خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

رستوران‌ها از امروز می‌توانند مشتری پذیرش کنند/ سینماها فعلا اجازه فعالیت ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۳۹۶

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: رستوران‌ها از امروز می توانند مشتری پذیرش کنند، اما این پذیرش شرایط خاصی دارد که مهم ترین آن رعایت فاصله یک متری یا دومتری برای میزها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محسن فرهادی» معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست مجازی با اصحاب رسانه، گفت: برای آنکه ما بتوانیم از رفع محدودیت به خوبی استفادی کنیم، باید بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی را به دقت اجرا کنیم. رستوران ها از امروز می توانند مشتری پذیرش کنند، اما این پذیرش شرایط خاصی دارد که مهم ترین آن رعایت فاصله یک متری یا دومتری برای میزها است. طبیعتا با رعایت این فاصله پذیرش رستوران‌ها 50 درصد کاهش پیدا می کند. دریافت وجه نقد همچنان ممنوع است. رعایت بهداشت فردی برای کارکنان نسبت به گذشته سختگیرانه تر خواهد بود. برای کسانی که غذا سرو می‌کنند، استفاده از ماسک و دستکش اجباری است. همچنین  لازم است صندوق ها فاصله دار باشد.

فرهادی گفت: غذائی که سرو می شود باید روکش داشته باشد. تمام اقلام ادویه و نمک باید یک بار مصرف سرو شود. بعد از ترک مشتری باید  میز و صندلی ها گندزدائی شود. ماساژ و استخرها کماکان تعطیل خواهند بود. قهوه خانه‌ها می توانند مثل رستوران ها کار کنند اما حق ارائه قلیان یا مواد دخانی را ندارند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار بیان کرد:  مسئول رستوران باید همه روزه کارکنان خود را چک کند. اگر کارکنان علائم بیماری داشته باشند نباید فعالیت خود را ادامه دهند. حذف سالاد بار در رستوران ها ضروری است. کلیه سلف سرویس ها قدغن شده است.

فرهادی در خصوص به نمایش گذاشتن مفاد پروتکل ها برای مشتری، گفت: واقیعت این است که پروتکل را نمی توانیم در اختیار مردم و متصدی قرار دهیم. برای اینکه در یک نظر پروتکل دیده شود نیاز به طراحی پوستر است. این اقدام در حال بررسی است. نظارت بر این اقدامات بر عهده بازرسان بهداشت محیط سراسر کشور است. در این موضوع برای همه نهادهای مربوط کشور نقشی قائلیم. همین امروز جلسه ای در کمیته ستاد مقابله با کرونای تهران برگزار خواهد شد که به این مقوله رسیدگی می کند.

وی گفت: تنها مرجع و تصمیم گیرنده اصلی ستاد ملی کرونا است. با توجه به روند نزولی بیماری، امیدواریم با رعایت پروتکل ها شاهد ظهور دوباره بیماری نباشیم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار درباره بازگشایی حرم‌ها بیان کرد: در رابطه با حرم ها باید بگویم که بر اساس مصوبات ستاد کرونا صحن ها می توانند بازگشائی شوند و مردم می توانند با فاصله یک و دو متری در صحن باشند. اما نماز جماعت برگزار نخواهد شد. توصیه ما به مردم این است که زمان زیادی در صحن ها نمانند. کلیه لوازم شخصی را بیاورند. البته گندزدائی سطوح بعد از خارج شدن زائران انجام می شود.

فرهادی بیان کرد: ما پروتکل مشترکی را با وزارت ورزش تدوین و ابلاغ کردیم. شروع مسابقات لیگ با تمرینات آغاز می شود. برگزاری مسابقات ویژه لیگ های رده یک کشور است. برای بقیه تیم های کشور و شهرستان ها تمرین ممنوع است. بازیکنان نمی توانند در محل مسابقات دوش بگیرند. و فعلا مسابقات بدون تماشاچی برگزار خواهد شد. ورزشکارها باید قبل از حضور به ورزشکار تست بدهند، اگر تست مثبت بود بازیکن ممنوع الورود می شود و اگر تعداد مبتلایان تیم 5 نفر شود، تیم نمی تواند ادامه فعالیت بدهد. این پروتکل ها جهانی است.

وی در خصوص بازگشائی سینماها بیان کرد: درخواست هایی برای بازگشائی بوده است اما فعلا اجازه فعالیت ندارند. تنها به سه سینما- خودرو امکان بازگشائی دادیم.  

فرهادی در خصوص نیروی مکفی برای نظارت بر رستوران ها، گفت: بهترین ناظر مردم هستند. تمام نیروهای ما 100 درصد آماده باش هستند. از بخش خصوصی و دفاتر خدمات سلامت، بازرسان کشوری و تعزیرات حکومتی و نیروی بسیج برای نظارت استفاده می کنیم. هر فردی نقش خودش را انجام می دهد و سازمان ها به خوبی مدیریت شده اند تا از سرزدن های بی مورد جلوگیری شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار، گفت: ما اخباری داشتیم که آرایشگر به داخل خانه ها می رود اما ما نمی توانیم این موضوعات را پیگیری یا ممنوع کنیم. سیستم بازرسی ما در این موارد محدودیت قانونی دارد. بنابراین ناظر اصلی مردم هستند و این به مسئولیت اجتماعی به مردم و همیت آنها بر می گردد. ما تمام مکان های پروانه دار را نظارت می کنیم. ادارات  سیستم یک سوم و دوسوم را رعایت کردند.  در تمام ادارات دولتی به غیر از وزارت بهداشت این اقدام انجام شد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار، گفت: متاسفانه 200 هزار مورد تعطیلی واحدهای متفاوت از جمله استخرها را داشتیم. شناگر در آب مبتلا نمی شود اما بوفه، دوش و سرویس بهداشتی محل انتقال است. استخرهای سرباز می توانند با تایید استان در مناطق زرد بازگشائی شوند.

فرهادی گفت: درباره بازگشائی مهدها به اجماع نرسیده ایم. ارتباط بین مربی و کودکان خطرناک است. بحث شد که به مهدهایی اجازه بازگشائی بدهیم که فرزندان شاغلان را پذیرش می‌کنند اما در این مورد هم تصمیمی یا ابلاغی از سمت ستاد نداشته ایم. دادن کارت سلامت برای کرونا مستندات علمی ندارد و در دستور کار ما نیست.

معاون مرکز سلامت محیط و کار، بیان کرد: اینکه مراکز از کارکنان تست بگیرند مورد تایید و در دستور کار وزارتخانه نیست. ضمن اینکه این هزینه سنگین در توان مراکزی نیست که می خواهند باز شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز