خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران:

باید از تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه مرتبط با شهروندان اجتناب کرد

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۶۶۶

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد : باید از تصمیم‌گیری های خلق الساعه مرتبط با شهروندان اجتناب کرد و به نظر می رسد نظام توزیع اختیارات در بحث کرونا به درستی تعیین و تکلیف نشده است.

به گزارش ایلنا،‌ علی اعطا با بیان اینکه به نظر می رسد در بحث کرونا در رابطه با موضوعاتی که تاثیر عاجل و روزانه در زندگی شهروندان دارد، نظام تصمیم‌ گیری و پیام رسانی ما کارآمد نیست، اظهار کرد: من یک مثال می‌زنم، شورا در ایام نوروز چند جلسه هم اندیشی مجازی داشت. در یکی از جلسات نامه ای با چهار پیشنهاد کرونایی تنظیم کردیم تا از طریق دکتر حناچی به هیات دولت و ستاد کرونا تقدیم شود.

وی ادامه داد: یکی از این پیشنهادات تعطیلی حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس و مترو تا پانزده فروردین یعنی تا پایان تعطیلات بود اما این ابهام وجود داشت که بالاخره کدام مرجع باید تصمیم گیری کند و حرف آخر را بزند. در همان روزها از سوی یکی از خبرگزاری ها مورد پرسش واقع شدم که سرنوشت پیشنهاد تعطیلی مترو و اتوبوس چه شد؟ آیا پیشنهاد تصویب شد ؟ با آن موافقت شد یا خیر ؟

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه همان روز ( هشتم فروردین ماه ) با افراد متعددی از مقامات عالی رتبه مرتبط در موضوع کرونا تلفنی صحبت کردم، اضافه کرد: اما متاسفانه درباره اینکه مرجع تصمیم گیری در رابطه با  تعطیلی حمل و نقل عمومی کجاست، پاسخ های متفاوت و بعضا متناقضی دریافت کردم. روشن نبود که آیا چنین پیشنهادی کافی بود در شورای فرماندهی مقابله و پیشگیری از کرونا در کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی به تصویب برسد؟ آیا لازم بود در مرجع بالاتری یعنی در ستاد استانی به ریاست استاندار به تصویب برسد؟ یا اینکه در سطحی عالی یعنی در ستاد ملی کرونا باید تصویب می‌شد؟

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: پاسخ ها متفاوت و بعضا متناقض بود، معنایش این است که ما به درستی ساختاری ستادی برای مدیریت بحران کرونا تشکیل داده ایم که سلسله مراتبی از سطح ملی تا سطوح استانی و شهری دارد، اما در نظام توزیع اختیارات به درستی تعیین تکلیف نکرده ایم و مشخص نیست تصویب کدام مورد در سطوح پایین تر کفایت می کند و کدام تصمیمات حتما نیاز به مصوبه ستاد ملی کرونا دارد که مصوبات آن هم سنگ مصوبات شورای عالی امنیت ملی دانسته شده است.

اعطا با بیان اینکه این روشن نبودن نظام توزیع اختیارات، در همین مورد مذکور تناقضی را دامن زد که به آن اشاره می کنم، عنوان کرد: در مورد مذکور یعنی پیشنهاد شورای شهر تهران برای تعطیلی حمل و نقل عمومی تا ۱۵ فروردین، شورای فرماندهی کلانشهر تهران به ریاست دکتر زالی در تاریخ ۷فروردین ماه امسال مصوبه ای داشت که منتشر شد، در آن مصوبه اعلام شده بود تعطیلات ناوگان عمومی شامل مترو، اتوبوس و سرویس ون در کلانشهر تهران انجام پذیرد و ضامن اجرای آن دادستان تهران است، طبیعتاً وقتی چنین صورت جلسه ای منتشر می شود و به عنوان ضمانت اجرایی از دادستانی نام برده می شود، لازم اجرا است؛ اما در سطوح فوقانی سلسله مراتب ستاد کرونا این امر نقض شد و تعطیلی حمل و نقل عمومی پذیرفته نشد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: حالا این موضوع، امر عاجلی نبود و با اینکه سردرگمی ها را دامن می زد اما بالاخره چند روزی تا تصمیم گیری و اعلام خبر قطعی فرصت بود، از ما سوال می شد اما طبیعتاً من که مسئولیت اعلام مواضع رسمی شورا و اخبار را بر عهده دارم ، توضیح می دادم که ما پیشنهادات خودمان را ارسال کرده ایم، باید دید آیا تصویب می شود یا خیر؟

اعطا تصریح کرد: اما در مسأله شب گذشته یعنی اجرای طرح ترافیک موضوع از چه قراربود، واقعیت این است که صورت جلسه شورای ترافیک تهران به تاریخ ۹۹/۲/۲۱ مقرر می کند از ۲۹ اردیبهشت اولا شروع ساعت طرح ترافیک ٨ صبح و خاتمه آن ١۶ عصر برای هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. در ادامه می گوید از ساعت ١۴ به بعد خروج از این هر دو محدوده مجاز است. مقرر شده بود که این طرح از ٢٩ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی اجرا شود، تا شب گذشته هم اتفاق متفاوتی رقم نخورده بود، اما دیشب ما شاهد اخبار مبهم و متفاوتی از زبان برخی مقامات مسئول در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بودیم.

وی با بیان اینکه دیشب با دکتر حناچی در این رابطه گفتگویی داشتم، گفت: ایشان به صورتجلسه شورای ترافیک تهران ارجاع دادند یعنی طرح بر همان منوال پابرجاست. اما گویا در ساعات پایانی شب تماسی از سوی یکی از مسئولان عالی رتبه ستاد ملی کرونا با شهرداری گرفته می شود و خواهان توقف طرح ترافیک می شوند و شهرداری نیز تبعیت می کند معنای این کار چیست؟ از یک سو مصوبه ای برای اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸ تا ١۶ با خروج آزاد از ساعت ١۴ وجود دارد و از سوی دیگر بدون این که مرجع دیگری یا حتی ستاد ملی کرونا این مصوبه را لغو یا ابتلا کرده باشد یا حتی مصوبه دیگری به تصویب رسیده باشد، تماسی گرفته می شود و اجرای طرح متوقف می شود.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد: در پایان باید نکاتی را برای جمع‌بندی این بحث عرض کنم اول اینکه نباید در موضوعی که تمامی شهروندان با آن مواجه دارند،  تصمیم خلق الساعه شبانگاهی بگیریم وقتی نیمه شب تصمیم‌گیری درباره اجرای طرح ترافیک برای روز بعد تغییر می‌کند پس کی قرار است به شهروندان اطلاع رسانی کنیم؟ دوم اینکه بالاخره ما باید بدانیم بر اساس مصوبات عمل می‌کنیم یا با تماس‌های تلفنی؟ولو از طرف مقامات عالی رتبه ستاد ملی کرونا.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا ‌شان ملی دارند و کلامشان نافذ است، عنوان کرد: اما اگر قرار باشد تماس‌های تلفنی ملاک عمل باشد آن هم تماس‌هایی که بر مبنای مصوبه این نباشد این کار تشتت و نابسامانی در حوزه اداره شهر را ایجاد خواهد کرد.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر تهران،اعطا با بیان اینکه اعضای ستاد ملی کرونا از ابتدای شیوع این ویروس متحمل زحمات بسیاری شدند، اضافه کرد: سوم که به نظر می‌رسد این مشکل که از ابتدا وجود داشته یعنی روشن نبودن محدوده اختیارات هر سطح و اشکال در نظام توزیع اختیارات باید حل و فصل شود و گرنه ممکن است باز هم با مواردی از این دست که شهروندان را بلاتکلیف می‌کند مواجه شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز