتوبوسی که می‌گفتیم را به مجموعه اضافه نکردیم، قطعا ما به عنوان متولیان سلامت ایستادگی می‌کنیم تا حداقل مردم بتوانند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

او افزود: وزیر کشور، در جلسه‌ای که داشتیم گفتند که در ساعت رفت و آمد مردم به محیط کار، دوربین‌های طرح ترافیک خاموش بمانند و تنها مانع ورود برخی از پلاک‌های شهرستان شویم که وارد تهران و محدوده طرح ترافیک می‌شوند. در رابطه با سلامت مردم با هیچ کس مماشات نمی‌کنیم. حتی اگر دو درصد افزایش بار مسافر در سامانه حمل و نقل داشته باشیم و فاصله‌گذاری‌ها بهم بریزند، تصمیمات دیگری خواهیم گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز