خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

توقیف ۲۰ اکیپ زباله‌گردی/ کاهش حجم زباله‌های بیمارستانی پایتخت/ تخلف برخی بیمارستان‌ها در بی‌خطرسازی زباله‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۰۱۳

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به تخلف برخی بیمارستان‌ها در بی‌خطرسازی زباله‌ها از کاهش حجم زباله‌های بیمارستانی پایتخت خبر داد.

«صدرالدین علیپور» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون شاهد عدم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستانی بوده‌اید؟ گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها سیستم اتوکلاو را دارند، اما از طرفی درست کار کردن اتوکلا نیز یک مساله است و ما مسئول این کنترل نیستیم. وزارت بهداشت از طریق دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر درستی فرایند بی‌خطرسازی زباله‌ها از طریق اتوکلا را برعهده دارند. 

 او ادامه داد: درست کار کردن اتوکلاوها باید در داخل بیمارستان کنترل شود و پسماندها به صورت بسته‌بندی شده تحویل نیروهای سازمان مدیریت پسماند داده شود. بعضا مواردی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد، دارای آن استانداردی نیست که باید در تحویل زباله‌های بیمارستانی وجود داشته باشد، اما ما سعی می‌کنیم با تجهیزات کامل پرسنل خودمان به گونه‌ای آنها را منتقل کنیم تا مشکلی پیش نیاید. 

او ادامه داد: انتظار داریم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست نظارت دقیق‌تر و بیشتری در داخل بیمارستان‌ها داشته باشند تا هم اتوکلاوها درست کار کنند و هم پسماندهای بیمارستانی قاطی پسماندهای عادی نشود که بعضا تخلفاتی در این زمینه دیده می‌شود و از آنجایی که ما از درب بیمارستان پسماند را تحویل می‌گیریم، در داخل بیمارستان کنترلی نداریم که باید کنترل شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوالی درباره حجم زباله‌های بیمارستانی گفت: حجم زباله‌های بیمارستانی کمتر شده و به نزدیک ۹۰ تن رسیده است. 

او همچنین درخصوص حجم زباله‌های شهر تهران گفت: اکنون حجم این زباله‌ها به حدود ۶ هزار تن رسیده است. معمولا در اسفند و فروردین حجم زباله‌ها اختلاف دارد و در اسفند به دلیل فعالیت‌های آخر سال، حجم زباله هزارتن با ماه بعد از آن تفاوت دارد. 

او درخصوص چرایی امکان‌پذیر نبودن دفن زباله‌های عفونی در مدت طولانی گفت: ما تفکیک زباله در مناطق را متوقف کرده ایم و همه زباله‌ها را جمع و دفن می کنیم. پسماندهای تر در گذشته به سیستم کمپوست منتقل می شد و اگر بخواهیم بیش از حد این اقدام را انجام دهیم، شیرابه‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود و در فضای دفن نیز با مشکلاتی روبرو شویم، از این رو در حال دریافت مجوز از ستاد کرونا برای انجام تفکیک در خود آرادکوه هستیم تا با رعایت الزامات بهداشتی و اتاقک ضدعفونی، بتوانیم تفکیک را انجام دهیم تا هم بار دفنی کمتر شود و مواد تر نیز به قسمت کمپوست انتقال یابد.

علیپور در پاسخ به این سوال که قرار بود از ابتدای اردیبهشت تفکیک از مبدا دوباره از سر گرفته شود، گفت: به دلیل مساله کرونا و با توجه به استاندارد نبودن شرایط جمع‌آوری و درگیری افراد با زباله‌ها و جمع‌آوری ‌مستقیم از مخازن همچنان این موضوع متوقف است. ستاد کرونا به ما نامه زده است که فعلا این اقدام انجام نشود. 

او درباره شروط لازم برای اجرای مجدد تفکیک از مبدا پسماندها گفت: اگر بخواهیم تفکیک در مناطق را آغاز کنیم، باید مطمئن شویم که شهروندان تفکیک کامل از مبدا را انجام می‌دهند و پسماند خشک و تر در منازل تفکیک می‌شود. در اینصورت خودروهای ما در روزهای خاصی از درب منزل پسماندهای تر و خشک را تحویل می‌گیرند، اما از آنجایی که بسیاری از مناطق این شرایط را ندارند و سیستم شهر تهران به گونه‌ای است که مخازن زباله وجود دارد و زباله‌ها در هم ریخته می‌شود، فعلا امکان اجرای آن در شرایط کرونایی نیست و صبر می‌کنیم تا وضعیت کرونا بیشتر کنترل شود تا این اقدام را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان پسماند در پاسخ به این سوال که آمار ابتلا به کرونا در بین نیروهای خدماتی سازمان پسماند چگونه است و همچنین غربالگری این نیروها گفت: تاکنون مورد ابتلا به کرونا گزارش نشده است. یک بار غربالگری انجام شده است و در بازه زمانی تعیین شده دوباره این کار صورت می‌گیرد.

علیپور در ادامه افزود: سیستم کاری مدیریت پسماند از زمان شیوع پسماند افزایش یافت و همکاران ما به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند و هنوز هم این شرایط ادامه دارد و امیدواریم با فروکش کردن بیماری بتوانیم تفکیک را به حالت عادی برگردانیم تا کار نیروهای خدماتی ما کمتر شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا توقف فعالیت زباله‌گردها که قرار بود با حکم دادستانی انجام شود به درستی اجرا نشد، گفت: این اقدام درحال انجام است، اما در سطح شهر در حدود ۵۵ هزار مخزن وجود دارد و ممکن است افرادی به صورت مستقل اقدام به جمع‌آوری و فروش کنند. هر جایی این اقدام را ببینیم به نیروی انتظامی گزارش می‌دهیم و آنها برخورد می‌کنند. در همین مدت برخوردهایی انجام شده و اکیپ‌هایی نیز توقیف شده اند. در مجموع تاکنون حدود ۲۰ اکیپ توقیف شده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز