خبرگزاری کار ایران

سخنگوی مقابله با کرونا:

بازگشایی مدارس در ۲۰ اردیبهشت منتفی است/ احتمال رفع بحران در تابستان منطقی نیست

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۲۹۶

سخنگوی مقابله با کرونا از شهادت ۴ ماما از ابتدای شیوع کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: روز جهانی ماما را تبریک میگویم. ما چهار نفر از نیروهای مامایی را از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از دست دادیم و این افراد نیز شهید شدند. ماماها در تمام این مدت در کنار تیم های درمان بودند. دسترسی به خدمات مامایان جزو شاخص توسعه است. 

وی گفت: اقتصاد عمومی و سلامت، زیرساخت ها و تحریم ها را، در قیاس جامعه خود با دیگران مقایسه کنید. کشورهایی که هیچ یک از این مشکلات را نداشتند، اتفاقی را تجربه کردند که در ایران نیافتاد. امروز دوست و دشمن به آن اذعان دارند، این امری نیست که بخواهیم جا بندازیم. 

جهانپور بیان کرد: تمام تلاش هایی که می خواست آمار را کتمان داشته باشند شکست خورد. آنچیزی را به شما اعلام می کنیم که در راهروهای بیمارستان ها می بینید. حتی در دوره کرونا ما را در خرید اقلام تشخیصی تحریم کردند. اما هر بیننده منصفی شرایط و اقدامات این دو کشور را مقایسه کند، به آن موضوعات اذعان خواهد داشت. 

وی ادامه داد: بین دولت و ملت، بین بخش های مختلف حکومتی، همدلی ایجاد شد. در تمام کرونا این موهبت را داشتیم و هر جا این موهبت باشد، ملت و دولت و حاکمیت بهره های فراوانی خواهند برد. در تمام دوران کرونائی سایه این صمیمیت در کشور حس شد و ممکن است برکات بعدی داشته باشد.

جهانپور بیان کرد: مناطقی که سفید اعلام شود و تا سفید بماند، امکان نماز جماعت وجود خواهد داشت. سفید اعلام شدن شرایط  پایدار نیست. تا زمانی که مناطق سفید باقی بمانند، می توانند فعالیت های محدود مذهبی داشته باشند. دقت کنید که افراد می توانند با سجاده شخصی و فاصله مشخص به عبادت در بقاع بپردازند. دعا، سوگواری جمعی، توزیع چای و ... نخواهد بود. این مناطق محدود است. حرم های معروف ممکن است در این پروتکل نباشد. 

وی گفت: بسیاری از افراد ایرانی در خارج از کشور درک کرده اند که ایران شرایط بهتری دارد. آنها حق دارند که بخواهند به کشور بازگردند. ما این شرایط را فراهم کرده ایم. سلامت یکایک ایرانیان در هر نقطه ای از دنیا باشند برای ما اهمیت دارد. اما باید محدودیت هایی را قبول کنند. کنترل شرایط کشور برای ما اولویت دارد. 

جهانپور اشاره کرد: بیش از 25 میلیون نفر غربالگری شدند. دو سوم از مبتلایان بیرون از بیمارستان تست شده اند. این باز می گردد به غربالگری فعال که سبب شد ورودی بیمارستان ما به شدت کاهش پیدا کنند. 

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، اظهار کرد: اعلام مناطق سفید سیاست وزارت بهداشت نبود. منبع اصلی نداشت و ما اعلام نکردیم. ما قرار نیست که مناطق را اعلام کنید. این دستیابی از طریق سامانه یا اپلیکیشن ماسک وجود دارد. دانشگاه ها این مناطق را پنج روز یک بار به ما اعلام میکنند. بنابراین هر اطلاعاتی که در ماسک هست، مال پنج روز است. ما هیچ اعلامی برای شهرهای سفید نداشتیم. هرکس اعلام کرده است مسئولیت با خودش است.

وی گفت: کمک هایمان با توجه به افزایش تولید داخل، عملا به مرحله ای رسید که اقلام جاری ذخیره شده است و در حال ایجاد دپو برای پاییز هستیم. مازاد این اقلام می تواند صادر شود. ما بزرگترین تولید کننده ماسک در غرب آسیا هستیم. شاید تنها تولید کننده کیت های تشخیصی هستیم که می تواند امکان صادرات را داشته باشد. 

جهانپور بیان کرد: سگ های کرونا یاب قطعیت علمی ندارد. این که این توانائی در سگ هست آزمون نشده. امروز ما تایید نمی کنیم، هر وقت مطالعه شد می توان روش کمکی در تشخیص بیماری باشد. 

وی اظهار کرد: در 15 استان روند صعودی تدریجی در دو روز اخیر داریم. الان نمی شود قضاوت کرد. باید به آمار روزهای دیگر توجه کنیم. بخشی از آن به دلیل بیماریابی فعالتر است ولی اگر به دلیل دیگر باشد، محدودیت ها در آن استان ها بیشتر خواهد شد. در استان خوزستان وضعیت متفاوت است. احتمالا پیک دیرتر شروع شده و دیرتر عبور کند.

جهانپور گفت: بازگشائی مدارس در ۲۰ اردیبهشت منتفی است. روز ۲۷ ام هم مشروط است به اینکه منطقه سفید باشد. ولی سیاست کلی این است که اولین جا که تعطیل شد مدارس و دانشگاه ها بودند و اخرین جا هم که گشوده می شود، مدارس و دانشگاه ها است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: ایران زودتر از کشورهای منطقه بیماریابی و اعلام کرد که کووید ۱۹ تشخیص داده است. آن زمان وزیر بهداشت ترکیه گفت توصیه میکنم قم قرنطینه شود. توصیه غلطی بود. اما گذشت و آنها گفتند که شیوع به همان دلیل بود. سوال من این است؟ چرا استانبول قرنطینه نشد. مگر توصیه شما این نبود؟

وی افزود: احتمال اینکه ما صعود مجدد داشته باشیم، در همین تابستان است. وقتی در خوزستان بیماری را مشاهده می کنیم، انتظار رفع بحران در تابستان منطقی نیست. امیدواریم این اتفاق نیافتد. به طور کلی دنبال پیش بینی قطعی نباشید. همه این ها حدس گمان های البته علمی است. 

جهانپور گفت: یکی از علل بحرانی شدن این ویروس سرعت انتقال آن است. این ویروس فراتر از آنچه تصور می کردیم منتقل می شود. بحران برای کشورهایی که اقتصاد قدرتمند تری دارد نیز رسیده است. این موضوع که شرق و غرب عالم یکدیگر را متهم می کنند به اینکه شما ویروس را ساختید. بیش از اینکه مبتنی بر مستندات باشد، اظهارات سیاسی است تا مشکلات درونی خودشان را فرافکنی کنند. ما نمی دانیم این ویروس انسان ساز است یا خیر.

جهانپور بیان کرد: ما جائی به نام استان سفید نداریم. مناطق سفیدی داریم که در استان ها پنج روز یکبار به لیست می شود. در یک استان شما ممکن است سه تا یک شهرستان داشته باشید. آمار استان را همچنان اعلام نمی کنیم. این به عهده استان ها است. 

وی افزود: اگر ما فقط وزارت بهداشت و سلامت باشیم، می خواهیم کشور یکسال تعطیل شوند. باور کنید ما راحت تر خواهیم بود. اما باقی ارگان های کشور می توانند نظم را نگاه دارند که وزارت بهداشت باشد؟ باید اقتصاد دانان دیگر بیایند و این موضوعات را توجیه کنند. اگر راهکاری دارند که می توانیم انجام دهیم، ما تشنه آن هستیم. اما تا الان کجای دنیا توانسته و یا شما مدلی به ما ارائه دهید؟

وی گفت: تغییر زمان کنکور قطعی است اما تاریخ دقیق آن نهایی خواهد شد.

جهانپور بیان کرد: اینکه ما آمار اتباع خارجی را نداریم یعنی خطی بین اتباع داخلی و خارجی نکشیده ایم. حتی اتباع غیرمجاز هم از این امکانات استفاده کردند. چند صد هزار اتباع خارجی از این امکاناتِ تقریبا رایگان استفاده می کنند. 

وی گفت: تعرفه های پزشکی با مشکلات و محدودیت های همه طرف های درگیر تصویب شده است. اظهار می شود که با تعرفه واقعی فرق دارد. بله منطقا. اما ما باید محدودیت ها و بضاعت خریدار خدمت، بیمه و .... در نظر داشته باشیم. نظر وزارت بهداشت نیست که تعرفه ها را تغییر دهد. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در خصوص اظهار وزیر بهداشت در رابطه با کمک نقدی رهبر انقلاب، گفت: وقتی خبری شد که مقام معظم رهبری، یک میلیارد یورو به ما اهدا کردند، توقعات بسیاری را ایجاد کرد. این توقعات در خصوص معوقات کارانه و حقوق ها هم بود. کنایه مقام عالی وزارت این بود که پولی به جیب سوراخ ما ریخته نشده است که پرداختی کنیم. اولا معلوم نیست این کمک که به ستاد شده است تا چه میزانش را به وزارت بهداشت بدهند. دوما معلوم نیست کی پرداخت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز