خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور خبر داد:

تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر/ کاهش آمار جرایم در ماه مبارک رمضان/دستگاه‌های پشت صحنه مبارزه با مواد مخدر اهتمام لازم را ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۶۶۷

دادستان کل کشور از تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور در نشست تخصصی معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: نکته‌ای که متناسب با این همایش و این جمع و وظایف و تکالیف متوجه قوه قضاییه و ضابطین نیروی انتظامی است این است که همه سال آمار و ارقام نشان می دهد در ماه مبارک رمضان آمار جرائم کاهش پیدا می کند این امر مهم ما را باید وادار کند، مطالعه ای از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی داشته باشیم از جهت اینکه جامعه را به سمت و سوی ارتکاب جرائم کمتری سوق دهیم.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم که علت اینکه در ماه مبارک رمضان جرائم کاهش پیدا می کند، چیست؟ این عامل توجه معنوی انسانها به خداوند متعال است و ما هر چه تلاش کنیم در جامعه تا روحیه خداپرستی، تقوا و خداشناسی درجامعه رشد پیدا کند، قطعا شاهد کاهش جرائمی خواهیم بود که به خصوص امنیت جامعه را تهدید می‌کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم تا زمینه جرم و گناه در جامعه کاهش پیدا کند، تصریح کرد: این رسالت بزرگی است، این برعهده دست اندرکاران چه کسانی که آموزش می‌دهند و چه کسانی که عهده دار حفظ امنیت و قضاوت در جامعه هستند و چه مسئولانی که در حوزه اجرا هستند؛ است. در نظام جمهوری اسلامی دولت و حاکمیت تنها مسئولیت تامین نیازهای مادی، حیاتی و زندگی مردم را ندارد. بلکه در نظام جمهوری اسلامی برقراری قسط و عدل ملاک است. مردم باید در جهت اقامه عدل و قسط باشند و اگر ما عدل و قسط را مبنا قرار دهیم، جرائم در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. 

حجت‌الاسلام منتظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: امسال دنیا گرفتار این بلای خانمانسوز شده است و این می‌تواند نتیجه اعمال خود انسان نیز باشد. ما فراموش نکنیم آیات شریفه قرآن که به کرات خداوند وقتی سرنوشت گذشتگان را بیان می کند هلاکت و بلایایی که برآنها نازل می شد را نتیجه اعمال آنها بیان کرده است. دنیا امروز گرفتار مفاسد اخلاقی و اجتماعی شده است، در حالی که ما تصور می کنیم این آلودگی های فراوان که دامن بشریت را گرفته آثار وضعی ندارد. قطعا یکی از نشانه ها و ریشه های اصلی این امر عملکرد بشر است و این آثار و تبعاتی است که عملکرد بشریت شامل حال او شده است و باید بدانیم که این موضوع یک حقیقت قرآنی است. 

وی ادامه داد: وقتی کرونا بشریت را گرفتار می کند همه دامنگیر می شوند چه افراد صالح چه افراد ناصالح چه دانشمند و چه غیردانشمند چه کسی تصور می کرد این بلا و این بیماری و بیشترین آمار ابتلا و تلفات دامنگیر کشوری شود که بزرگترین مدعی ترقی و پیشرفت وسرمایه است که خود را کدخدای جهان می دانست. این ها برای ما درس است و برای ما پیام دارد. مردم باید بدانند که پناه بردن به قرآن و تعالیم اسلامی می تواند در همه مقاطع انسان را نجات دهد. امیدواریم خداوند این بلا را از جامعه بشریت و به ویژه کشورمان رفع کند و امیدواریم با همراهی مردم سریعتر اماکن مذهبی نیز بازگشایی شوند. 

دادستان کل کشور تصریح کرد: تلاش ما در جلسه ملی مقابله با کرونا بر این است که در اولین فرصت محافل و مساجد بازگشایی شود که با توجه به آمار و ارقام و نگرانی هایی که وزارت بهداشت دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده است مصلحت براین شد که چند روزی به تاخیر بیفتد و امیدواریم با همکاری مردم در نیمه دوم ماه مبارک رمضان شاهد بازگشایی مساجد و اماکن مقدسه باشیم. 

حجت الاسلام منتظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: طبق گزارش اجمالی ارائه شده درباره سال ۹۸ هم در جهت کشفیات و هم در جهت کاهش تعداد شهدا و افزایش شناسایی و مصادره و استرداد اموال قاچاقچیان تقریبا شاید در سنوات گذشته بی‌نظیر بوده است و این باعث خوشحالی است و امیدواریم این حرکت در سال ۹۹ هم بهتر باشد. 

وی ادامه داد: نکته اولی که اساسی‌ترین نکته در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر است این است که ما اساس و بنیان کارمان را که قانون است متناسب با شرایط قرار دهیم. حسن قانون این است که همیشه ناظر بر شرایط است و باتوجه به مجموعه مولفه هایی که در جامعه وجود دارد باید قانون کامل داشته باشیم قطعا قانونی که ۲۰ سال قبل از این برای آن شرایط تصویب شده امروز نمی تواند نیاز ما را برطرف کند و باید قانون با توجه به مولفه های جامعه اصلاح شود. 

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های خوبی که در بخش های مختلف داشتیم، پیش نویس قانون تهیه شده و اصلاحاتی که لازم بود به مراجع تصمیم گیری اعلام شده است و امیدواریم مراجع تصمیم گیر به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند، چرا که هم در قوه قضاییه و هم در نیروی انتظامی و هم در سایر قوایی که متصدی مبارزه با قاچاق هستند به این صورت است که تلاش ما در چارچوب قانون متناسب بیشتر می شود و لذا این خواسته جدی قوه قضاییه و همچنین نیروی انتظامی و دستگاه‌های مقابله ای است که این قانون هر چه زودتر اصلاح شود، چراکه ابزار اصلی کار مبارزه هم در نیروی انتظامی و هم در قوه قضاییه قانون است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد معتادان و معتادان متجاهر نشان دهنده این است که باید اهتمام بیشتری نسبت به مقابله داشته باشیم. مبارزه با کرونا یک تجربه بسیار ارزشمند است و ما هر روز شاهد هستیم که سخنگوی وزارت بهداشت گزارش آمار مبتلایان را می دهد، چرا این اهتمام لازم را در مبارزه با مواد مخدر نداریم؟ غالب مبتلایان و غالب تلف شدگان کرونا افراد میانسال به بالا هستند، البته برای ما همه انسانها از لحاظ حیات و زندگی یکسان و ارزشمند هستند، اما جوان به لحاظ اینکه یک نیروی سازنده در سطح جامعه تلقی می‌شود، بسیار مهم است و شما ببینید که سطح آلوده شدگان به اعتیاد در جوانان چقدر زیاد است. دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر نه آنهایی که مسئول مبارزه در میدان عملیاتی هستند، چراکه تعدادی از این مسئولان در نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه در صحنه عملیات مبارزه با مواد مخدر را برعهده دارند و تلاش این دستگاه‌ها قابل تقدیر است، بلکه دستگاه‌هایی که در پشت صحنه مبارزه با مواد مخدر هستند و متاسفانه اهتمام لازم را ندارند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه درصدد بیان تاثیر دستگاه‌ها نیستم، تصریح کرد: دولت محترم به موجب قانون مکلف شده است در تمام شهرستانها مراکز نگهداری معتادان متجاهر را داشته باشد، اما ما این مراکز را بسیار کم داریم، متاسفانه در تهران ناچار شده‌ایم از زندان برای نگهداری معتادان متجاهر استفاده کنیم که این کار بسیار غلطی است و دولت محترم باید سرمایه گذاری لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: جناب آقای مومنی من از شما انتظار دارم با توجه به مسئولیت خطیری که برعهده دارید از این تجربه ارزشمندی که کشور ما، اساتید پزشکی، دانشگاه‌ها، دولت و سایر دستگاهها در امر مبارزه با کرونا داشتند برای مبارزه با مواد مخدر استفاده و الگو برداری کنید. با توجه به آمار و ارقامی که سازمان بهداشت جهانی نیز بر آن مهر تایید زده است ما در امر مبارزه با کرونا گام های بسیار موفقی را برداشتیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: ما از این توانمندیها باید در جهت مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم و تاکید می کنم از این صحنه زیبایی که همه دست اندرکاران مبارزه با کرونا آفریدند، استفاده کنیم و انشالله شاهد کاهش گرفتاران در این دام اعتیاد باشیم. البته اینکه شاهد هستیم که آمار افزایش کشفیات و ... داشتیم از یک جهت برای ما خوشحال کننده است، اما از جهت دیگر این امر موجب توجه ما باید باشد که چرا شرایط و زمینه کار برای این قاچاقچیان و سوداگران مرگ مهیا است. اعتیاد خانواده ها را از هم می پاشاند و جوانان را به خاک سیاه می کشاند انسانهای فهیم را به انسانهای بیکار بی عار در جامعه تبدیل می کند و باید تلاش کنیم این را از ریشه برکنیم.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: به نظر بنده دستگاه قضایی سهم خودرا در امر مبارزه در حد قابل قبول ایفا کرده است اگر در حد مطلوب نباشد با توجه به آمار و ارقام در حد قابل قبول است. تاکید می کنم براینکه همانگونه که دستور مقام معظم رهبری و تاکیدات رییس قوه قضاییه است و همچنین درخواست ما در دادستانی کل است همکاری، تعامل و تلاش در این راه مبارزه باید بیش از گذشته باشد. نیروی انتظامی در سراسر کشور اگر هر نقصی که متوجه دستگاه قضایی است را مشاهده کرد به ما اطلاع دهد و همکاری ما در امر مبارزه اگر دچار آسیب و نقصی است حتما به ما منتقل کنند. اگر پیشنهادی دارند که امر مبارزه قوی تر و بهتر صورت بگیرد سهم قوه قضاییه را مشخص کنند. ستاد مبارزه با مواد مخدر به نظر من یکی از مهمترین تکالیفش این است که سهم هر دستگاه را مشخص و مطالبه کند.

وی ادامه داد: آقای مومنی سهم هر دستگاه را در ستاد مشخص کرده و به آنها اعلام کنید و اگر به وظایف خود عمل نکردند به عنوان متخلف معرفی کنید و مطمئن باشید ما تعقیب خواهیم کرد. ترک فعل در قانون جرم است یعنی همانگونه که یک عملی از جهت اثباتی قابل تعقیب و مجازات است یک سری اعمال انجام نشده هم جرم است و لذا در تعریف قانونی جرم را اعم از فعل و ترک فعل می دانید و اینجاست که اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کند فلان مقام و فلان مسئول در انجام تکلیف و وظیفه اش کوتاهی می کند دستگاه قضایی این آمادگی را دارد که با گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر دستگاهها و کسانی که در انجام وظیفه و قانونی خود کوتاهی کنند را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

وی ادامه داد: لباس مبارزه با مواد مخدر را به صورت جدی تر به اندام کسانی که مسئولیت دارند بپوشانید چطور برای جلوگیری از ورود این ویروس کرونا مکلف می کنید که باید فاصله رعایت شود به مغازه و قصابی می روید جای ایستادن مشخص شده است و این بسیار خوب است و در مبارزه با کرونا لازم است. ما باید در مبارزه با مواد مخدر هم همین جدیت را داشته باشیم. اعتقاد من بر این است که اگر دستگاه‌های مختلف به وظایف و وظایف خود عمل کنند قطعا شاهد ریشه کن شدن اعتیاد مواد مخدر در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: این گسترش اعتیاد و این تعداد آلوده و معتاد و خانواده هایی که در حال از هم پاشیدگی است، نشان دهنده این است که ما در وظایف و تکالیفمان کوتاهی می کنیم نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نیروی انتظامی انصافا تلاش می کنند. البته برای اینکه خلاف نگفته باشم، می خواهم بگویم که در نیروی انتظامی و در دستگاه قضایی ما در امر مبارزه با مواد مخدر آسیب هایی نیز داریم. در حال حاضر در صدد بیان آسیب هایی که نیروی انتظامی و دستگاههای اطلاعاتی دارند نیستم و نمی خواهم وارد شوم البته مصادیق و نمونه هایی دارم اما نمی خواهم اینجا بیان کنم. نیروی انتظامی دستگاه قضایی و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی آسیب هایی دارند که باید شناسایی و برطرف کنند اگر از یک طرف تاکید می کنیم که دستگاههای دست اندرکار مبارزه با مواد مخدر باید نقص و ضعف های خود را برطرف کنند به این چند دستگاه که در امر مبارزه در صحنه هستند، مانند نیروی انتظامی قوه قضاییه و دستگاههای اطلاعاتی نیز تاکید می کنیم که آسیب‌های خود را شناسایی و رفع کنند.

وی با بیان اینکه در زندان ها نیز آسیب هایی وجود دارد، ادامه داد: انصاف نیست در زندانها انسانهایی که باکرامت و شرافت هستند و به علت یک سری گرفتاری های ناخواسته مانند تصادف و مشکلات مالی در زندان هستند در کنار یک فرد قاچاقچی که هیچ شرافتی ندارد، نگهداری شود و این از آسیب هایی است که در زندانها داریم.

دادستان کل کشور خطاب به دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: من از شما انتظار دارم تا زمانی که این مسئولیت را برعهده دارید در این جهت که عرض کردم تلاش کنید و هم آسیب ها را شناسایی و در رفع آن به صورت جدی اقدام کنید. بازهم تاکید می کنم از حادثه کرونا الگوبرداری کنید برای جدیت در مبارزه، مجلس و مجمع تشخیص را به میدان بکشانید. من به شما وعده می دهم که هم خودم و هم معاونت مبارزه با مواد مخدر در دادستانی اهتمام ویژه ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز