خبرگزاری کار ایران

فرآیندهای آموزشی علوم پزشکی در ترم جاری اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۲۳۸

با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فرآیندهای آموزشی علوم پزشکی در ترم جاری و نیز تقویم جدید آزمون های علوم پزشکی اعلام شد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در بخشنامه ای، فرآیندهای آموزشی علوم پزشکی در ترم جاری را به دانشگا ه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

 در  صورت تائید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارائه کلاسهای حضوری برای دروس باقیمانده و یا کلاسهای رفع اشکال دروسی که به صورت مجازی برگزار شده است پس از تعطیلات عید فطر خواهد بود و پایان ترم جاری آخر تیرماه و بازه زمانی برگزاری آزمونهای پایان ترم از اول لغایت 15 مرداد ماه خواهد بود. در موارد خاص و با تصویب شورای آموزش دانشگاه / دانشکده امکان تمدید محدود زمانهای اعلام شده می باشد.
تبصره: در صورت تصویب زمان بازگشایی دانشگاهها توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمام برنامه زمانبندی پیشنهادی بر آن اساس اصلاح خواهد شد.

4 - در خصوص واحدهای کارآموزی، دانشگاهها/ دانشکده های علوم پزشکی ترتیبی اتخاذ نمایند تا با استفاده حداکثری از ظرفیت کلینیکهای ویژه در ساعات عصر و همچنین حضور کارآموزان در فیلدهای بالینی در قالب کشیکهای شبانه، بازه زمانی دوره های یک ماهه کارآموزی را  حداکثر تا بیست روز کوتاه نمایند. ارائه دروس نظری دوره کارآموزی به صورت مجازی و در ماههای اردیبهشت و خرداد، فرصت مناسب برای حضور کارآموزان در فیلدهای بالینی در تابستان را بیشتر فراهم خواهد کرد. لازم به ذکر است این الگو برای دوره های متناظر در سایر رشته های دارای دوره های کارآموزی نیز قابل تعمیم است.

5- برای آن دسته از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که واجد شرایط شرکت در آزمون علوم پایه اسفندماه بوده و در ترم جاری مشغول به تحصیل شده اند ادامه دوره براساس سوابق تحصیلی بوده و گذراندن آزمون علوم پایه در این دوره ضروری نیست. ولیکن دانشجویانی که حد نصاب لازم برای ادامه دوره را نداشته و یا تمایل به بهره مندی از مزایای نمره و رتبه آزمون علوم پایه را دارند، می توانند در دوره بعدی این آزمون شرکت کنند. نحوه ارزیابی و محاسبه حدنصاب قبولی بر اساس سوابق تحصیلی با انجام محاسبات آماری لازم توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی و مدلسازی نمرات دانشجویان دوره های گذشته انجام خواهد شد.

بدیهی است افرادی که حدنصاب لازم براساس سوابق تحصیلی را کسب ننمایند الزاماً باید در اولین آزمون علوم پایه شرکت و در صورت عدم کسب نمره قبولی، دروس گذرانده مورد قبول واقع خواهد شد ولیکن تا شرکت مجدد آزمون و کسب نمره قبولی حق ادامه تحصیل را نخواهند داشت.

6- برای دانشجویان پزشکی که واجد شرایط لازم برای شرکت در آزمون پیش کارورزی اسفند ماه بوده و دوره را آغاز نموده اند، شرکت در آزمون پیش کارورزی ضروری نیست و نمره پیش کارورزی بر اساس سوابق تحصیلی محاسبه و لحاظ می گردد. لیکن دانشجویانی که مایل به استفاده از مزایای نمره و رتبه این آزمون هستند، می توانند در دوره آتی آزمون پیش کارورزی شرکت کنند. برای آن دسته از دانشجویانی که بر اساس سوابق تحصیلی وارد دوره کارورزی می شوند، گذراندن موفق آزمون صلاحیت بالینی در پایان دوره کارورزی شرط فراغت از تحصیل خواهد بود. دانشجویانی که تاکنون دوره کارورزی را آغاز ننموده اند ملزم به شرکت در اولین آزمون پیش کاروزی می باشند و چنانچه ایشان از این تاریخ به بعد وارد دوره کارورزی شوند در صورت عدم قبولی در اولین آزمون حق ادامه تحصیل تا کسب نمره قبولی در آزمون مذکور را نداشته و لیکن مدت دوره کارورزی گذرانده شده مورد قبول واقع خواهد شد.

تبصره: تمامی دانشجویانی که در این مدلسازی حدنصاب لازم را کسب ننموده اند و براساس بند فوق بصورت مشروط وارد دوره کارورزی شده اند باید تعهد دهند که در صورت عدم قبولی در اولین آزمون پیش کارورزی هیچگونه درخواستی مبنی بر ادامه دوره تا زمان کسب نمره قبولی در آزمون را نداشته باشند.

7-  دانشجویانی که در ترم جاری ( تا پایان شهریور 1399) ملزم به شرکت در آزمون های جامع علوم پایه، پیش کارورزی و جامع داروسازی (180واحدی) می باشند در صورت مردودی جزو تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون محسوب نمی گردد.

8- برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی بصورت فشرده تر با تصویب شورای آموزش دانشگاه بلامانع است.

9-  امکان حذف درس و یا کل ترم با درخواست دانشجو تا حداکثر یک هفته قبل از شروع امتحانات پایان ترم بلامانع بوده و در این صورت ترم مذکور جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب نمی گردد.

10-  در صورت درخواست دانشجو مبنی بر اعلام ناتمام حداکثر دو درس از واحدهای ترم جاری، مشروط به گذراندن دروس مذکور در اولین ترمی که این دروس ارائه می گردند و ارائه نمره قبولی جهت درج در کارنامه بلامانع است. در غیر اینصورت درس مذکور حذف و دانشجو ملزم به اخذ مجدد این واحدها می باشد.

11-  برای دانشجویان ترم آخر که در آستانه فراغت از تحصیل می باشند، در صورت موافقت شورای آموزش دانشگاه براساس بند 7 بخشنامه شماره 126/500/د مورخ 19/1/1399 و یا استفاده از بند 10 بخشنامه مذکور اقدام گردد.

12 – برای آن دسته از دانشجویان سال آخر که براساس بند 11 امکان فراغت از تحصیل فراهم نمی شود و برای سایر مواردی که دانشگاه تشخیص می دهد می تواند تا سقف 6 واحد ترم تابستانی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مجازی ارائه گردد.

13 - کلیه دستیاران رشته‌های تخصصی واجد شرایط شرکت در آزمون ارتقای سالیانه با رعایت سایر مقررات (در صورت کسب حد نصاب لازم در ارزیابی درون دانشگاهی و نمره اخلاق حرفه¬ای)، مجاز می¬باشند با در نظر گرفتن سنوات آموزشی، بصورت مشروط به سال بالاتر ارتقا پیدا نموده و از شرایط آموزشی سال بالاتر برخوردار گردند. این گروه از دستیاران در چهلمین دوره آزمون های ارتقا و گواهینامه تخصصی بصورت دو ارتقا همزمان در آزمون شرکت خواهند نمود. اقدامات آموزشی پس از آن با رعایت مقررات صورت خواهد پذیرفت.

تبصره: داوطلبینی که در آزمون سالجاری متقاضی دو ارتقاء همزمان پیش از سال ماقبل آخر بوده اند کسب حدنصاب منطبق بر بند 13 معادل یک ارتقاء در نظر گرفته خواهد شد. اما معاونت آموزشی وزارت تا قبل از تاریخ ارتقاء سال بعد سازوکار متمرکزی پیش بینی خواهد نمود تا ایشان در یک ارزیابی دیگری شرکت نموده و در صورت قبولی معادل ارتقاء دوم ایشان در نظر گرفته شود.

14- دستیارانی که با رعایت مقررات، در سال جاری مشمول شرکت در دو ارتقا همزمان سال ماقبل آخر و گواهینامه بوده¬اند نیز صرفا ملزم به شرکت در آزمون گواهینامه سالجاری بوده و در صورت کسب حدنصاب قبولی گواهینامه واجد شرایط قبولی سال ما قبل آخر نیز شناخته می¬گردند. در صورت عدم کسب قبولی در آزمون گواهینامه، ‌با این گروه از دستیاران نیز به مانند افراد مشمول بند 13رفتار شده و بصورت مشروط آموزش ایشان در سال بالاتر ادامه خواهد یافت.

15-  شرط ارائه پایان نامه قبل از معرفی به آزمون گواهینامه و دانشنامه در سال تحصیلی 99-98 حذف می گردد. بدیهی است ارائه پایان نامه حداکثر تا 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی الزامی خواهد بود که ساز و کار تضمینی آن توسط دانشگاهها تدوین می گردد.

16 – از معاونین محترم آموزشی دانشگاهها و دانشکده ها درخواست می گردد کلیه مصوبات شورای آموزشی و اقدامات کلی و یا موردی که در خصوص پرونده آموزشی دانشجویان براساس بخشنامه های ابلاغی این معاونت با توجه به شرایط پیش آمده صورت می گیرد را علاوه بر اینکه در پرونده تحصیلی دانشجو منعکس می گردد، به جهت جلوگیری از هرگونه اختلال در روند فراغت از تحصیل دانشجو به این معاونت نیز منعکس نمایند.

17 – انتظار دارد با توجه به کوتاه بودن زمان ارائه دروس به صورت حضوری، حداکثر استفاده از فرصت های موجود بعمل آمده و آموزش اعم از حضوری و مجازی از ساعت 7 صبح الی 8 بعدازظهر ارائه گردد.
در این راستا توصیه می گردد از تعطیلات رسمی و غیر رسمی نیز جهت ارائه آموزشها استفاده و در صورت امکان کلاسها بصورت بر خط نیز برای آن دسته از دانشجویانی که امکان حضور در کلاسها را ندارند فراهم گردد.

18 – با توجه به بخشنامه شماره 1770/100 مورخ 25/12/1398 در خصوص لحاظ نمودن امتیازات مورد نظر برای اعضای محترم هیأت علمی و دستیارانی که در زمان بحران بیماری کرونا با حضور در فیلدهای آموزشی / درمانی / تشخیصی همکاری لازم را بعمل آورده اند، گواهی ساعات حضور و همکاری ایشان با همکاری مدیران محترم گروههای آموزشی از هم اکنون صادر و معاونین محترم آموزشی نظارت کافی بر این امر را اعمال نمایند.
ضمناً لازم است براساس بخشنامه فوق الذکر پیگیری و اقدامات لازم از جانب رؤسای محترم دانشگاهها/ دانشکده ها برای پرداختن حق و حقوق اعلام شده همکاران و دستیاران محترم بعمل آید.

19– با توجه به ملغی شدن آزمونهای کشوری که در نظر بود در اسفند ماه سال قبل و فروردین سال جاری بعمل آید، به پیوست جدول جدید زمانبندی آزمونهای ملی جهت استحضار و اقدام لازم ارسال می گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز