خبرگزاری کار ایران

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان به ایلنا خبر داد:

کاهش معنادار آمار مسمویت با الکل در روزهای اخیر/ تعداد مسمومان به ۲ نفر در روز رسیده است

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۰۸۵

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان از کاهش معنادار آمار مسمومیت با الکل در روزهای اخیر خبر داد.

«شاهین شادنیا» رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مسمومیت‌ها با الکل در روزهای اخیر گفت: پس از شیوع کرونا در کشور شایعاتی در خصوص تاثیر مصرف خوراکی الکل بر درمان کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در فضای مجازی ایجاد شد و افرادی نیز به این شایعات توجه کرده و با مشکلاتی مواجه شدند، اما خوشبختانه در حال حاضر آمار مسمومیت‌های ناشی از الکل تقلبی به شدت کاهش معناداری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با اطلاع‌رسانی که در این ایام صورت گرفت و آگاه‌سازی‌هایی که انجام شد، افکار غلط برخی افراد درباره تاثیر مثبت مصرف الکل به صورت خوراکی بر کاهش ابتلا به بیماری کرونا اصلاح شد و مردم متوجه شدند، مصرف خوراکی الکل هیچ نقش درمانی در بیماری کرونا ندارد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان تصریح کرد: با هشدارهای متعددی که از سوی مراجع ذیربط اعلام شد، مردم آگاه شدند که بسیاری از الکل‌هایی که در بازار وجود دارد، الکل‌های سمی است و به هرعلتی شرب آن‌ها‌ می‌تواند برایشان خطرات جانی داشته باشد.

شادنیا خاطرنشان کرد: از حدود یک هفته الی ده روز گذشته آمار ما کاهش پیدا کرده و سیر نزولی دارد. در مرکز ما آمار مراجعه‌کنندگان در این ایام به روزی یک الی دو مورد رسیده است. تقریبا می‌توانیم بگوییم به شرایط طبیعی خود به لحاظ میزان بروز مسمومیت با الکل‌های سمی برگشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه افرادی که دچار مسمومیت با الکل می‌شوند، معمولا علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، مشکلات بینایی و ... دارند، تصریح کرد: مصرف الکل به صورت خوراکی هیچ تاثیری بر درمان کرونا یا کاهش ابتلا به آن ندارد. تنها توصیه در خصوص مصرف الکل استفاده از آن به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای دست و سطوح است و هیچ کاربردی فراتر از آن برای الکل وجود ندارد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان با بیان اینکه چند نوع الکل در بازار وجود دارد، یادآور شد: یک نوع الکل‌‌های طبی است که در واقع همان الکل‌های اتلیک است که با درصدهای مختلف وجود دارد و معمولا از 70 درجه به بالا به عنوان ضدعفونی کردن دست از آن استفاده می‌شود و در از بین بردن ویروس کرونا بسیار موثر است و از طرفی در موارد پزشکی کاربرد داشته و همچنین در صنایع داروسازی و بهداشتی و آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود.

شادنیا ادامه داد: یک نوع الکل دیگر نیز در بازار ایران موجود است به نام الکل متانول که الکلی کاملا سمی است و کاربرد آن در صنعت است و در صنایعی مانند رنگ‌سازی به عنوان حلال از آن استفاده می‌شود؛ این الکل که در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود به عنوان یک حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الکل هیچ کاربردی در پزشکی ندارد، چراکه خاصیت ضدعفونی کنندگی آن بسیار ضعیف است و به هیچ عنوان به عنوان ضدعفونی کننده از آن استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: الکل طبی و الکل متانول هر دو در ظاهر بی‌رنگ هستند و از لحاظ رنگ ظاهری قابل افتراق و شناسایی نیستند، اما یک نوع الکل دیگر نیز در بازار وجود دارد به نام الکل صنعتی که این الکل همان الکلی است که در بازار به صورت زرد رنگ در دسترس قرار دارد. این الکل‌های صنعتی در ساختارشان الکل اتیلیک هست که دارای ناخالصی‌هایی از جمله الکل متانول است، ماده زرد رنگی نیز به آن اضافه می‌شود که باعث تغییر رنگ آن شده و باعث تشخیص آن از دیگر الکل‌ها می‌شود.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان تصریح کرد: این الکل به عنوان پاک‌کننده سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود، اما هیچ کاربرد طبی ندارد، البته تعدادی سودجو یک سری مواد سفید کننده به این الکل صنعتی اضافه کرده و رنگ آن را تغییر داده و این الکل با دیگر الکل‌ها قابل شناسایی نیست و افرادی که این الکل‌ها را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند، دچار مسمومیت می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز