خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های آموزشی هنرستان‌ها از ۱۷ خرداد/ هنوز پروتکلی برای آموزش دروس عملی دریافت نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۲۷۴

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای آموزش مهارت که جنبه کارگارهی دارند، تا این لحظه پروتکلی دریافت نکردیم و امیدواریم تا چند روز آینده ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس آن را ابلاغ کند.

«سید مصطفی آذرکیش» مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پروتکل‎های لحاظ شده برای برگزاری کلاس‌های عملی رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای گفت: یک سری پروتکل‌ها اعلام شده درباره امتحانات نهایی بوده است. ما در هنرستان‌ها در پایه دوازدهم امتحانات نهایی نداریم و دروسی هم شامل دروس شایستگی‌های غیرفنی، دروس پایه و شایستگی‌های عمومی داریم  که شرایطی مانند دروس تمام مقاطع را دارند.

آذرکیش گفت: برای دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای آموزش مهارت که جنبه کارگارهی دارند تا این لحظه پروتکلی دریافت نشده و امیدواریم تا چند روز آینده ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس، پروتکل‌ها را ابلاغ کند.

وی درباره شرایط برگزاری کلاس‌های عملی گفت: راجع به این نوع ارزشیابی منتظر اظهار نظر ستاد مقابله با کرونا هستیم. البته اگر که امکان داشته باشد، ما برای پایه دهم و یازدهم می‌توانیم کلاس‌ها را در تابستان برگزار کنیم و اگر هم امکان آن نباشد، آیین نامه‌ها و مقررات ما اجازه می‌دهند که در طول سال تحصیلی آینده، دروس کارگاهی هنرستان‌ها را آموزش بدهیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: از آنجا که پایه دوازدهم خروجی نظام آموزشی کشور است، باید در خصوص آن ستاد مقابله با کرونا تصمیم بگیرد تا ما نیز متناسب با آن تصمیم‌گیری کنیم.

آذرکیش در واکنش به این پرسش که دانش آموزان هنرستانی در شهریور ماه کنکور دارند، بنابراین زمان زیادی برای فراگرفتن دروس عملی ندارند؟ گفت: کنکور فنی و حرفه‌ای در ۹ رشته است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اینطور نیست که کسی به فکر دانش آموزان هنرستانی نباشد، همزمان با آموزشی برای دوره‌ها و شاخه‌های تحصیلی دیگر در تلویزیون وجود دارد، دانش آموزان هنرستانی هم از طریق تلویزیون آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: بخشی از دروس عملی نیز با تلویزیون قابل آموزش است و بخشی دیگر هم نیاز به کارگاه دارد. به عنوان مثال در آموزش تاسیسات گرمایشی و سرمایشی رشته مکانیک خودرو، ابتدا دانش آموزان بخشی را به صورت تئوری دریافت کرده و بعد  به کارگاه می‌روند. این بخش آموزشی و تئوری قابل ارائه در پیام رسان شاد و تلویزیون هست، اما به طور کل درباره ارزشیابی‌ها و پایان آموزش، ستاد کرونا تصمیم می‌گیرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش درباره ارائه پیشنهاد برای برگزاری کارگاه‌های عملی  گفت: یکی از پیشنهادات ما هم می‌تواند این باشد که همزمان با برگزاری زمان امتحانات نهایی که از تاریخ ۱۷ خرداد آغاز می‌شود، اگر ستاد مقابله با کرونا اجازه دهد در آن بازه زمانی دانش آموزان هنرستانی هم بتوانند، دروس عملی و کارگاهی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تاریخ ۱۷ خرداد تا ۱۸ تیر سال ۹۹ فرابگیرند.

آذرکیش خاطر نشان کرد: در هنرستان‌ها آموزش‌ها و ارزشیابی‌ها در هم تنیده است و می‌توان در همان زمان هر دو کار را با هم انجام داد، به تعبیر دیگر ارزیابی‌ها به صورت عملکردی است.

وی افزود: در حال حاضر نشنیده‌ام که در هیچ کجای دنیا بازگشایی مجدد مدارس را اعلام کنند، زیرا مشخص نمی‌کند که اتمام این بیماری تا چه زمانی است و هر صحبتی که به میان آید در حد گمانه زنی است. به همین علت آموزش مهارتی مستثنا از سایر آموزش‌ها نیست و به همان اندازه اهمیت دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در پایان اظهار داشت: با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونا درخصوص بازگشایی برخی از مشاغل، قطعا مجوزهایی برای برخی دوره‌های تحصیلی در آموزش و پرورش و آموزش عالی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز