خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ابتلای ۳۹۲ نفر به کرونا در شهرداری تهران/کاهش۴۰ درصدی بهره‌وری کارکنان در پی شیوع کرونا/ تعدیل نیرو به دلیل کاهش درآمد در دستور کار نیست

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۸۳۲

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شواراهای شهرداری تهران از کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی بهره‌وری کارکنان شهرداری تهران در پی شیوع کرونا خبر داد.

«حامد مظاهریان» معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوارهای شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از شیوع کرونا بهره‌وری نیروی انسانی در شهرداری تهران چقدر کاهش یافته است؟ گفت: با شیوع کرونا در پایتخت، مخاطرات زیادی در فضای اداری شهرداری تهران همانند سایر نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی پدید آمد و با انتشار هشدارهای مختلف از سوی نهادهای ذیربط مانند وزارت بهداشت، استرس زیادی در سطح جامعه اداری در خصوص حضور افراد در فضاهای سازمانی ایجاد شد، در نتیجه در ابتدای شیوع  این بحران، ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بموقع برای حفظ و صیانت از سلامت کارکنان به عنوان اولین گام الزامی بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به موانعی که در پی شیوع کرونا برای شهرداری تهران ایجاد شد، تصریح کرد: شهرداری تهران در مواجهه با شیوع ویروس کرونا همانند سایر دستگاه‌های اجرایی با مشکلات و موانعی نظیر عدم تحقق بودجه پیش‌بینی شده در اعتبارات، کاهش وصول مطالبات و تامین نقدینگی، تغییر در نحوه حضور کارکنان و مطول شدن روال کار، عدم بکارگیری کامل از نیروی انسانی موجود بدلیل حفظ سلامت ایشان و مواردی از این دست روبرو بوده‌ است.

کاهش ۶۵ درصدی بهره‌وری نیروی انسانی شرکت های خصوصی

مظاهریان افزود: طبق آمار تقریبی، شرکت‌های خصوصی در حوزه نیروی انسانی کلان شهر تهران با کاهش ۶۵ درصدی بهره‌وری روبه‌رو بوده‌اند، اما  با توجه به اقدام‌های پیشگیرانه در سازمان نظیر اجرائی کردن طرح غربالگری کارکنان، ایجاد محیط سالم در سازمان، تقویت روحیه کارکنان، از بین بردن محیط ترس و جایگزینی محیط اعتماد به افراد، معاشرت با افراد در سازمان، انجام اقدامات بهداشتی در سطح شهر تهران با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و در یک بستر هماهنگ و همسو تحت زعامت شهردار محترم تهران با همدلی و همراهی کارکنان چه بطور مستقیم و غیرمستقیم در مبارزه با این ویروس و ارائه خدمات لازم و ضروری در حوزه شهروندی، کاهش بهره‌وری کارکنان در شهرداری تهران بین ۳۵ تا ۴۰ درصد تخمین‌زده می‌شود.

معاون شهرداری تهران در ادامه به اقدامات مدیریت منابع انسانی در شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در همین زمینه از ابتدای اسفندماه تا به امروز  بمنظور حفظ سلامت پرسنل شهرداری و پیشگیری از شیوع کرونا بخشنامه‌های متعددی از جمله ثبت تردد در دستگاه‌های ثبت اثر انگشت، بخشنامه دورکاری کارکنان دارای شرایط خاص، دستورالعمل کار از راه دور کارکنان شهرداری تهران، بخشنامه کاهش ساعت کار کارکنان، بخشنامه نحوه حضور کارکنان در نیمه نخست فروردین ماه در اسفندماه تبیین شد.

او ادامه داد: همچنین بخشنامه ساعت کاری در ایام نوروز، بخشنامه تعیین ساعت کاری کارکنان، بخشنامه طرح غربالگری بیماری کرونا در شهرداری تهران، شیوه نامه جبران خدمت همکاران در خصوص مراقبت در امور بهداشت، بخشنامه نحوه ثبت تردد کارکنان و تجهیز دستگاه‌های حضور غیاب در واحدهای تابعه شهرداری تهران اهم بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی بود که از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در شهرداری تهران به تدوین و اجرایی شد.  

چگونگی پرداخت مزایای غیرمستمر به پرسنل در شرایط کرونایی

معاون شهردار تهران در خصوص چگونگی پرداخت مزایای غیرمستمر به پرسنل شهرداری تهران در شرایط کرونایی گفت: با در نظر گرفتن میزان تحقق درآمدها و همچنین درنظر گرفتن عواملی همچون حضور موثر کارکنانی‌که بطور دائم و مستقیم در این ایام حضور داشته اند، کارکنانی‌ که در طرح کار از راه دور، در پیشبرد امور جاری شهرداری تهران انجام وظیفه کرده‌اند و همچنین کارکنانی‌که بنا بر تصمیمات لازم بصورت شیفت‌بندی ارائه خدمات داشته‌اند، کنترل و بهینه‌مند کردن نحوه برقراری مزایای غیر مستمر بصورت ماهانه منظور می‌شود.

ابتلای ۳۹۲ نفر به کرونا در شهرداری تهران

او در پاسخ به این سوال که تا این لحظه چه میزان خسارت به شهرداری تهران وارد شده است،‌ گفت: خسارات وارده به شهرداری تهران از لحاظ نیروی انسانی به ترتیب در چند بعد قابل توجه است. تاکنون ۳۹۲ نفر از همکاران ما به این بیماری مبتلا شده اند و متاسفانه ۹ نفر از همکاران  خوب شهرداری و ۳ نفر از عزیزان بخش خصوصی طرف همکاری با شهرداری فوت شده‌اند.

مظاهریان ادامه داد: استرس ایجاد شده در کارکنان، کاهش ساعت کاری، عدم پیوستگی در انجام امور،‌ کاهش تمرکز در انجام وظایف،‌ مطول شدن فرآیند ها، کاهش بهره وری نیروی انسانی از جمله عواملی بوده است که در حوزه نیروی انسانی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

انجام بیش از ۱۳ هزار نمونه آزمایش و ۹۹۲ اسکن از پرسنل شهرداری در جریان غربالگری

معاون شهردار تهران همچنین به اضافه شدن هزینه‌های بهداشتی و پزشکی مازاد در پی شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در طی این مدت به منظور حفظ سلامتی همکارانمان در شهرداری طرح غربالگری به اجرا درآمده است و هزینه پزشکی مازادی برای سازمان  داشته است که متاثر از اجرای طرح غربالگری شامل ۶۱۱۵۴ نفر غربالگری، ۱۳۱۲۸ نمونه آزمایش، ۹۹۲ اسکن، ۴۳۶ ارجاع به متخصصان عفونی بوده است.

او همچنین به عدم تحقق درآمدهای شهرداری در پی شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت:  شیوع کرونا منجر به عدم تحقق درآمدی شهرداری تهران نیز شد که امیدواریم بسته محرک اقتصادی شهرداری که اخیرا تدوین و در صحن شورای شهر تصویب شد، بتواند مشکل ایجاد شده ناشی از عدم تحقق درآمدهای شهرداری را بهبود ببخشد.

مظاهریان با بیان اینکه کرونا هزینه‌های نگهداشت شهر را نیز افزایش داده است، افزود: باید آسیب‌های زیست محیطی ناشی از مصرف مواد شیمیایی بمنظور گندزدایی اماکن و معابر شهری را نیز به این موارد اضافه کرد.

تعدیل نیرو به دلیل کاهش درآمد در دستور کار نیست

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری در صورت عدم تامین منابع مالی تعدیل نیرو را در دستور کار خود قرار خواهد داد؟ گفت: تعدیل نیروی انسانی به دلیل کاهش درآمدها در برنامه‌های شهرداری تهران قرار ندارد و اصلاح ساختار سازمانی هدف انجام اقدامات اصلاحی است.

او با بیان اینکه در نگهداشت منابع انسانی دو دسته تاثیرگذار است، گفت: یک دسته مواردی هستند که بیشتر در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان صورت می‌گیرد مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محل کار از جمله طرح غربالگری کارکنان، اصلاح ساعت کار، بخشنامه کار از راه دور و غیره را شامل می‌شوند و یک دسته مواردی که تقویت کننده روحیه و علاقمندی کارکنان به کار و محیط کار هستند از جمله ایجاد امنیت شغلی، تامین زندگی در زمان حال و  دوران بازنشستگی.

بازنشستگی انگیزشی به بعد از کرونا موکول شد

مظاهریان با اشاره به بودجه‌ای که برای بازنشستگی انگیزشی در نظر گرفته شده است، گفت: در بودجه سال جاری مبلغی برای انجام خروجی‌های انگیزشی با رویکرد درخواست و تمایل کارکنان تخصیص یافته است که به محض عادی شدن شرایط اقدام مقتضی از طریق مبادی مربوطه انجام خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به مضایق بودجه‌ای، در این ارتباط در فروردین ماه مبلغی معادل مزایای غیرمستمر دی ماه سال ۹۸ به عنوان علی‌الحساب در فیش حقوقی فروردین ماه کارکنان اعمال شده است و در زمان مربوطه نیز بصورت واقعی در فیش‌های ماه‌های آتی درج تا اشکالات بعدی مترتب از آن از جمله بیمه و مالیات هم مرتفع شود و چنانچه فردی یا افرادی در فروردین ماه کارکرد داشته‌اند و علی‌الحساب مربوطه را دریافت نداشته‌اند با مراجعه به ادارات ذیربط می‌توانند رفع مشکل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز