خبرگزاری کار ایران

جهانپور:

اظهارنظر درباره بازگشایی دانشگاه‌ها زود است

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۰۶۶

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: اظهارنظر درباره بازگشایی دانشگاه‌ها فعلا زود است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پیشنهادات بازگشائی دانشگاه ها، از هر کجا عنوان بشود، منوط به تایید رئیس جمهور و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است، اما هنوز زود است، اظهارنظری در این باره بیان شود.  

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: شورای شهر آئین نامه خود را می داند. در آیین نامه آنها همچین اختیاری وجود ندارد. روستاها و شهرها می توانند در حوزه خود و محدوده خودشان بحث کنند. ما نمی توانیم به شورای شهر پاسخ گو باشیم. آنجا که ما باید پاسخ بدهیم مجلس شورای اسلامی است.

کیانوش جهانپور، بیان کرد: در هیچ کشور دنیا اطلاعات را از گورستان ها نمی گیرند. این استانداردها مشخص است. در این حوزه تنها مرجع ذی صلاح وزارت بهداشت است. ممکن است افراد گرایش سیاسی دارند، ما خواهش می کنیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند. ما معتقد هستیم که جبهه مقابله با کرونا کارزار سیاسی نیست.

وی گفت: این شرایط عادی نیست که از هر 11 نفر فوت یکی برای کرونا باشد. ما دنبال شرایط عادی نیستیم و شفاف هم می گویم که شرایط عادی نیست. پروتکل برای شرایط غیر عادی است. ما نمی توانیم برای دلخواه دیگران آمارسازی کنیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: اینکه وزارت بهداشت به اظهارات واکنش نشان نمی دهد درست نیست. ما می گوییم تخصص ندارند و نباید آمار قطعی متخصصین را زیر سوال ببرند. نمی دانم چه کسی باید رسیدگی کند. ما داروغه ی شهر نیستیم. ما از آمار خودمان با صراحت دفاع می کنیم. فهم این موضوع که چرا سیاسیون علاقه به این آمار دارند سخت است. به هر حال خود دانند.

وی گفت: ما کاهش تعداد تخت آی سی یو نداریم. چند هزار تخت به آی سی یو اضافه شده است. اما نیاز به تخت های آی سی یو برای کووید کاهش پیدا کرده است. تلاش می کنیم این تخت ها برای دیگران استفاده شود. این امکان وجود دارد که هر گاه بیماران کووید بیشتر شدند، تخت‌ها به آنها تعلق بگیرد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، در رابطه با وام بانک جهانی گفت: اگر بخواهیم اقدامات را توسعه بدهیم، نیازمند منابع جدیدی هستیم. با توجه به مشکلات به ویژه تحریم ها مشکلاتی داریم که باید با منابع رفع شود.

جهانپور افزود: پرونده ها باید تکمیل شود. چیز جدیدی ابلاغ نشده است. ممکن است در کوران اپیدمی پرونده ها نواقصی داشته باشد. برای تکمیل پرونده ها باید شیوه نامه داشته باشیم. امروز وقتی پرونده ای که بعدها محل مطالعه دهها محقق قرارمی گیرد، مشکل داشته باشد؛ بعدها قابل جبران نیست. هر قرنی یکبار چنین رویدادی ممکن است برای بشر رخ دهد. این اسناد دردهه های دیگر هم مورد بررسی قرار می گیرند و باید دقیق تنظیم شود. در روند بحران رسیدگی و بررسی مجدد پرونده ها باید انجام شود تا اگر نواقصی دارد، امروز که امکانپذیر است رفع نقص انجام شود و پرونده ها به عنوان منبع مفید برای بررسی های بعدی بماند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: این را می دانیم که همکاران ما در بیمارستانها به مراتب بهتر از خیلی کشورها بیماران را بستری، درمان و ترخیص کردند. دوستانی که به  اطلاعات برخی کشورهای توسعه یافته دسترسی دارند این مسائل را بررسی کنند. ما توسعه یافتگی این کشورها را کتمان نمی کنیم اما تحلیل کنید که چطور این کشورها نتوانستند همه جوانب را ببینند و موفق نبودند.

وی درباره شائبه سانسور اطلاعات کرونا در ایران گفت: هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد. آنچه درباره کرونا در ایران بوده شفاف اعلام شده و عیان است. معادل و نمونه خارجی هم ندارد. در کشورهایی با ادعای آزادی رسانه این آمار را معاون رئیس جمهوری باید ارائه کند و پیامدهایی دارند که رسما تایید کرده اند و به نوعی آمار متفاوت ارائه می کنند. مقایسه آن با کشور ما نشان می دهد که چه خبر است.

جهانپور گفت: اپیدمی کرونا با وجود خساراتی که داشت یک حسن داشت و یک فرصت بود برای مقایسه در خیلی از جنبه ها از جمله حوزه سلامت با کشورهای دیگر، قضاوت را به عموم مردم و سازمانهای مستقل مردم نهاد می گذاریم. چه در حجم اطلاع رسانی، چه در صداقت و شفافیت و چه در روند بیماری. امروز زمان خوبی برای مقایسه است. از این مقایسه ها استقبال می کنیم حتی اگر مقایسه ها سوگیرانه باشد باز هم مفید است و مطمئن هستیم در این مقایسه حتما نظام جمهوری اسلامی سربلند خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز