خبرگزاری کار ایران

شادنوش خبر داد:

انجام ۳۶ مورد پیوند عضو اورژانسی در دوران کرونا/ ممنوعیت خرید و فروش کلیه

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۲۱۹

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: همه پیوندهای عضوی که در دنیا ممکن است، در کشور ما نیز ممکن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست مجازی با اصحاب رسانه گفت: با افتخار می توانیم بگوییم که اگرچه کرونا  در بدو امر تهدیدی برای کشور بود، اما امروز به یک فرصت تبدیل شده است. امروز دپوی ما، نیاز ما و امکان صادرات اقلام و تجهیزات برای ما وجود دارد. ما نیاز به واردات تجهیزاتی مانند ونتیلاتور داشتیم اما امروز را توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شود. 

وی افزود: پیوند اعضا در دوران کرونا در تمام دنیا با کاهش روبرو بود. در کشور ما هم تنها اورژانسی ترین موارد پیوند عضو انجام گرفت. این پیوندها برای ۳۶ مورد اورژانسی و در مراکز خاص با پروتکل های خاص انجام شد. در پیش رو جشن نفس را به مناسبت هفته پیوند عضو داریم. در سال گذشته با فرهنگ سازی خوبی که در کشور انجام شد، رشد سه پله ای در یازده ماه گذشته داشتیم. از کشورهائی که در این حوزه تلاش می کنند درخواست تبادل اطلاعات داریم. پیوند اعضا یک ضرورت درمانی برای فرد نیازمند است و در ۹۰ درصد موارد راه جایگزینی نخواهد داشت. سال گذشته علی رغم وجود متخصصین برجسته در کشور و زیرساخت های مناسب، ۷ هزار عضو قابل انتقال به خاک سپرده شد. اعلام رضایت خانواده ها در زمان مرگ مغزی بسیار مهم است. 

شادنوش گفت: همه پیوندهای عضوی که در دنیا ممکن است، در کشور ما نیز ممکن است. هزینه های پیوند و داروهای آن رایگان است. توان انتقال هوائی عضو را داریم. در این راستا نیروی هوایی ارتش با تمهید جت های مخصوص و همچنین شرکت هواپیمائی ایران ما را یاری کردند. وقتی مرگ مغزی اتفاق می افتد، امکانی برای بازگشت به زندگی وجود ندارد. این پیامی است که می خواهیم به مردم برسانیم. مرگ مغزی با کما متفاوت است. و ما ۲۵ هزار نفر صف اهدای عضو داریم. خانواده هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی می شوند می توانند ما را در این اقدام خیرخواهانه یاری دهند.

شادنوش گفت: اروهای پیوند اعضا یا رایگان است یا با یارانه بالا انجام می شود. خانواده های نیازمند به پیوند با مشکلات مادی روبرو می شوند و باید حمایت شوند.

وی افزود: تنها دو پیوند از فرد زنده ممکن است. یکی پیوند کلیه بود و جلوه بدی در کشور ایجاد کرده بود. طی تصمیمات اخیر خرید و فروش پیوند کلیه ممنوع شده است. کسی نمی تواند از فرد زنده کلیه دریافت کند. در رابطه با پیوند قرنیه از فرد زنده هم باید بگویم که کلاهبرداری است. ما نمی توانیم یک فرد را نابینا کنیم تا این پیوند انجام شود. این نه در دنیا هست و قطعا در کشور ما نیز وجود ندارد.

او گفت: هزینه های پیوندها در دنیا گران قیمت است. پیوند کبد در دنیا حدود 700 هزار دلار هزینه دارد. با زیرساخت هایی که در کشور ایجاد شده است، هزینه پیوند گران است و در ایران دولت پرداخت می کند.

شادنوش گفت: بیماران ام اس به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه و در سامانه بیماران خاص ثبت نام کنند. تمام اقدامات ما از طریق این سامانه انجام می شود.

 

پانکراتین در کشور به اندازه وجود دارد. اما ما باید بر تولید داخل برنامه ریزی انجام دهیم، اگر افرادی توقع برند خاصی دارند، با مصوبات ما سازگار نیست.

وی در خصوص بیماران als و حمایت از این بیماران، گفت: در دنیا یک سری بیماری به عنوان بیماری های نادر است. این بیماری ها درمان قطعی ندارند، یا طولانی مدت هستند و درمان خاصی ندارد. ما 300 نمونه بیماری نادر در کشور داریم. هیچ دولتی در دنیا امکان کمک به همه آنها ندارد. اولویت وزارت بهداشت بر این بوده است که بیماری هایی که طیف گسترده تری را شامل می شود در اولویت قرار بگیرد. ما از اینها شروع کردیم، اما امیدوار هستیم بیماری هایی بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم حمایتی از بسیاری بیماران بکنیم. بیماران als هم جزو این بیماران است.

شادنوش بیان کرد: گواهی اهدای عضو در هیئت دولت و کمیسیون اجتماعی مراحل خود را می گذراند. در همین جا از کمیسیون اجتماعی دولت درخواست داریم که این مهم را سریع تر پیگیری کنند، زیرا تاثیر بسیاری بر حمایت و شرایط بیماران دارد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها، گفت: برای بیماران دیالیزی هیچ هزینه ای در بخش های خصوصی، دولتی و خیریه وجود ندارد. ما تلاش می کنیم که بخش خصوصی مشارکت بیشتری داشته باشد. بخش خصوصی هم این رغبت را دارد. اما منوط به حمایت و پرداخت های به موقع بیمه ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز