خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

"کرونا" هنوز ضعیف نشده/ مصرف قلیان بین دختران ۱۵ تا ۱۸ سال در حال افزایش است/اجرای طرح ترافیک از ۱۷ خرداد

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۶۹۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس نه ضعیف شده و نه از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مجازی با اصحاب رسانه گفت: این تصور که ویروس با گرم شدن هوا ضعیف می‌شود، غلط است. الان در سطح دنیا رتبه دوم و سوم، برزیل و روسیه است. برزیل منطقه گرم است و روسیه منطقه سرد است. یعنی ارتباط معناداری بین دمای هوا و ویروس نیست. هر کسی از خانه بیرون می‌آید ماسک داشته باشد،ثابت شده است که استفاده از ماسک می تواند پیشگیرانه باشد.

وی افزود: نیازی به ماسک N95 نیست و حتی یک ماسک پارچه‌ای هم برای پیشگیری کافی است. با توجه به اینکه مساجد و پاساژها بازگشایی شده‌اند، رعایت این نکات بیش‌ از پیش مهم است. ویروس نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. اگر اطمینانی برای مدیریت حاصل شده است، بخاطر رعایت مردم است. اگر این رعایت صورت نگیرد، این ویروس حتی در شهرهایی که کنترل شده است، بازمی‌گردد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از هر 100 نفری که تست می‌کنیم 12 نفر مثبت هستند. البته نیاز به بستری ندارند و می توانند در منزل پرستاری شوند. پیدا کردن این افراد برای ما مهم است.

وی بیان کرد: ما در تحریم هستیم و همین الان دست ما برای تهیه برخی ابزار بسته است. با زحمات تولیدکنندگان و کادر درمان توانستیم مدیریت آبرومندی داشته باشیم. خیلی از مردم اگر صبح بیرون نیانید ممکن است شام شب نداشته باشند. این است که باید کرونا را از وجوه متعدد بررسی کنیم. اینکه تا کی می شود معیشت مردم را تعطیل یا حمایت کرد سوال مهمی است. ما مجبوریم در کنار بازگشایی کسب و کار سلامت را درک کنیم. همچنین باید فرهنگ، دین، عبادت و معیشت را در نظر بگیریم. این ویروس فعلا دست از سر ما بر نمی دارد. بنابراین باید همه مسائل را بررسی کنیم.

رئیسی اشاره کرد: نظارت‌ها وجود دارد. مردم نسبت به سه هفته پیش، بر اساس مطالعات بیشتر به سمت عادی تلقی کردن اوضاع رفته‌اند. ما دیگر از ویروس نمی‌ترسیم اما می ‌ترسیم مردم آن را عادی تلقی کنند. نقش وزارت بهداشت در ستاد کرونا کلیدی است. اما اگر تصور این است که حرف‌های ما رعایت می‌شود، درست نیست. بدترین جایی که درباره پروتکل‌ها عمل می ‌کنند تهران است که در هفته گذشته از 60 درصد به 57 درصد رسیده است. اگر ما می‌خواهیم از مترو استفاده کنیم باید ماسک داشته باشیم. این حداقل حفاظت برای فرد است. اگر بخواهیم خودروها را آزاد بگذاریم مشکلات خاص خود و بویژه‌ آلودگی هوا را خواهیم داشت، اما تمام کشورها به سمت بازگشایی پیش می‌رود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ما افزایش پیدا نکرده اما تعداد مبتلایان سرپایی ما بیش‌تر می ‌شود. تشدید نظارت‌ها در دستور کار ما است. هشدار می‌دهیم که اگر مردم رعایت نکنند وارد پیک دوم می‌شویم.

رئیسی بیان کرد:  امروز در کل دنیا 360 هزار مرگ در ارتباط با کرونا داریم. اما دخانیات سالانه 8 میلیون نفر را می‌کشد. یکی از موضوعاتی که در ارتباط با کرونا و دخانیات مطرح است، این است که افراد سیگاری دچار بیماری مزمن ریوی هستند و آنها مستعد ابتلا به بیماری‌های مسری از جمله کرونا هستند. نکته دیگر سیستم ایمنی بدن است که با دخانیات تضعیف می‌شود. کرونا در سرطان ریه 33 درصد کشندگی دارد.

وی در ادامه گفت: 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور است  که اگر همین مقدار درست باشد سالانه 18 هزار میلیارد تومان دود می شود و 30 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت تحمیل می‌کند. سایر هزینه‌های اقتصادی می‌تواند به 70 هزار میلیارد تومان برسد. براساس آخرین آماری که دست ما است، حدود 10 درصد مردم کشور ( بالای 18 سال) روزانه سیگار استفاده می‌کنند البته در روستاها قلیان بیشتر مصرف می‌شود. استان‌های مرکزی، البرز، قزوین و آذربایجان غربی بالاترین مصرف سیگار را دارند. بالای 30 درصد سیگاری‌ها مردان هستند. بالاترین میزان مصرف دخانیات در گروه سنی 40 تا 55 سال است. اما مطالعات نشان می‌دهد آمار استعمال نوجوانان هم نگران‌کننده است.

رئیسی گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث کاهش مصرف سیگار شود مالیات است. کشور ترکیه مالیات سیگار را بالای هفتاد درصد برد و میزان مصرف آن سقوط کرد. اما خبر بد این است که کشورهای جهان سوم بزرگترین بازار سیگار است. ممکن است تا چند سال دیگر از تنها مصرف کنندگان باشیم.

وی گفت: مرگ و میر‌ها بخاطر مصرف دخانیات در کشور 60 هزار نفر است. بحث سرطان‌ها ارتباط نزدیکی با دخانیات دارد. سالانه آمار مرگ‌ومیر به دلیل دخانیات 6 تا 5 درصد افزایش پیدا می‌کند. بحث رشد مبتلایان به سرطان ارتباط مستقیم با سیگار دارد. مصرف قلیان بین دختران 15 تا 18 سال در حال افزایش است و می‌تواند به سلامت کشور آسیب جدی بزند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص احتمال افزایش مسافرت در پایان هفته گفت: هرگاه مردم پروتکل‌ها را رعایت کردند و سفر نرفتند، دو هفته بعد نتایج آن را دیدیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که در شهرهای پاک ما فرد آلوده وجود نداشته باشد. مهم‌ترین استراتژی مقابله با کرونا ماسک است و دستکش موثر نیست. بهتر است که افراد بجای استفاده از دستکش دست‌های خود را بشورند و دستکش می‌تواند خطرناک باشد. ماسک یعنی پارچه‌ای دور بینی و دهان پیچیدن و اینکه زنان روسری خود را جلوی بینی خود بگیرند کار ماسک را می‌کند.

رئیسی گفت: پروتکل یک عصای جادویی نیست. پروتکل دستورالعمل‌هایی است که اگر عمل نشود تاثیری ندارد. خیلی از مسئولان به اتکای پروتکل دستورات بازگشائی می‌دهند. پروتکل مانند جوشاندن گندآب برای فردی است که از تشنگی می‌میرد. این به معنای این نیست که او آب پاکیزه می‌خرد. این پروتکل‌ها تا الان دو ورژن بازنگری شده‌اند و باز نیز نیاز به بازنگری دارد. در بسیاری از مشاغل پروتکل‌ها اجرایی نبود و ما با نظارت و همفکری با اصناف و بن‌گاه‌ها بازنگری‌ها را انجام می‌دهیم.

وی افزود:  بسیار از تجمعات غیرقابل قبول است. از هفته دیگر با جدیت برای اجباری شدن  ماسک در تجمعات ( بازار، مترو ، خیابان‌های شلوغ، مساجد، پاساژ) می‌ایستیم. توصیه ما این است که اگر از خانه خارج می‌شوید ماسک بزنید. اما اگر کسی در تجمعات حضور دارد حتما باید ماسک بزند.

رئیسی بیان کرد: کرونا تا زمان زیادی مهمان ما خواهد بود و شکی در آن نداریم. باید منتظر تولید واکسن آن باشیم که امسال به دست ما نخواهد رسید. بنابراین باید خودمان را آماده زندگی مسالمت‌‌امیز با کرونا کنیم. این منوط به تغییر سبک زندگی ما است. باید از کسی که می‌دانیم کرونا دارد فاصله بگیریم. این الان انجام می‌شود ولی در آنفولانزا از افرادی که آنفولانزا داشتند دوری نمی‌کردیم. این تغییر سبک زندگی مردم است. اما همه وزارت‌خانه ها باید به یک سوال جواب دهند؛ اینکه وزارتخانه چگونه ادامه کار بدهد اما کرونا را کنترل کنند. به طور مثال چطور یک قصاب، خشک شو یا رستوران و ... تعطیل نشوند اما منبع انتقال ویروس هم نباشند.

وی بیان کرد: کد رهگیری بر بسته‌‌های سیگار سال 94 اجرا شد. ما می‌توانیم بفهمیم که محصول در کجا تولید شده است و کجا به مصرف رسیده است. بحث قاچاق را بزرگنمائی می‌کنند تا بتوانند تولید داخلی را بالا ببرند. ما 55 میلیارد مصرف سالانه سیگار داریم و 70 میلیارد تولید داریم. سال پیش تنها 3 میلیارد سیگار قاچاق شده است که در قبال 55 میلیارد عددی نیست. قاچاق را افرادی مطرح و پررنگ می‌کنند که می‌خواهند مالیات سیگار پایین بماند و تولید آن را بالا نگه دارد. ظرفیت سیگار در کشور به 100 میلیارد نخ رسیده است که این امکان را می‌دهد ایران صادرکننده سیگار باشد، این برای یک کشور اسلامی افتخار نیست.

رئیسی گفت: ما بحث سنجش را برای مدارس مدارس شروع می‌کنیم. اما با استفاده از سیستم نوبت‌دهی. خوشبختانه والدین کودکان محصل بسیار دقت می‌کنند و این فرصت بزرگی برای ما است. بازگشائی مدارس با استقبال 3 درصد دانش‌اموزان مواجه شد. احتمالا والدین نگذاشتند دانش‌آموزان به مدرسه بیایند. ما نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی برای بازگشائی مدارس داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: گزارشی که تا 31 اردیبهشت 99 ادر شده است، 19018 واحد قلیان عرضه می‌کرده‌اند. 40 درصد این اصناف به مسئولیت شخصی و داوطلب جمع کردند. اما 8008واحد پلمپ شدند و بسیاری از قلیان‌سراها برخورد جدی گرفتند و قلیان‌های آنها جمع‌آوری دارد. همچنین ته سیگار به بزاق افراد آغشته است و می‌تواند  منشا ویروس باشد.

وی در ادامه گفت: 55 میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور داریم. اگر همین مقدار درست باشد سالانه 18 هزار میلیارد تومان دود می شود و 30 هزار میلیارد تومان هزینه سلامت تحمیل می‌کند. سایر هزینه‌های اقتصادی می‌تواند به 70 هزار میلیارد تومان برسد. براساس آخرین آماری که دست ما است، حدود 10 درصد مردم کشور ( بالای 18 سال) روزانه سیگار استفاده می‌ کنند. 14 درصد کل مصرف کنندگان هستند. در روستاها 15.4 درصد است و در شهرها 13.6 درصد داریم. البته در روستاها قلیان بیشتر مصرف می‌شود. استان‌های مرکزی، البرز، قزوین و اذربایجان غربی بالاترین مصرف سیگار را دارند. بالای 30 درصد سیگار مربوط به مردان است. بوشهر بالاترین رتبه مصرف قلیان را دارد. بالاترین میزان مصرف دخانیات در گروه سنی 40 تا 55 سال است. اما مطالعات نشان می‌دهد آمار نوجوانان هم نگران‌کننده است.

رئیسی گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث کاهش مصرف سیگار شود مالیات است. کشور ترکیه مالیات سیگار را بالای هفتاد درصد برد و میزان مصرف آن سقوط کرد. اما خبر بد این است که کشورهای جهان سوم بزرگترین بازار سیگار است. ممکن است تا چند سال دیگر تنها مصرف کنندگان باشیم. قانون مالیات سیگار براین اساس است که مالیات تولیدات داخل 25 درصد است. تولیدات خارجی 40 درصد است. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت مالیات زیر 60 درصد را بی‌اثر می‌داند. بنابراین  مالیاتی که بر دخانیات بسته می‌شود برای حمایت از تولید داخل است نه برای مصرف کمتر. اما یک اقدام خوب انجام شده است و نرخ جریمه این تخلفات 200 درصد افزایش یافت.

وی گفت: اولین خواهش ما از مجلس یازدهم این است که پروتکل‌ها را رعایت کنند. ان‌شالله مجلسی سالم، شاد داشته باشیم که درگیر بیماری نشوند. دوم اینکه ما تنها قانون را از مجلس انتظار داریم. کمک کنند تا برنامه ششم و پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت اهداف ما و نیازمند حمایت است. امیدواریم در مالیات بر دخانیات هم ما را یاری کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: پارک چیتگر تجمات زیادی دارد، باید نسبت به پارک‌های بزرگ دیگر سخت‌گیرانه تر باز شود. این موضوع در رابطه با سواحل هم بوده است. باید از نظر روحی هم از جامعه حمایت کرد. اینکه فرد در محیط پارک قدم بزند، از رفتن به پاساژ و خیابان بهتر است. این بیماری نیاز به مسئولیت اجتماعی دارد. بسیاری از مراسم عروسی برگزار شد و داماد و صاحب سالن بازداشت شد. اما با عروسی‌هایی که در خانه برگزار می‌شود چه می‌توان کرد.  اگر فردی بیمار باشد و اعلام نکند و به سرکار بروند، به زعمی معصیتی را مرتکب شده است. کار مغایر اصول اخلاقی و انسانی و مسئولیت اجتماعی است.

وی اشاره کرد: طرح ترافیک از 17 خرداد بازمی‌گردد. اما باید توجه کنید که ما سامانه حمل و نقل خوبی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز