خبرگزاری کار ایران

در نشست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مطرح شد؛

کشورهایی در تلاطم کرونا دوام می‌آورند که سرمایه لازم را داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۱۸۴

پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: کشورهایی در این تلاطم دوام می‌آورند که سرمایه لازم را داشته باشند، بتوانند قرنطینه را مدیریت کنند و فعالیت‌های اقتصادی را به تدریج آغاز کنند.

به گزارش ایلنا، رضا حافظی، پژوهشگر این مرکز در اولین نشست‌ آنلاین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: چالش‌های اقتصادی‌ که به دلیل شیوع کرونا در جهان ایجاد شده است بر کشورهای در حال توسعه آسیب بیشتری خواهد گذاشت. رصدها نشان می‌دهد که تفاوت بحران اقتصادی ۲۰۲۰ با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در این است که بحران سال جاری از استارتاپ‌ها آغاز می‌شود و به نهادهای مالی می‌رسد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یکی دیگر از چالش‌هایی که به دنبال شیوع کرونا پیش می‌آید  را چالش زنجیره تامین دانست و گفت: زنجیره تامین، شبکه‌ای از افراد، سازمان‌ها و فعالیت‌هاست که قرار است ارزش خلق کنند. شاید بتوان نام بحران اقتصادی سال ۲۰۲۰ را بحران زنجیره تامین گذاشت. وی افزود: اختلال در زنجیره تامین کیفیت نظام سلامت را کاهش می‌دهد.

حافظی افزود: کشورهایی در این تلاطم دوام می‌آورند که سرمایه لازم را داشته باشند، بتوانند قرنطینه را مدیریت کنند و فعالیت‌های اقتصادی را به تدریج آغاز کنند. باید قبول کنیم این بیماری بخشی از جامعه است و باید خودمان را با آن تطبیق دهیم.

پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره یکی از معایب قرنطینه گفت: وقتی مردم در حالت قرنطینه باشند شاهد کاهش اعتماد عمومی به نظام سلامت خواهیم بود که البته این موضوع با دخالت رسانه‌ها قابل حل است.

حافظی در ادامه درباره نقش دولت‌ها در دوران پساکرونا گفت: دولت می‌تواند به عنوان سرمایه‌گذار، حامی و ناظر در بالادست زنجیره تامین حاضر شود و پایین دست زنجیره تامین را که فضای رقابتی‌تری است به شرکت‌های خصوصی بسپارد. الان شرایطی پیش آمده که می‌توان این تغییر را داشته باشیم. دولت‌ها از استارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی که هنوز به سودآوری نرسیده‌اند ولی توانسته‌اند از اشتغالزایی حمایت کنند.

وی افزود:کووید-۱۹ آخرین تجربه ما نخواهد بود. با توجه به بررسی‌هایی که کردم، اپیدمیولوژیست‌ها در دو سه سال اخیر پیش بینی کرده بودند که با بیماری‌های فراگیر روبه‌رو شویم.

وی همچنین با اشاره به اینکه کرونا با افزایش تجارت الکترونیک، هوشمندسازی، توسعه اقتصاد در ارائه خدمات پلتفرمی و نفوذ ارزهای مجازی آینده را به ما نزدیک کرده است گفت: کووید-۱۹ تنها بحران جهانی ما نیست. ما سال‌هاست با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم اما چون تدریجی رخ می‌دهد حساسیت کمتری به آن داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز