خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر علوم؛

آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۱۵۲

آیین تکریم سعدان زکایی و معارفه غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با حضور منصور غلامی وزیر علوم، معاونان وی و برخی مسئولان دانشگاه‌های کشور در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، غلامی در آغاز این آیین ضمن تشکر و قدردانی از مجموع زحمات و تلاش‌های دکتر زکایی در مدت زمان مسئولیت وی در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: قطعاً زحمات ایشان در آموزش عالی کشور فراموش نشدنی است و آثار مثبت آن سال‌ها، باقی و جاری خواهد بود.

وی همچنین از قبول مسئولیت از سوی دکتر منتظر نیز قدردانی کرد و افزود: امیدواریم مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و کل بخش‌های آموزش عالی کشور با نظرات و اقدامات دکتر منتظر و بهره‌مندی از تجربیات دکتر زکایی بیش از پیش سبب تحقق اهداف این مرکز شود.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط فعلی آموزش عالی کشور مطرح کرد: در حال حاضر آموزش عالی در موقعیتی قرار گرفته که هم نقدهای جدی به آن وارد شده و هم امیدهای قوی نسبت به آن وجود دارد. انتظار بسیار بالای جامعه و مجموعه علم و فناوری برای راهگشایی و حل مسائل به مراکز آموزش عالی بسته شده است.

وی با بیان اینکه وجود برخی از ضعف‌ها در هر مجموعه گسترده‌ای از جمله آموزش عالی بدیهی ا‌ست، عنوان کرد: به‌طور کلی بحث نظارت و ارزیابی در هر شرایطی ضرورت دارد اما در برخی شرایط این امر اهمیت بیشتری میابد.

غلامی ادامه داد: در حال حاضر مأموریت رفع اشکالات و برطرف‌کردن کاستی‌ها بر عهده مرکز ناتک (مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت) است که قطعاً بدون همکاری مراکز نظارت دانشگاه‌ها توفیقات لازم حاصل نخواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت از مرکز ناتک بیان کرد: ما باید به‌طور مستمر مرکز را حمایت کنیم و با قدرت پای این امر بایستیم زیرا ساماندهی و آمایش مراکز آموزش عالی، مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، کیفی سازی آموزش عالی و اثرگذاری تحقیقات علمی در مشکلات کشور زمانی می‌تواند در یک چارچوب مطلوب و مستقل عمل کند که توجه به نظارت‌ها را به طور جامع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نظارت به معنای مچ‌گیری نیست بلکه به معنای هماهنگی در اجرای درست ضوابط، بخش‌نامه‌ها و حرکت در مسیر صحیح اهداف و برنامه‌های آموزش عالی از طریق رفع کاستی‌ها و شاخص کردن نقاط قوت است، گفت: ارتباط مستمر و محترمانه با مجموعه‌های علمی بسیار مهم است و قرار نیست در این مرکز نقش ناظم به معنای اخص را ایفا کنیم چراکه ما در واقع کمک‌کننده بهبود کیفیت در مراکز آموزش عالی جوان هستیم.

غلامی با تأکید بر حفظ جایگاه و شأن رؤسای دانشگاه‌های کشور افزود: رؤسای دانشگاه‌ها شخصیت‌های معتبر علمی کشور هستند و نباید در هیچ بخشی، رفتاری صورت گیرد تا این افراد احساس آزردگی و کم لطفی کنند لذا تأکید داریم که حفظ جایگاه والای این عزیزان همیشه مدنظر قرار داشته باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه طبعاً وظیفه سازماندهی و هماهنگی مرکز ارزیابی و نظارت وزارت علوم ایجاب می‌کند تا مواردی را رؤسای دانشگاه‌ها منتقل کند، مطرح کرد: اهداف و برنامه‌های آموزش عالی در برنامه‌های کلان کشور مشخص است که طبق قانون تا زمانی که برنامه جدیدی جایگزین آن نشده، موظف به اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: در هر دوره چندساله در برنامه کلان توسعه ملی کشور فرصت داریم تا نظرات کارشناسانه آموزش عالی را منتقل کنیم. از طرفی هم در برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها این فرصت وجود دارد تا اعمال نظر و اصلاحات جدید صورت گیرد و هم در ظرفیت‌هایی که در بازنگری ضوابط و مقررات آیین‌نامه‌ها داریم و جزو اختیارات وزارت علوم است، این امر دیده شده است که ما باید این نظرات را به یک ایده و نظر جمعی و سازمانی تبدیل کنیم تا اثرات خود را به خوبی داشته باشد.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر حمایت و قدردانی از مراکز نظارت و ارزیابی استان‌ها و استفاده از شخصیت‌های مقبول علمی در مراکز نظارت و ارزیابی نیز تأکید کرد.

وی در پایان گفت: ما در کنار هم تلاش می‌کنیم تا آموزش عالی کشور با تمامی اهداف خود رشد و بالندگی داشته باشد و قطعاً بدون کار موثر مرکز ناتک این امر محقق نخواهد شد. امیدواریم روز به روز جایگاه مسئولیت‌ها طوری تثبیت شود که تغییر مدیران سبب تغییر رویه و انحراف مسیر نشود و در طول زمان آمد و شد مدیران سبب هم‌افزایی و پیشبرد هرچه بهتر امور شود.

در ادامه این برنامه سعدان زکایی رئیس پیشین مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم ضمن شکرگذاری از خداوند به پاس ۶ سال و نیم خدمت در مرکز ناتک گفت: خدمت در این مدت توفیقی بود که نصیب بنده شد و از وزیران محترمی که طی این مدت با حسن ظن و بزرگواری از مرکز ناتک حمایت و بحث کیفیت را به یک گفت‌گوی قالب تبدیل کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

وی حضور غلامی را برای مرکز ناتک یک غنیمت دانست و از شورای معاونان و مراکز نظارت و ارزیابی استان‌ها به دلیل تمامی همیاری‌ها و تعامل‌های سازنده قدردانی کرد.

زکایی در ادامه با اشاره به تلاش‌های مستمر مجموعه ناتک گفت: خوشبختانه مجموعه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، متشکل از نیروهای بسیار متخصص و کارآمد است که خالصانه و دلسوزانه جهت پیشبرد اهداف مرکز تلاش می‌کنند.

رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخشی از کار نظارت نشان دادن نقاط قوت و بخش دیگری نیز نشان دادن نقاط ضعف است، اظهارداشت: طی مدت زمان مسئولیت در این مرکز تلاش شد تا عادلانه و منصفانه وظایف خود را به انجام برسانم اما ممکن است برخی اقدامات سهواً سبب آزردگی خاطر تعدادی از دوستان و همکاران شده باشد که بنده از همه این عزیزان طلب حلالیت می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه دکتر منتظر به مدت ۲ سال به عنوان مشاور در مرکز ناتک حضور داشتند، گفت: امیدوارم مرکز نظارت و ارزیابی با نیروهای کارآمد خود و با مدیریت دکتر منتظر، گام‌های موثر و بزرگی را در جهت تحقق اهداف بر دارد.

در ادامه نیز منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با اشاره به ویژگی‌های برجسته اخلاقی و شخصیتی زکایی گفت: بنده از سال ۱۳۶۷ توفیق داشتم تا در بازه‌های زمانی و حوزه‌های مختلف با دکتر زکایی همکاری مشترک داشته و از سجایای اخلاقی ایشان بهره‌مند باشم.

وی افزود: ادب و اخلاق، پایبندی به اصول و صلابت رای مبتنی بر دیدگاه عمیق نسبت به مسائل و خیرخواهی جزیل مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های اخلاقی دکتر زکایی است. در واقع ایشان همیشه یک محبت پدرانه و یک مدیریت حکیمانه نسبت به همه همکاران داشته و دارند.

منتظر در ادامه با اشاره به لزوم داشتن نظام سیاستگذاری موفق تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم یک نظام سیاستگذاری موفق داشته باشیم باید ۳ بخش سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ارزیابی و نظارت را تقویت کنیم. تلاش ما در این مرکز این است تا این ۳ محور را در امتداد هم و در یک مسیر رو به رشد برای نظام علمی کشور پیش ببریم.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در پایان اظهارداشت: امیدوارم خداوند توفیق خدمت مضاعف به بنده عنایت کند و این راه مسیری باشد تا در انتها تأثیرات مثبت و مطلوبی در مجموعه آموزش عالی کشور گذاشته باشد البته این امر مگر با رهنمودهای دکتر غلامی و مسئولان وزارت علوم و تجربیات دکتر زکایی محقق نخواهد شد.

در ادامه این آیین نیز غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی و خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم ضمن بیان ویژگی‌های برجسته اخلاقی زکایی از مجموع تلاش‌های وی برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور قدردانی و تشکر کردند.

همچنین در این مراسم علاوه بر اینکه برخی از مسئولان دانشگاه‌ها نیز ضمن تشکر از زحمات زکایی، نکاتی را در خصوص فعالیت‌های مراکز نظارت و ارزیابی در دانشگاه‌ها و ارتباط آن‌ها با مرکز ناتک مطرح کردند، معاونان و تعدادی از همکاران مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و خاطراتی از دوران طولانی تصدی زکایی در این مرکز بیان نمودند.

هفته گذشته به دنبال درخواست استعفای سعدان زکایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با آن موافقت و  غلامعلی منتظر را به سمت رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه منصوب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز