خبرگزاری کار ایران

انتقاد به تصویب طرح توسعه مجلس شورای اسلامی/وجود ابهام و عدم شفافیت در مصوبه شورای عالی شهرسازی

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۵۰۴

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: در طرح توسعه مجلس پرداخت عوارض متعلق به ساختمان‌ها خیلی شفاف نیست و تکلیف مجلس معلوم شد که در کجا بارگذاری داشته باشد،‌اما تکلیف مردم همچنان نامعلوم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در جریان دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری با انتقاد به رویکردهای اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: در جلسات گذشته شورا به رغم آنکه برای همه آحاد مردم تهران تامین پارکینگ را الزام آور کردیم، اما در جلسه شورای عالی شهرسازی تصمیم‌ گرفته می‌شود که بخش عمده‌ای از پارکینگ‌های ساختمان پلاسکو که قرار بود در حد استانداردهای کشور ساخته شود، تامین نشود.

او ادامه داد: در جلسه روز گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که ریاست محترم شورا نیز در آن حضور داشتند،‌ طرح توسعه مجلس شورای اسلامی در بهارستان موضوع بحث و بررسی بود.

سالاری با بیان اینکه این طرح یک بیشینه تاریخی دارد اظهار داشت: از شهرداری منطقه و سپاه انصار المهدی که در تدوین محدوده گذرها اقدامات خوبی را انجام دادند و محدوده 41 هکتار را به 28 هکتار برسانند تشکر می‌کنم، اما آنچه که اکنون تصویب شده است به رغم مخالفت‌های ریاست شورای شهر تهران و بنده به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی افزود: چرا که در محدوده طرح مشخص نشده است که خانه‌های ساخته شده در چه جانمایی قرار دارند و همچنین مشخص نیست خانه‌هایی که ساخته نشده‌اند کجا باید ساخته شوند و قابلیت راستی‌آزمایی برای شهرداری تهران نسبت به وزارتخانه وجود ندارد و البته امکان دسترسی نیز وجود ندارد.

او افزود: متاسفامه اصول شهرسازی و معماری به ویژه سیمای منظر شهری در آن رعایت نشده  است. در تمامی  دنیا ساختمان‌های عمومی و حاکمیتی نمادهای فاخر معماری کشورها محسوب می‌شوند در حالی که ساختمان جدید مجلس به هیچ عنوان اصول مربوط به معماری ایرانی اسلامی را که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است توسط نهاد قانون‌گذار کشور رعایت نشده است.

سالاری گفت: به رغم پیگیری‌هایی که در شورای شهر انجام دادیم؛ اما آنچه ارائه شده است پذیرفته شده نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه در طرح مصوب اعلام شده که  امکان دسترسی مردم به آنجا محدود و حذف شود، افزود: اگرچه که تاکید کردیم و نماینده سازمان میراث فرهنگی نیز بر این مساله تاکید داشت اما همچنان این نگرانی وجود دارد که دسترسی مردم محدود شود. این در حالی است که در همه دنیا در کاخ‌های سلطنتی به راحتی امکان حضور مردم وجود دارد، اما این مسائل تعیین تکلیف نشد.

سالاری ادامه داد: پرداخت عوارض متعلق به ساختمان‌ها خیلی شفاف نیست و همچنان اینکه آیا شعاع 500 متری باید از ساختمان مرکزی مجلس باشد یا از محدوده ساختمان‌های اطراف ان باشد بللاتکلیف است، ‌لذا تکلیف مجلس معلوم شد که در کجا بارگذاری داشته باشد،‌ اما تکلیف مردم همچنان نامعلوم است.

او با بیان اینکه موضوع تعیین تکلیف عدم نفع‌ها نیز مشخص نشده است گفت: وزارت راه و شهرسازی هنوز این مساله را تعیین تکلیف نکرده است.

سالاری گفت:‌رئیس شورای عالی شهرسازی کشور بدون توجه به دغدغه‌های درست نمایندگان شورای شهر تهران آنرا تصویب کرده است. اگرچه که بعدا تماس گرفتند و گفتند نظراتتان را اعلام کنید و ما در مصوبه اعمال می‌کنیم، اما این رویکرد درستی نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی افزود: در دوره مدیریت شهری گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کرد نظر شورای شهر را اخذ کند و بدون نظرات ما موضوعی مطرح نمی‌کرد و از این منظر به رویکرد اخیر شورای عالی شهرسازی اعتراض دارم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز