خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۱۲۲۴۹۲ مبتلا، ۷۰۵۷ فوتی و ۹۵۶۶۱ بهبودیافته/ ۵ استان در وضعیت هشدار/ تصمیمی مبنی بر "ممنوعیت سفر" اتخاذ نشده/ کاهش معنادار آمار مسمویت با الکل

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۰۵۴

در هشتاد و نهمین روز از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۲۴۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۰۵۷ نفر فوت شده و ۹۵۶۶۱ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هشتاد و نهمین روز از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۲۴۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۰۵۷ نفر فوت شده و ۹۵۶۶۱ نفر بهبود یافته‌اند.در حال حاضر از مرحله مدیریت و کنترل بیماری کرونا عبور و به سمت مهار کرونا در اکثر نقاط کشور حرکت کرده‌ایم، ولی در عین حال در برخی نقاط کشور به دلیل عدم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، وضعیت مناسبی وجود ندارد. معاون نظارت بر اماکن عمومی پایتخت هم برابر با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا از بازگشایی کامل هتل‌ها و رستوران‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان خبر داده است. همچنین پس از جنجال‌های فراوان برای اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران استاندار تهران زمان اجرای طرح ترافیک در پایان ماه مبارک رمضان در تهران را اعلام کرده است. معاون کل وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه با روندهای صعودی کم‌رمق کرونا مواجه هستیم، گفته است؛ در خوش‌بینانه‌ترین حالت "کرونا" ۱۸ تا ۲۱ ماه آینده بومی می‌شود.

شناسایی ۲۲۹۴ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور

شمار قربانیان از مرز ۷۰۰۰ نفر گذشت

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز اطلاع ‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا گفت: از دیروز تا امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و یک هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

جهانپور خاطرنشان کرد: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. ۲۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی ادامه داد: تاکنون ۷۰۱ هزار و ۶۴۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

او با اشاره به اینکه  استان خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد، گفت: بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قلمداد می‌شوند.

جهانپور تاکید کرد که رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان باید اجرا شود و گفت: به طور خاص در این استان ها و در سراسر کشور از همه مردم می خواهیم بهداشت فردی و فاصله‌گذاری را رعایت کنند.

تصمیمی مبنی بر "ممنوعیت سفر" اتخاذ نشده است

رفع محدودیت‌ها به معنی عادی‌سازی شرایط نیست

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر آیا کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیمی برای کاهش مسافرت‌ها دارد؟ گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی دال بر کاهش سفرها اتخاذ نکرده است، اما همانگونه که بارها اعلام شده که رفع محدودیت‌ها به معنای عادی‌سازی نیست و خطر بیماری همچنان وجود دارد، لذا تاکید بر این است که مردم از انجام سفرهای غیرضرور جدا پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه ممنوعیتی برای سفر وجود ندارد، ادامه داد: در واقع تصمیمی در مورد اعمال ممنوعیت برای سفر اتخاذ نشده است، اما انتظار ما از مردم ادامه همراهی با تصمیمات و کمک به کادر بهداشتی و درمانی برای تجدید قوا و داشتن فرصت برای افزایش توان است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره فعالیت مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها تصریح کرد: برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها با رعایت دقیق و کامل پروتکل ها فعالیت خواهند کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: مردم ما نشان داده‌اند، نسبت به سلامت خود و جامعه حساسیت بالایی داشته و این مهم را با تحقق پویش در خانه می مانیم به منصه ظهور رساندند، لذا ضمن تاکید بر این مهم درخواست داریم تا پویش به سفر نمی‌رویم هم تحقق عینی دهند تا انشاءالله با کمک به کادر درمانی و پزشکی این بیماری منحوس مدیریت شود.

تفاوت‌های مدیریت کرونا در ایران و غرب

کارآمدی در پی عملکردی وحدت‌آفرین در کشور

«حسین کرمان‌پور» رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره  تفاوت‌های مدیریت کرونا در ایران و غرب گفت: دلیل سرآمدی مدیریت کرونا در ایران در مقایسه با غرب، منش فرهنگی ماست. ما یک مدیریت دولتی، مردمی و نیمه خصوصی داشتیم، اما مدیریت در غرب کاملا دولتی بود. در این مدیریت انجمن‌ها، خیریه‌ها و مراکز نیمه خصوصی نقشی نداشتند، اما در ایران با مدیریت ستاد مقابله با کرونا همکاری مردم، بخش خصوصی، بخش دولتی، بخش نظامی و انجمن‌ها صورت گرفت.

کرمانپور تصریح کرد: نکته بعدی بخش پژوهش و تحقیقات درباره کروناست که ایران یکسان با تمام دنیا عمل کرد و این یک روند مسجل جهانی است که ما گاه تندتر و گاه کندتر از کشورهای دیگر پیش می‌رویم. تمام نتایج هم بین کشورها به اشتراک گذاشته می‌شود. البته دنیا در مقابله با ویروس ناشناخته‌ای مانند کرونا، خیلی دست به اعصا حرکت می‌کرد، اما به دلیل خلقیات فرهنگی،  این کندروی ها در کشور ما کمتر دیده می شود و این مربوط به دیرینه علمی ما است که آزادانه‌تر عمل می‌کنیم؛ بنابراین سرعت عملکردی بیشتر از جهان داریم و به هر حال در این بحران این آزادی عمل به نتایج کارآمدی منجر شد. 

وی ادامه داد: در واقع در بحث علمی در ایران تا موردی به نتیجه می رسد، همه جا پیچیده می‌شود. در ایران یک هیئت علمی می‌تواند در رابطه با اثربخشی یک دارو اقدام کند و اختیار داشته باشد و البته این نباید بی‌نظمی تلقی شود، چرا که همانطور که گفتم، ما به دلیل دیرینه علمی‌مان آزادانه‌تر عمل می‌کنیم.

کرمانپور گفت: موضوع بعدی وجود عملکردی وحدت‌آفرین در کشور است که در زمان بحران تمام قوای کشور بسیج می‌شوند که این در کشورهای غربی زیاد تعریف شده نیست و علت وجود آن در ایران هم بخشی فرهنگی و بخشی به دلیل وجود رهبری است. ایشان در زمان درگیری با کرونا به سرعت دستور دادند تا تمام قوای نظامی و غیرنظامی وارد عرصه شوند.

وی با بیان اینکه به هر حال فرهنگ ما حسن‌هایی دارد که در مقابله با کرونا بیش از پیش خود را نشان داد، گفت: الان مساجد محلی، پایگاه‌های بسیج محلات، پایگاه‌های فرهنگی،و ...یک گوشه کار را گرفته‌اند و از طرفی بسیج تیم تشکیل داد و به کمک افراد بی‌بضاعت آمد و همچنین اماکن را ضدعفونی کرد، اینکه بسیج و مساجد محل، به افراد بی‌بضاعتی که بهبود پیدا کرده‌اند، کمک می‌‌کنند تا به خاطر معیشت از قرنطینه خارج نشوند، با مدیریت ستاد مقابله انجام نمی‌شود و این همان فرهنگ و تمکینی است که جامعه به رهبری خود دارد و همچنین همیتی است که افراد در قبال جامعه خود دارند و این پتانسیل است که از آن صحبت می‌کنم، در مقابله با کرونا به شدت کار آمد بود. 

کاهش معنادار آمار مسمویت با الکل در روزهای اخیر

تعداد مسمومان به ۲ نفر در روز رسیده است

«شاهین شادنیا» رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مسمومیت‌ها با الکل در روزهای اخیر گفت: پس از شیوع کرونا در کشور شایعاتی در خصوص تاثیر مصرف خوراکی الکل بر درمان کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن در فضای مجازی ایجاد شد و افرادی نیز به این شایعات توجه کرده و با مشکلاتی مواجه شدند، اما خوشبختانه در حال حاضر آمار مسمومیت‌های ناشی از الکل تقلبی به شدت کاهش معناداری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با اطلاع‌رسانی که در این ایام صورت گرفت و آگاه‌سازی‌هایی که انجام شد، افکار غلط برخی افراد درباره تاثیر مثبت مصرف الکل به صورت خوراکی بر کاهش ابتلا به بیماری کرونا اصلاح شد و مردم متوجه شدند، مصرف خوراکی الکل هیچ نقش درمانی در بیماری کرونا ندارد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان تصریح کرد: با هشدارهای متعددی که از سوی مراجع ذیربط اعلام شد، مردم آگاه شدند که بسیاری از الکل‌هایی که در بازار وجود دارد، الکل‌های سمی است و به هرعلتی شرب آن‌ها‌ می‌تواند برایشان خطرات جانی داشته باشد.

شادنیا خاطرنشان کرد: از حدود یک هفته الی ده روز گذشته آمار ما کاهش پیدا کرده و سیر نزولی دارد. در مرکز ما آمار مراجعه‌کنندگان در این ایام به روزی یک الی دو مورد رسیده است. تقریبا می‌توانیم بگوییم به شرایط طبیعی خود به لحاظ میزان بروز مسمومیت با الکل‌های سمی برگشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه افرادی که دچار مسمومیت با الکل می‌شوند، معمولا علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، مشکلات بینایی و ... دارند، تصریح کرد: مصرف الکل به صورت خوراکی هیچ تاثیری بر درمان کرونا یا کاهش ابتلا به آن ندارد. تنها توصیه در خصوص مصرف الکل استفاده از آن به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای دست و سطوح است و هیچ کاربردی فراتر از آن برای الکل وجود ندارد.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان با بیان اینکه چند نوع الکل در بازار وجود دارد، یادآور شد: یک نوع الکل‌‌های طبی است که در واقع همان الکل‌های اتلیک است که با درصدهای مختلف وجود دارد و معمولا از 70 درجه به بالا به عنوان ضدعفونی کردن دست از آن استفاده می‌شود و در از بین بردن ویروس کرونا بسیار موثر است و از طرفی در موارد پزشکی کاربرد داشته و همچنین در صنایع داروسازی و بهداشتی و آرایشی نیز از آن استفاده می‌شود.

شادنیا ادامه داد: یک نوع الکل دیگر نیز در بازار ایران موجود است به نام الکل متانول که الکلی کاملا سمی است و کاربرد آن در صنعت است و در صنایعی مانند رنگ‌سازی به عنوان حلال از آن استفاده می‌شود؛ این الکل که در بسیاری از صنایع از آن استفاده می‌شود به عنوان یک حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الکل هیچ کاربردی در پزشکی ندارد، چراکه خاصیت ضدعفونی کنندگی آن بسیار ضعیف است و به هیچ عنوان به عنوان ضدعفونی کننده از آن استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: الکل طبی و الکل متانول هر دو در ظاهر بی‌رنگ هستند و از لحاظ رنگ ظاهری قابل افتراق و شناسایی نیستند، اما یک نوع الکل دیگر نیز در بازار وجود دارد به نام الکل صنعتی که این الکل همان الکلی است که در بازار به صورت زرد رنگ در دسترس قرار دارد. این الکل‌های صنعتی در ساختارشان الکل اتیلیک هست که دارای ناخالصی‌هایی از جمله الکل متانول است، ماده زرد رنگی نیز به آن اضافه می‌شود که باعث تغییر رنگ آن شده و باعث تشخیص آن از دیگر الکل‌ها می‌شود.

رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان تصریح کرد: این الکل به عنوان پاک‌کننده سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود، اما هیچ کاربرد طبی ندارد، البته تعدادی سودجو یک سری مواد سفید کننده به این الکل صنعتی اضافه کرده و رنگ آن را تغییر داده و این الکل با دیگر الکل‌ها قابل شناسایی نیست و افرادی که این الکل‌ها را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند، دچار مسمومیت می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز