خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی ثبت‌نام بیش از یک میلیون کلاس اولی در سال تحصیلی جدید/ ممنوعیت اخذ هزینه بابت برگزاری آزمون و کتاب کمک درسی

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۹۲۴

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام از اول خرداد تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و تلاش شده که ثبت نام با مدیریت انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی و مسئول ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، صبح امروز در سالن علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی در این نشست توضیح داد: با تاکیدی که وزیر آموزش و پرورش داشتند مبنی بر شرایط خاص امسال باید تمام روندهای ما بر اساس برنامه و طبق سال‌های گذشته باشد. در تاریخ  ۲۲ اردیبهشت ابلاغیه ثبت نام با دستور وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ارسال شد و سعی کردیم شرایط موجود را در ثبت نام امسال  لحاظ کنیم زیرا ضرورت داشت که شرایط ثبت نام با توجه به بحران کرونا تنطیم شود. ثبت نام صرفا یک روند اداری نیست بلکه یک رویداد تربیتی است.

وی افزود: اول خرداد شروع فرآیند ثبت نام است که  با محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود. با توجه به اینکه احتمال می‌رود شرایط فعلی در مهر ماه ادامه داشته باشد ما دو نوع ثبت نام حقیقی و مجازی داریم. یعنی در عین حال کلاس‌های حقیقی کلاس‌ها در سامانه شاد هم برگزار خواهد شد. اما اگر شیوع و حساسیت‌های مربوط به کرونا ادانه یابد کلاس‌ها فقط  در شاد برگزار می‌شود.

حکیم زاده بیان کرد:ثبت نام کلاس اولی‌ها در دو مرحله است که مرحله اول سنجش و پایش دانش آموزان است که پس از نهایی شدن مراحل سنجش، ثبت نام  انجام خواهد شد. از اول تیر ماه سنجش از کلاس اولی‌ها انجام می‌شود و بعد از سنجش ثبت نام نهایی می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنین در دوره اول و دوم متوسطه از نیمه تیرماه تا پایان مرداد ثبت نام انجام خواهد شد. رعایت اصل تکریم و انتخاب افراد صبور و خوش خلق در دستور العمل ثبت نام برای پذیرش خانواده‌ها ذکر شده است. همچنین دستور العمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ضرورت دارد‌. علاوه بر اینها اطلاع رسانی به والدین درباره سرویس و لباس فرم باید از طریق شبکه‌های اطلاع رسانی باشد تا از تردد غیرضروری جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی ثبت نام از اول خرداد تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و تلاش شده که ثبت نام با مدیریت انجام شود. لازم به ذکر است که هر گونه اخذ هزینه مالی مدارس برای برگزاری آزمون و کتاب کمک درسی ممنوع است. برگزاری آزمون صرفا برای نوآموزان و دانش آموزآن دبستانی ممنوع است و دانش‌آموزان نباید با یک تجریه تلخ مدرسه را شروع کنند. بنابراین هیچ مدرسه‌ای اعم از دولتی و غیر دولتی به هیچ عنوان برای برگزاری آزمون و مصاحبه‌ از  نوآموزان پیش دبستانی و دبستانی حقی ندارد‌. مدارس غیر دلتی به جز فوق برنامه‌ها نباید هیچ گونه هزینه گرفته شود.

حکیم زاده درباره آمار ثبت نام کلاس اولی‌ها گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۹_۱۴۰۰ ما حدو یک میلیون ۵۷۴ هزار و ۲۰۸  نفر در پایه اول ابتدایی داشته باشیم که در مقایسه با سال گذشته یک رشد ۴.۲ درصدی دارد‌. همچنین برای پایه‌های شش سال تمام پیش بینی ثبت نام یک میلیون و  ۴۷۸ هزار  و ۴۱۶ نفر را داریم که نسبت به  سال گذشته رشد ۴.۷ درصدی دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:  امیدواریم که سنجش از دبستان را آرام به سنجش در پیش دبستانی منتقل کنیم.

وی افزود: برای والدینی که شکایت‌هایی در زمینه ثبت نام دارند مسیرهایی برای شکایت در نظرگفته شده اعم از معاونت آموزشی، ستاد ارزیابی و شکایت و پرتال آموزش و پرورش شکایت خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند تا مراحل شکایت‌ها طی شود.

امیدواریم امسال با شرایط خاص و رعایت سلامتی دانش آموزان همکاران ما در ستاد ثبت نام به گونه‌ای عمل ‌کنند برنامه‌ها سر موعد مقرر لپانجام شود. خوشبختانه در تمام استان‌ها ستادهای ثبت‌نام شکل گرفته است و پیش بینی می‌کنیم بدون مشکل خاصی فرآیند ثبت نام را به پایان برسانیم‌.

وی در رابطه با محدوده ثبت نام در برخی مدارس گفت: بر اساس دستور العمل ثبت نام، مدارس موظف هستند دانش‌آموزان محدوده خود را ثبت نام کنند اما اگر والدین با ظرفیت پر شده مواجه شدند می‌توانند به مدارس همجوار مراجعه کنند.

حکیم زاده درباره کاهش خشونت گفت: ما طرح خشونت زدایی را در طرح خوانا وارد کردیم و تلاش داریم یک محیط امن روانی و عاطفی برای دانش آموزان ایجاد کنیم. اگر ما از کودکی احترام به خود را نهادینه کنیم قطعا شاهد وقایع تاسف باری مانند قتل دانش آموز رومینا اشرفی نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آموزش مجازی چطور متوجه خواهید شد که آموزش کامل انجام شده است؟ گفت: ما تاکید کردیم همه محتوا آموزش داده شود و بی توجهی به برخی از محتواها مورد تایید نیست. اگر دانش‌آموز اعلام کند یادگیری او کامل نشده مدرسه موظف است تا ۲۷ خرداد ماه به رفع اشکال و تکمیل آموزش بپردازد. همچنین هر زمانی که معلمان با تایید شورای مدرسه به این نتیجه برسد که فرآیند آموزش تکمیل شده و یادگیری مطلوب را به دست آورده‌اند، نتایج تحصیلی دانش‌آموز به شکل توصیفی در کارنامه او درج خواهد شد.

وی در عودت شهریه مدارس گفت: شهریه فوق برنامه‌هایی که به علت کرونا لغو شده‌ است باید عودت داده شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌شود ثبت نام پیش دبستانی‌ها و کلاس اولی‌ها با هم باشد اما بازه زمانی ثبت نام پیش دبستانی‌ها بیشتر است تا بتوانیم پوشش بیشتری از دانش‌آموزان سراسر کشور را داشته باشیم.  تعداد۷۰ هزار مرکز پیش دبستانی در سال ۹۸ در سراسر کشور، دانش آموز پیش دبستانی‌ داشته و بیش از یک میلیون دانش آموز را پوشش داده است.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در دوران کرونا تلاش کرد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای آموزش را دنبال کند اما دستور العمل تدوام اموزش به مناطقی که به گوشی و تبلت دسترسی نداشتند ارسال شد.

حکیم زاده در پاسخ به این سوال برای برگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل چه برنامه‌ای دارید گفت: تمام برنامه‌های ما مطابق گذشته ادامه دارد اما مدیران بررسی کنند که اگر دانش‌آموزی در سال گذشته بوده و در سال جاری حضور نداشته از او آمار و اطلاعات کسب کنند تا علت عدم حضور او در مدرسه را بدانند و به او کمک کنند.

وی درباره یک روز در میان بودن مدارس در سال تحصیلی آینده گفت: یک روز در میان شدن کلاس‌های درس تخلف است زیرا هنوز هیچ دستورالعملی برای آن ابلاغ نشده است. ما پیشنهادهای خودمان را برای وجود کرونا یا عدم وجود کرونا ابلاغ کردیم و تصمیم گیری بر اساس آن خواهد بود. اگر تصمیمی گرفته شود اولویت اول ما سلامت دانش آموزان و تدوام آموزش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز