خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست مجازی مراکز اخلاق همکار سازمان بهداشت جهانی با محوریت همه گیری کووید-19

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۱۳۷

تجارب و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اخلاق پزشکی در زمان همه گیری کووید-19 با سایر کشورهای منطقه به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی، نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست مجازی سازمان بهداشت جهانی در منطقه خاورمیانه که با موضوع اخلاق در زمینه همه گیری کووید-19، در تاریخ 10 اردیبهشت ماه 1399 برگزار شد، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کووید-19 در جهان و ایران و شرح فعالیتهای کمیته ملی اخلاق در این زمینه پرداخت.
 
 بنا بر اعلام وبدا، در این نشست، لاریجانی پس از بیان مقدماتی از برخی ملاحظات اخلاقی در هنگام اپیدمی بیماری ها، بر ضرورت انجام تحقیقات در مورد سلامت روان در همه گیری کووید- ۱۹ تاکید کرد.
 
مشاور عالی وزیر بهداشت در ادامه توضیحاتی را در مورد ساختار و دستاوردهای شورای عالی اخلاق پزشکی در ایران و کمیته های ملی تابعه شامل اخلاق در پژوهش، اخلاق در آموزش و اخلاق بالینی ارائه داد.
 
لاریجانی اظهار کرد: به منظور توسعه اخلاق در پژوهش در کشور، راهنماهای اخلاقی متنوعی در زمینه کارآزمایی های بالینی، مطالعات حیوانی، تحقیقات ژنتیکی، پیوند، سلولهای بنیادی، انتشار آثار پژوهشی علوم پزشکی، داروسازی، ایدز و انتقال فرامرزی نمونه‌های زیستی به خارج از کشور تدوین شده است.
 
در ادامه سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به تازگی به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در حیطه اخلاق زیستی انتخاب شده است، با توجه به ضرورت توجه به جنبه های اخلاقی موضوعات نوین در حوزه سلامت، به شرح فعالیتهای صورت گرفته در زمینه همه گیری کووید-19 پرداخت. 
 
لاریجانی ارائه ترجمه دستورالعمل های مربوطه از جمله راهنمای سازمان بهداشت جهانی برای مدیریت مسائل اخلاقی در شیوع بیماری های عفونی به فعالان این حوزه، برقراری ارتباط با دانشگاه های علوم پزشکی کشور و نظارت دقیق بر عملکرد کمیته های اخلاق پژوهشی را از جمله این فعالیت ها برشمرد. 
 
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران دستاوردها و راهکارهای مهم شورای اخلاق در زمان همه گیری کروناویروس را برقراری ارتباط مؤثر بین دستگاههای مختلف دولتی و سایر ذینفعان، توسعه نهادهای نظارتی، راه اندازی سیستم های نظارتی مسئول برای مدیریت توزیع دارو و ابزار پزشکی، توجه ویژه به افراد آسیب پذیر و اقلیت ها در برنامه ریزی استراتژیک و توجه به تخصیص منابع در توزیع ونتیلاتورها و سایر تجهیزات برشمرد و تصریح کرد: تجربیات ما در ایران برای سایر کشورها در سطح منطقه ای و بین المللی می تواند مفید باشد. 
 
وی برای اشتراک تجربیات با سایر کشورها با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی اظهار تمایل کرد. 
 
در پایان لاریجانی به نقش رهبران مذهبی و داوطلبین و سازمان های مردم نهاد در مقابله با همه گیری کرونا در کشور اشاره کرد.
 
 شایان ذکر است در این نشست توانایی سیستم مراقبت های بهداشتی کشور در غلبه بر مشکلات با وجود تحریم های اقتصادی علیه ایران مورد تحسین سایر کشورها قرار گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز