خبرگزاری کار ایران

اعلام روش‌های نوین جمع‌آوری زکات فطریه/ هشدار درباره صندوق‌های جمع‌آوری زکات فطریه بدون مجوز

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۵۵۴

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد با بیان اینکه 50 هزار صندوق برای دریافت زکات فطریه در سراسر کشور آماده شده است،‌ گفت: مردم به صندوق‌هایی که بدون آرم و مجوز فعالیت می‌کنند، توجه داشته و زکات فطریه خود را به آنها پرداخت نکنند.

محمد سراب‌نشین (مدیرکل امور اجرایی زکات) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره پرداخت زکات فطریه گفت: همانطور که می‌دانید کمیته امداد دبیرخانه شورای عالی زکات کشور را برعهده دارد در استان‌‌ها نیز کمیته امداد هر استان دبیرخانه شورای زکات استان است. براساس قانون جمع‌آوری و تقسیم زکات فطریه برعهده کمیته امداد است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد زکات فطریه ادامه داد: در این ستاد نماینده ولی فقیه استان، نیروی انتظامی، استانداری و نماینده سازمان بهزیستی و همچنین مدیرکل امداد هر استان به عنوان دبیرخانه حضور دارند. تمام موسسات، مراکز خیریه، دستگاه‌هایی که در بحث جمع‌آوری زکات فطریه دخیل هستند باید به این ستاد مراجعه کرده و مجوز فعالیت خود و آرم شورای زکات استان را دریافت کنند.

مدیرکل امور اجرایی زکات تصریح کرد: مراکز مختلفی که قصد جمع‌آوری زکات فطریه را دارند باید  این آرم شورای زکات استان را بر روی صندوق‌های خود نصب کرده و با مجوز شورای زکات استان در روز عید صندوق‌های خود را مستقر کرده و زکات فطریه مردم را جمع‌آوری کرده و در راستای اهداف آن هزینه کرده و به ستاد زکات فطریه گزارش دهند. در حال حاضر این شرایط در سراسر کشور فراهم شده است.

سراب‌نشین خاطرنشان کرد: مجموع صندوق‌های سراسر کشور که زیر مجموعه ستاد زکات فطریه بوده و شامل صندوق‌های کمیته امداد،‌ صندوق‌های سازمان بهزیستی، صندوق‌های موسسات،‌ مراکز خیریه و نیکوکاری و ... هستند حدود ۵۰ هزار صندوق در سراسر کشور است. صندوق‌هایی از نظر ما رسمیت داشته و مجاز به جمع‌آوری فطریه هستند که از ستاد زکات فطریه مجوز لازم را اخذ و آرم مخصوص را دریافت کرده باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه‌های صندوق‌های غیرمجاز به صورت خلق‌الساعه در روز عید فطر پیدا شده و عناوینی را برای خود انتخاب می‌کنند. معلوم نیست این صندوق‌ها مربوط به کدام نهاد یا خیریه است و مردم هم به آنها بعضا اعتماد کرده و آنها نیز از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و به کسی هم گزارش نمی‌دهند. درصورتی که کلیه پایگاه‌هایی که زیرمجموعه ستاد زکات استان‌ها هستند باید گزارش عملکرد خود را در دو حوزه جمع‌آوری هزینه‌کرد باید ارائه کنند. اما هویت صندوق‌های غیرمجاز مشخص نیست و مردم باید دقت داشته باشند و در هنگام پرداخت زکات فطریه دقت کنند که صندوق‌ها دارای آرام زکات هستند یا خیر. بهترین برخورد نیز با آنها این است که مردم با آنها برخورد کند و همچنین نیروی انتظامی نیز در هرجایی این صندوق‌‌های بدون مجوز را شناسایی کرد به سرعت با آن برخورد کند.

مدیرکل امور اجرایی زکات همچنین با اشاره به روش‌های نوین جمع‌آوری زکات خاطرنشان کرد: مردمی که نمی‌توانند به این پایگاه‌ها مراجعه کنند از طریق تلفن گویای۰۹۶۸۸۷، ورود پردا کرده و به تفکیک استان‌ها و تفکیک نوع زکات فطریه یعنی فطریه عام یا فطریه سادات و کفاره عمد و غیرعمد مبلغ خود را واریز نمایند. همچنین از طریق کددستوری # ۵*۸۸۷۷* نیز می‌توانند مبالغ خود را پرداخت کنند.

سراب‌نشین درباره بحث ساماندهی زکات فطریه کشور گفت: براساس قانون زکات کشور امداد متولی این امر بوده و از همین‌رو انتظار داریم مردم به این پروسه کمک کنند یعنی درکنار امداد امام خمینی بوده تا بتوانیم به این روش هم خوب جمع‌آوری کرده و هم بتوانیم این مبالغ را برای رفع نیاز نیازمندان که شرع مقدس اعلام کرده هزینه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز