خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

مصرف زیاد قند و نمک باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۰۱۶

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم به رستوران‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه گفت: هم‌زمان با بازگشائی رستوران‌ها نیاز است تا نکاتی را توصیه کنیم. در وهله نخست، مصرف زیاد چربی و قند و نمک، عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن است. بنابراین امکان ابتلای فرد را بالا می برد. لازم است افراد در این دوره مصرف خوراکی های مذکور را محدود کنند.

وی افزود: استفاده از موادی که شامل آنتی اکسیدان هستند، در قوت روزانه لازم است. مصرف سبزی و میوه قطعا توصیه می شود. بهتر است که سالاد و سبزی در خانه مصرف شود، ولی اگر در رستوران‌ها استفاده می شود با روکش باشد. حتما باید به جاهایی که پروتکل ها را رعایت می‌کنیم، مراجعه کنیم.

عبداللهی گفت: در شرایط فعلی تلاش می‌کنیم که برنامه‌های حمایتی برای کودکان زیر 5 سال و مادران بارداری که سوءتغذیه دارند، ارائه شود و این نیاز به همکاری کمیته امداد و بهزیستی دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، بیان کرد: 60 درصد جمعیت 18 سال به بالای ایران، دچار اضافه وزن هستند.مصرف کم کلسیم در کشور وجود دارد که این می تواند کاهش تراکم استخوانی را ایجاد کند. پوکی استخوان در کشور به زیر سی سال می‌رسد. مصرف شیر و مواد لبنی کم است و ما شکستگی‌های خودبخودی و پوکی استخوان را در افرادی با سنین کم می‌بینیم. باید از طریق یارانه یا کنترل قیمت‌ها، لبنیات را در دسترس مردم قرار دهیم.

وی گفت: آفلاتوکسین در شیر در ایران بر اساس کنترل و پایش ما کمتر از مقدار استاندار جهانی است. بنابراین از این بابت نگرانی نداریم.

عبداللهی افزود: گاها اخبار کذب دست به دست می چرخد و مشکل ما را بیشتر می کند. ما مشکلاتی مانند مصرف کم شیر داریم. این اخبار سبب می شود که به سلامت مردم لطمه بخورد، زیرا که آمار پایین مصرف شیر را تشدید می کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، بیان کرد: در حال حاضر آرد را 15 درصد سبوس گیری می کنند. ما چند سال است این مشکلات را پیگیری می کنیم. باید این مشکل در کشور حل شود، ما به عنوان وزارت بهداشت معترض هستیم. این نانی که الان مردم می خورند نان با کیفیتی نیست.

وی افزود: در این خصوص کارگروه ویژه ای با ذی نفعان تشکیل دادیم. نباید نان و آرد روز به روز سفیدتر شود. این مشکل باید برای جلوگیری از بیماری های غیرواگیردار رفع شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، بیان کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که مشکلات تغذیه ای نسبت به بیست سال پیش کمتر شده است. ما ارتقای مصرف غذا را مرتب داشتیم. در سیستان و بلوچستان اگر 40 درصد کمبود تغذیه داشتیم، امروز به 12درصد رسیده است. در جنوب خراسان 60 درصد کم خونی داشتیم و الان کاهش چشم گیری داشته اشت.

وی افزود: اگر مدارس در مهر باز شود و اگر احتمال انتقال باقی باشد، بوفه ها و عرضه مواد غذایی در مدرسه ممنوع خواهد بود. دانش آموزان باید از خانه غذا بیاورند و نباید به یکدیگر غذا تعارف کنند.

او افزود: تبلیغات محصولات غذائی در کشور قانون دارد و البته تنها کشوری هستیم که این قانون را داریم. بنابراین قانون مواد غذائی آسیب رسان نباید تبلیغ شوند. اما متاسفانه تبلیغ نمی شود. یکی از آنها نوشابه است که شما می بینید مرتب تبلیغ می شود و این مغایر قانون است و این تخلف صدا و سیما است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز