خبرگزاری کار ایران

حریرچی خبر داد:

کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونا در طی سه هفته اخیر

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۴۹۸

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی سه هفته اخیر به دلیل رعایت توصیه‌های فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی توسط مردم، همچنین به دلیل خدمات مناسب درمانی و بیماریابی فعال، شاهد کاهش نسبی موارد فوت، ابتلا و بستری بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: طی سه هفته اخیر به دلیل رعایت توصیه‌های فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی توسط مردم، همچنین به دلیل خدمات مناسب درمانی و بیماریابی فعال، شاهد کاهش نسبی موارد فوت، ابتلا و بستری بودیم. مانند تمام کشورهای جهان، ما نیز به ضرورت ملاحظات اقتصادی ناچار به بازگشایی تدریجی مشاغل شدیم. امیدواریم با رعایت فاصله گذاری و اهتمام بیش از پیش به آن و بیماریابی فعال شاهد تثبیت شرایط کاهشی باشیم. اما باید توجه شود که این موفقیت نسبی شکننده است و کوچکترین اشتباهی بحران را باز می‌گرداند.

وی در ادامه بیان کرد: 8.7 دهم از تولید ناخالص ملی، در حوزه بهداشت و درمان هزینه می شود. باید اعتبار بیشتری را به بخش سلامت تخصیص دهیم. سهم بازار سلامت سهم بزرگی است که در این شکنندگی اقتصادی، مانند دیگر اقتصادها آسیب می‌بیند. این حوزه متحمل هزینه‌های بالائی شده است که باید در سیاست‌گذاری‌های آتی در نظر گرفته شود.

حریرچی تصریح کرد: در ایران تبعیضی بین بیماران فقیر و غنی و ... وجود نداشت، درحالی که در کشورهایی مانند آمریکا دیدیم که سیاهان و فقرا بیش از دیگران آسیب می بینند. اما نمی توانیم کتمان کنیم که فقرا بیشتر از این شرایط لطمه می‌بینند.

ایرج حریرچی گفت: رعایت بهداشت توسط مردم ما در دنیا کم نظیر بود. شما دیدید در اروپای غربی و آمریکای شمالی، برای قرنطینه تظاهرات شد و شیشه مغازه ها را شکستند. یا اگر از قرنطینه بحث شد درگیری به وجود آمد، اما ما در کشورمان این موارد را نداشتیم. در بررسی اخیر ما 81 درصد کسبه نکات بهداشت را رعایت می کنند. تعدادی هم هستند که تخطی می کنند. آنها سلامت عمومی خود و دیگران را به خطر می اندازند. اما فعلا برای مردم جریمه ای مطرح نشده است. اما برای مشاغل جریمه و پلمپ در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ما محدودیت های مردم را می دانیم. کسی که با یارانه زندگی می کند، همین ماسک سه چهار هزار تومانی هم برای او هزینه است. نباید یک جانبه به قضاوت و تحلیل مردم و جامعه برویم.

ایرج حریرچی، بیان کرد: وقتی در اروپا رسما اعلام می کنند که موارد ابتلا را به بیمارستان منحصر می کنیم، ناراحت کننده نیست و صلاح مربوط می شود. اما وقتی به ایران می رسد می شود جرم. این تعداد زیادی از افراد را دچار مشکل کرده است. ما کسانی که مشکوک به بیماری کرونا بودند و فوت کردند را مشکوک اعلام می کنیم تا با موازین مبتلایان کفن و دفن شوند. این به لحاظ احتیاط است. ما دلیلی نداریم در آمار دستکاری کنیم و غیرعادی اعلام کنیم.

وی در ادامه گفت: در رابطه با آزمون ها هم مهم ترین موضوع سلامت شرکت کنندگان است. این در رابطه با کنکور و دیگر آزمون ها است. اما تصمیم در این زمینه منوط به نظر ستاد مقابله با کرونا است. آنچه برای سلامت مردم و شرکت کنندگان لازم است انجام می دهیم. فاصله کنکور در حالت عادی هم فاصله استاندارد بود. تنها دغدغه ما عبور و مرور به جلسه است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ داروی جدید موثر برای کرونا در هیچ جای دنیا کشف نشده است. فرایند تولید دارو و آزمایش های آن مراحل خودش را دارد و زمان می برد. برای اماکن ورزشی، پروتکل های متفاوت ایجاد شده است. در رابطه با ورزش های انفرادی فعالیت راحت تر است. در رابطه با ورزشهای دست جمعی مشکل دوش ها و رختکن ها است. این فضاها پرتراکم است. عامل اصلی انتقال ویروس هم از طریق سطح تماس است. مثلا استخر به دلیل کلر در آب ویروس را می کشد. اما رختکن آن امکان سرایت ایجاد می کند.

حریرچی اظهار کرد: ما با همسایگان ارتباط تجاری و وسیعی داریم. الآن بازگشائی در حال انجام است. دیروز رئیس جمهور به وزیر راه دستورات را ابلاغ کردند. با توجه به میزان ابتلا، امکان بازگشائی حمل و نقل ریلی و زمینی را داریم. اما منع رفت و آمد توریست وجود دارد.

حریرچی اشاره کرد: متاسفانه، زمانی که بازگشائی را برای مشاغل کم ریسک، مجاز اعلام کردیم، برخی مشاغل پرخطر مانند رستوران ها اقدام به فعالیت کردند. سریعا اقدامات مقابله‌ای لازم صورت گرفت و این مشاغل بسته و حتی برخی پلمپ شدند.

حریرچی در رابطه با بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا گفت: تجربه شخصی من به عنوان یک بهبودیافته این است هر جا می رویم، باشک می پرسند آیا بهبودیافته‌اید یا ناقل هستید. متاسفانه یک ترس نادرست میان مردم جریان یافته است. پروتکل های بازگشت به کار مشخص است. دو آیتم دارد. این درست نیست که اگر کسی مبتلا یا بستری شد و بهبود یافت ناقل بیماری است. خواهش می کنم مردم به این نکته توجه کنند، کسانی که مبتلا شده اند، هم خودشان بیشتر رعایت فاصله گذاری و بهداشت را می کنند و هم ایمنی نسبی به بیماری پیدا کرده اند که آنها را تا مدتی از شمول ناقلین خارج می کند.

وی افزود: نگرانی ما از بابت افراد کم علامت یا بی علامتی است که بیماری آنها محرز نشده باشد. آنها نمی دانند که ناقل هستند. این نگرانی تمام کشورهای دیگر هم هست. بنده به مردم اطمینان می دهم، اگر بازه زمانی سه هفته سپری شود و فاصله گذاری معین رعایت شود، بهبودیافتگان هیچ مشکلی از نظر انتقال ایجاد نمی کنند.

او تصریح کرد: موضع وزارت بهداشت در رابطه با همه تجمعات مذهبی یا غیرمذهبی همان مصوبات قبلی است. یعنی فعلا با برگزاری این تجمعات مخالف هستیم. کسی از مقام معظم رهبری و مراجع تقلید، ذی صلاح تر و مقیدتر به اصول دین نیست و نظرات ایشان هم مشخص است و همچنین فرق رفتار ایشان با سال های قبل نیز مشخص است. کسانی که برخلاف این نظرات اقدام به برگزاری مراسم کنند، باید تکلیف خود را با اعتقاد خود روشن کنند؛ چرا که این قانون شکنی و شکستن قبح است.تذکر جدی می دهیم با برگزاری این مناسک برخورد قاطعانه می کنیم. در رابطه با اماکن متبرکه هم با تولیت ها گفتگوها صورت گرفته است. اصل در جمهوری اسلامی رعایت قانون است. تمام بزرگان دینی اصل سلامت مردم را ارجح دانستند.

حریرچی بیان کرد: موضع وزارت بهداشت در مورد طرح ترافیک با هماهنگی دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود. از طرفی برداشتن طرح ترافیک باعث افزایش ترافیک و کمبود پارکینگ در سطح شهر شده است. در مورد دوران کرونایی نه وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی نظر بدهد و نه دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در این زمینه مسئول هستند. در نتیجه در مورد طرح ترافیک باید با خرد جمعی تصمیم گیری شود.

معاون وزیر بهداشت، درباره شیوه محاسبه آمار فوتی‌های کرونا در کشور بیان کرد: کشورهای مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. هر بیماری که تست مثبت کرونا داشته باشد، چه بستری بوده و چه بستری نباشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در کشور انگلستان، بیماران کرونایی که خارج از بیمارستان یا منازل یا مراکز نگهداری سالمندان بودند، جزو آمار به حساب نمی‌آمدند. در ایران اگر کسی تست مثبت داشته و فوت کرده باشد، جزو آمار محسوب می‌شود. در برخی کشورهای اروپای غربی هرکسی که تست کرونا مثبت دارد و فوت می‌کند و بیماری زمینه‌ای دیگری مثل دیابت یا قلبی و عروقی یا پرفشاری خون دارد، از آمار حذف می‌شوند. در ایران اگر علت اصلی فوت کرونا باشد، همان کرونا اعلام می‌شود. در نتیجه آمار ایران از نظر فوت کرونا بسیار شفاف‌تر است. اگر کسی تست مثبت نداشته باشد، اما مشکوک بوده هم می‌گوییم با رعایت احتیاط دفن شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: گزارش‌هایی در برخی کشورها در مورد افراد بهبود یافته منتشر شده است. اکثر این افراد علامتی پیدا نکرده‌اند و فقط تست آنها مثبت شده است. یک عقیده می‌گوید که مثبت شدن تست به علت بقایای ویروس قبلی است و یک عقیده دیگر اعتقاد دارند که ویروس همچنان در بدن این فرد فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز